InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Concentratieproblemen? Tips om je beter te concentreren

Concentratieproblemen? Tips om je beter te concentreren

Concentratieproblemen? Tips om je beter te concentreren Heb je het moeilijk om je te concentreren aan je pc om je werk uit te voeren? Kan je je aandacht maar niet bij de les houden? Dan is de kans groot dat je concentratieproblemen aan het ontwikkelen bent. Concentratieproblemen komen zowel bij kinderen als bij volwassenen voor en zijn de laatste jaren alsmaar frequenter, onder meer door de pijlsnelle technologische ontwikkeling. Dankzij de technologische snufjes en de flitsende beeldcultuur van het dagelijks leven wordt het steeds moeilijker om je te concentreren bij je activiteiten. Je aandacht bij de les houden, of gefocust blijven op je werk is dan niet meer vanzelfsprekend. Eventueel kunnen voedingssupplementen voor betere concentratie je helpen om bij de pinken te blijven. Wat kan je doen om je beter te concentreren en hoe kan je alerter worden?

Moeilijk kunnen concentreren

In de huidige samenleving hoor je vrij regelmatig dat iemand concentratieproblemen heeft, of moeilijkheden ondervindt om zich lange tijd te concentreren. Zich niet kunnen concentreren komt zowel voor bij kinderen als bij volwassenen. Bij kinderen kunnen prestaties op schoolvlak hier ernstig onder gaan lijden, terwijl volwassenen hun baan niet 100 procent zullen kunnen uitvoeren zoals het hoort. Geconcentreerd blijven, focussen en alert blijven zijn in dat geval een ware last.

Concentratieproblemen en technologie

Voortdurend nieuws

Door de snelle technologische evolutie wordt net dat concentreren moeilijker omdat we haast voortdurend beïnvloed worden door berichtjes, emails of nieuws via onze smartphone of pc. We zijn aan één activiteit bezig en we worden al meteen gestoord door een inlopend berichtje. Daardoor wordt het alsmaar moeilijker om ons te isoleren van de buitenwereld om ons op één taak te richten.

Multitasken

Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het gezin waarbij één familielid al etend voor tv doorbrengt, terwijl de ander een videospelletje op zijn iPad speelt aan de eettafel en een derde muziek beluistert via headphones terwijl hij zijn huiswerk maakt. We worden voortdurend afgeleid en daardoor wordt het moeilijker om het geduld op te brengen om een mentale inspanning te leveren.

Concentratieproblemen door tekorten

Tekorten aan ijzer, vitaminen of andere mineralen kunnen bovendien concentratieproblemen veroorzaken. Bij ijzertekort kan je bijvoorbeeld symptomen als vermoeidheid en duizeligheid ervaren waardoor alert blijven moeilijk wordt. Eigenlijk is dit logisch: hoe minder energie je hebt, hoe moeilijker het zal zijn om je niet alleen fysiek maar ook mentaal fit te voelen. Een aanvulling van deze tekorten via supplementen kan erg nuttig zijn om de oorzaak van concentratieproblemen weg te werken en alerter te worden. Voorts kan je ook problemen hebben om je te concentreren bij een te lage bloedsuikerspiegel. In dat geval is het aangeraden om snel suikers op te nemen om alert te worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een energiereep of een sportdrankje.

Andere oorzaken

Voorts is een probleem met de concentratie in sommige gevallen een symptoom van een aandoening. We denken in dat geval aan ADHD, ADD, en depressie. Maar ook stress kan leiden tot concentratiemoeilijkheden. Bij stress zal het in gedachten bezig zijn met een bepaald probleem je er bijvoorbeeld van weerhouden om je goed te kunnen concentreren. Moeilijkheden met de concentratie kunnen verdwijnen wanneer de oorzaak ervan weggenomen wordt.

Beter concentreren: tips

Organisatie

Een goede organisatie van je werk én van je privéleven verhindert dat je als een kip zonder kop door je gestresseerde leven zal lopen. Van het ene in het andere stappen is niet goed om je kalmte te bewaren en je verliest er alleen maar energie en tijd door. Je concentreren zal dan moeilijker worden. Breng daarom organisatie aan in je dagelijks leven en schrijf bijvoorbeeld de dingen op die je wilt uitvoeren. Vergeet daarbij niet op te schrijven welke momenten je uittrekt voor vrije tijd.

Tempo

Als het soms allemaal een beetje te snel gaat of te druk wordt, dan moet je in staat kunnen zijn om het even wat rustiger aan te doen. Daarom is het goed om jezelf te kennen en te weten wanneer je een stapje moet terugzetten. Zoek naar een eigen tempo om door het leven te gaan, je werk uit te voeren en je vrije tijd in te vullen. Op die manier kan je je beter focussen en zal je alerter worden.

Complete rust

We gaan ervan uit dat we ons hoofd voortdurend moeten bezighouden met een activiteit, maar dat is niet noodzakelijk zo. Als we ons hoofd niet af en toe rust gunnen, dan geraakt het in overdrive en missen we de energie om ons te concentreren. Zorg daarom heel regelmatig voor een moment van leegte en rust: ga even op je bed liggen en denk aan niets. Of ga een halfuurtje wandelen en laat je mobiele telefoon thuis.

Psychotherapeut

Zijn de concentratieproblemen erg langdurig en denk je dat het een chronisch probleem is geworden, zoek dan externe hulp. Een psychotherapeut kan je helpen om je een beter inzicht te verlenen in je probleem en kan je begeleiden bij het oplossen ervan. Zo kan de arts je technieken aanleren om aandachtiger te worden en abstractie te maken van de dingen die je kunnen afleiden.

Voedingssupplementen concentratie

Eventueel kan je voedingssupplementen innemen om je beter te concentreren. Sommige supplementen om alerter te worden richten zich in het bijzonder op scholieren, wat bijvoorbeeld in examenperiodes kan leiden tot een betere focus. Voorts zijn sommige mensen ook gebaat met supplementen voor meer energie en meer weerstand. Hierdoor kan je fitter en sterker worden, wat ook je geest scherper kan maken. Enkele voorbeelden van supplementen die nuttig zijn om je beter te concentreren zijn:
  • Optimax Scholieren Weerstand Concentratie
  • Dagravit Ultra Magnesium Focus
  • Livinggreen Brainnorm Concentratieformule

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Homeopathische middelen bij concentratieproblemenHomeopathische middelen bij concentratieproblemenAls u snel afgeleid bent en zich maar een korte periode op iets kunt focussen spreken we van een probleem met concentrer…
Studeren en leren: concentratie tipsStuderen en leren: concentratie tipsHoe ga je om met concentratie problemen tijdens de studie? Hoe ga je om met concentratie moeilijkheden tijdens het leren…
Concentratieproblemen bij volwassenen en kinderenConcentratieproblemen bij volwassenen en kinderenEen concentratieprobleem houdt in dat je moeite hebt om je aandacht erbij te houden als je iets aan het doen bent of bij…
Last van een middagdipje? Tips om een middagdip te voorkomenLast van een middagdipje? Tips om een middagdip te voorkomenOgen die bijna dichtvallen, een zware maag en een slaperig gevoel: het zijn de typische symptomen van een middagdipje. V…
Concentreren ten topConcentreren, we moeten het zo vaak, maar het kan o zo lastig zijn.Voor de één is het gemakkelijker dan voor de ander. J…
Bronnen en referenties
  • http://www.vacature.com/blog/concentratieproblemen-7-trucjes-om-je-hersenen-te-trainen.
  • http://www.psycholoog-jovo.be/psychologische-problemen/concentratieproblemen.html (bronnen geraadpleegd op 11/10/2015).

Reageer op het artikel "Concentratieproblemen? Tips om je beter te concentreren"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: IJzerproblemen behandelen
Medische informatie…
Schrijf mee!