InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Obesitas bestrijden door verandering van het voedselpatroon

Obesitas bestrijden door verandering van het voedselpatroon

Obesitas bestrijden door verandering van het voedselpatroon Obesitas is de medische term voor het te dik zijn. Andere termen zijn zwaarlijvigheid, overgewicht, corpulentie en vetzucht. Er wordt teveel energie gegeten dat wordt opgeslagen als vetten. De afgelopen tientallen jaren zijn mensen steeds dikker gaan worden. Het voedingspatroon is eveneens drastisch veranderd. Dat heeft rechtstreeks met elkaar te maken. Vlees, suiker, bloem, transvetten, fructosestroop, medicijnen en alcohol zijn de grootste dikmakers van de maatschappij. Sommige wetenschappers zeggen dat genetische aanleg belangrijk is maar dat is onzin; dat verklaart niet waarom de laatste 25 jaar de gemiddelde mens veel dikker is geworden. In dezelfde tijd is de consumptie van suikers, medicijnen, bloem, fructosestroop, vlees en alcohol gestegen.
Dikke scooterrijder / Bron: Enrico, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Dikke scooterrijder / Bron: Enrico, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Inhoud:

Afgeleide producten vs pure producten

We eten steeds meer afgeleide producten en steeds minder pure producten. Wat is een afgeleid product? Stel je hebt een zak volle tarwekorrels. Wanneer je dit maalt dan ontstaat er volkorenmeel. Dat is een puur en slechts eenmaal bewerkt product. Wanneer dit tarwemeel gezeefd wordt dan worden alle vezels en zemelen en diverse andere voedingsstoffen die het meel hebben verteren eruit gehaald. Er blijft bloem over, en dat is moeilijker verteerbaar. Het lichaam zet de koolhydraten, een verzamelterm voor zetmeel en suikers, om in lichaamsvet. De koolhydraten uit witmeelproducten zijn een grote veroorzaker van obesitas. Waarom? Omdat witte, slecht verteerbare bloem in een grote hoeveelheid producten zit. Brood, pasta, sauzen, soepen, koekjes en cakes bevatten allemaal bloem en geen volkoren tarwemeel.

Vroeger was vokoren gewoon

Wanneer je een product waarin de volle tarwekorrel is verwerkt wilt kopen, moet je volkoren macaroni en volkoren spaghetti kopen. Zelfs gewoon brood uit de supermarkt dat bruin is bevat gekleurde bloem. Alleen biologische bakkerijen hebben brood van de volle tarwekorrel. 100 Jaar geleden was vrijwel al het bruin brood nog echt volkoren. Door het streven van bedrijven naar winstmaximalisatie is onze voeding slechter van kwaliteit geworden. Goede voeding bestaat nog wel maar ze is veel duurder dan de voeding die fabrieken produceren.

Suiker uit frisdrank en voeding

Suiker is een bekende, verslavende dikmaker. Suiker is een drug. Als je suiker eet of frisdrank drinkt heb je snel erna weer trek in suiker. Je hebt steeds meer nodig. Je krijgt zo veel suiker naar binnen dat het lichaam niets anders kan dan het om te zetten in lichaamsvet. Suiker en wit meel samen kunnen het gevaar op obesitas vergroten. In vrijwel alle sauzen en koekjes zit suiker of suiker in combinatie met bloem. Vaak zit er vet en zelfs transvet bij. Wanneer je bloem, suiker en transvet in de vorm van een koekje eet, dam eet je drie dikmakers tegelijk.

Dikke zonaanbidster / Bron: Luis Miguel Bugallo Sánchez, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Dikke zonaanbidster / Bron: Luis Miguel Bugallo Sánchez, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vetzucht als bijwerking van medicijnen

Medicijnen kunnen je eveneens dikker maken. Obesitas is een bekende bijwerking van veel medicijnen. Door sommige medicijnen verandert de bacteriënbalans in de maag en de darmen. De darmflora is niet meer in staat om voeding effectief te verteren. Alleen de makkelijk verteerbare suikers worden snel door het lichaam opgenomen. Hiervan komt vervolgens een overschot en zo wordt men dik.

Bier

Bier is een bekende dikmaker. Dat geldt niet voor mensen die 1 of 2 glazen of flesjes per dag drinken. In het weekend zijn er mensen die meer dan 10 consumpties innemen. Uiteraard gebeurt dat zelfs door de week. Sommige groeperingen maken er een sport van om zoveel mogelijk te drinken. Men maakt elkaar wijs dat het iets goeds is om tegen veel drank te kunnen. Drank is hoe dan ook slecht voor de gezondheid. Alcohol is de enige toegestane harddrug en daarnaast is alcohol het grootste probleem van Nederland en veel andere westerse landen. Alcohol wordt door het lichaam omgezet in suikers en vet. Er zit volkswijsheid in de term bierbuiken. Van bier en likeur word je weliswaar dikker dan van wijn. Daarmee is niet gezegd dat wijn gezond is. In Oostenrijk zegt een ander getinte volkswijsheid:¨Ein Mann ohne Bauch ist kein Mann.¨ Daarme wordt bedoeld dat een man flink veel alcohol moet kunnen drinken, anders is het maar een rare snuiter. Als het om je gezondheid gaat kun je dan maar beter een rare snuiter zijn dan een bierdrinker.

Dikke scholiere / Bron: Nevit Dilmen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Dikke scholiere / Bron: Nevit Dilmen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vlees

Vlees bevat vetten en teveel energie. Het is daarom een geweldige dikmaker, zonder dat veel mensen zich dat bewust zijn. Er is ook een ander mechanisme aan het werk waardoor vlees tot zwaarlijvigheid leidt. In vlees zitten veel stoffen waar het lichaam niets mee kan. Je zou deze stoffen als gifstoffen voor het lichaam kunnen kwalificeren. Omdat het lichaam er op in is gesteld om kleine hoeveelheden gif te verwerken, hoeft dat geen probleem te zijn. Maar in sommige landen zoals Duitsland en de V.S. eet men een halve tot een hele kilo vlees per maaltijd. Hierdoor komt er teveel gif in het lichaam om ineens te verwerken. Het lichaam reageert op de gif-aanval door het gif in te kapselen in vetten, zodat het geen schade kan aanrichten. Vervolgens stelt het lichaam er zich op in om de vetlagen te behouden, zodat de giffen onschadelijk blijven. Pas wanneer lange tijd geen gifstoffen gegeten worden, bijvoorbeeld door vegetarisch te eten, zal het lichaam weer afvallen. Het is dan ook geen wonder dat dikke vegetariërs vrijwel niet bestaan.

Transvetten

Transvetten zitten in melk, dat is een natuurlijke vorm van transvet. Onnatuurlijke vormen van transvet zitten in frituurolie, soja-olie, maisolie, slaolie en margarine. Als er op een etiket van koekjes staat dat er geharde plantaardige oliën in zitten, dan bedoelt de fabrikant eigenlijk: er zit gevaarlijk transvet in. Zelfs sommige goedkope soorten zonnebloemolie is in feite transvet. Transvet is een relatieve nieuwkomer onder de vetzuchtveroorzakers. Het is een product van de vetindustrie wat zeer veel schadelijke gevolgen heeft voor de volksgezondheid, niet alleen obesitas. Transvet vermindert de werking van omega3vetzuren uit gezonde plantaardige olie. Daarnaast verandert transvet de samenstelling van natuurlijke vetten in het menselijk lichaam die we lipiden noemen.

Fructosestroop

Fructosestroop is een sterk afgeleid product. Het wordt oorspronkelijk gemaakt uit mais, maar daar lijkt het absoluut niet meer op. Het is door synthese verkregen maissuikerstroop welke goedkoper is voor de industrie om te gebruiken dan suiker verkregen uit suikerriet of suikerbiet. Fructosestroop is echter nog moeilijker voor het lichaam om te verteren dan suiker. Omdat de zoetheid niet echt lekker is, eerder veel te pregnant zoet, worden producten met fructosestroop dikwijls voorzien van gewone suiker, niet zelden in combinatie met chemische zoetstoffen die in andere producten als suikervervanger dienen.

Combinatie van dikmakers in industrieproducten

Alle dikmakende stoffen worden in voorverpakte vorm aan de consument aangeboden die na een psycholgisch subtiel uitgevoerde reclamecampagne verleid wordt om iets te kopen. De combinatie van verschillende dikmakers in één product versterken de vetzuchtwerking. Waarom is een kroket een ultieme dikmaker? Omdat er transvetten in zitten, het in transvetten gebakken wordt, er wit meel in zit en ook nog een beetje vlees. Waarom zijn koekjes dikmakers? Omdat er suiker, bloem en transvetten in zitten. Waarom zijn sauzen uit potjes dikmakers? Omdat er transvetten, suiker en wit meel in zit, net als in koekjes overigens alleen in een andere samenstelling. Wie de etiketten van potjes gaat lezen zal zien dat producten voor een belangrijk deel bestaan uit notoire dikmakers.

Wat dan wel?

Diëten helpen niet. Dat weten we nu zo onder hand wel. Een algehele wijziging van het voedingspatroon helpt wel. Wie wilt afvallen zal niet tijdelijk voor een dieet moeten kiezen maar voor de rest van zijn leven. Het eten van verse producten is de sleutel tot het kwijt raken van overtollig vet. Wanneer dit wordt gedaan in combinatie met een zo groot mogelijke reductie van medicijngebruik, matig alcoholgebruik en het mijden van producten warin bloem, fructosestroop of suiker verwerkt zit kom je een heel eind. Maak zelf sappen, smoothies door fruit te persen en groente te blenderen. Maak zelf een saus van verse producten. Schil eens een aardappel in plaats van patat eten. Koop zilvervliesrijst in plaats van witte rijst. Eet biologisch volkorenbrood. En probeer zo min mogelijk vlees te eten. Kortom: leg je toe op het eten van zaden, noten, vruchten, peulvruchten, groenten, zuivel en granen en je zult zien dat obees-zijn tot de verleden tijd gaat behoren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overgewicht en ObesitasOvergewicht en ObesitasRuim 48% procent van de Nederlanders kampt met overlast. Je ziet dagelijks op tv programma’s over overgewicht en afvalle…
Bronnen voor koolhydratenBronnen voor koolhydratenKoolhydraten zijn belangrijk in onze voeding, dus ze moeten voor 55-60% deel uitmaken van onze dagelijkse hoeveelheid vo…
Wanneer heb je overgewicht?Wanneer heb je overgewicht?Overgewicht, vetzucht, obesitas en adipositas zijn benamingen voor een te hoog lichaamsgewicht in vergelijking tot de li…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Obesitas bestrijden door verandering van het voedselpatroon"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-12-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!