InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van een middagdipje? Tips om een middagdip te voorkomen

Last van een middagdipje? Tips om een middagdip te voorkomen

Last van een middagdipje? Tips om een middagdip te voorkomen Ogen die bijna dichtvallen, een zware maag en een slaperig gevoel: het zijn de typische symptomen van een middagdipje. Veel mensen krijgen na de lunch een middagdipje en hebben het daarna moeilijk om weer aan het werk te gaan. Vaak is een zware, vette maaltijd een van de oorzaken van het plotse gebrek aan energie kort na de lunch. Snelle vermoeidheid tegengaan en je energieniveau opnieuw aanvullen kan dankzij het nemen van supplementen voor meer energie. Ook supplementen voor een betere concentratie kunnen helpen om een dipje te overwinnen zodat je beter kan focussen. Wat kan je doen tegen een dipje na de middag en hoe kan je een slaperig, vermoeid gevoel na de lunch tegengaan?

Middagdipje na de lunch

Veel mensen op kantoor hebben er last van: na de lunch een slaperig, vermoeid gevoel krijgen. Een middagdipje slaat doorgaans toe vlak na de maaltijd, omdat je lichaam dan energie nodig heeft om het eten te verteren. Hierdoor blijft er minder energie over om je te concentreren en weer aan de slag te gaan. De typische middagdip zorgt er dan ook voor dat veel mensen vlak na de middag problemen hebben om opnieuw in het werkritme te komen, en om degelijk werk af te leveren.

Licht verteerbaar

Hoe zwaarder je lunch is, hoe meer tijd je maag nodig heeft om alle voedsel te verteren. Hierdoor duurt het langer om opnieuw frisser te worden. Daarom is het beter om vette voeding zoals frieten of hamburgers te vermijden. Eet daarentegen een lichtere maaltijd die tegelijk gezond is. Eet bijvoorbeeld pasta met vlees of vis: pasta is licht en snel verteerbaar en bevat veel koolhydraten waardoor energie snel in je lichaam opgenomen wordt.

Fruit als dessert

In plaats van je fastfoodmaaltijd af te ronden met een suikerzoete frisdrank, drink je best gewoon mineraalwater. Water is licht voor de maag en zorgt voor een goede afvloeiing van afvalstoffen in je lichaam. Om energie op te doen voor de namiddag, eet je best een stuk fruit. Een banaan of een sinaasappel zijn uiterst geschikt om te dienen als dessert en je verse vitaminen te bezorgen. Wil je een echte vitaminenbom om de namiddag te beginnen, eet dan een kiwi: dit is een erg energierijke vrucht.

Frisse lucht

Als je al last hebt van regelmatige middagdipjes, maak er dan een gewoonte van om na de lunch frisse lucht te happen. Ga een stukje wandelen, doe enkele bewegingen met je armen en ontspan nek en schouders. Je bloedcirculatie zal verbeteren waardoor het zuurstoftransport in je lichaam bevorderd zal worden. Een betere bloeddoorstroming zorgt ervoor dat ook je hersenen meer energie krijgen, waardoor je alerter zal worden en beter zal kunnen focussen.

Fel licht

Als het donker wordt dan produceert ons lichaam automatisch melatonine: dat is een stof die ons het signaal geeft dat het stilaan tijd is om te gaan slapen. Probeer daarom een duister kantoor te vermijden en zorg voor fel licht. Dat houdt je beter wakker en kan een middagdipje voorkomen. Ook zonlicht is goed om melatonine af te remmen: daarom komen middagdipjes vaker voor in de donkere winterse dagen dan in de lente of de zomer.

Goede nachtrust

Mensen die 's nachts minder goed slapen krijgen rond de middag vaak een moeilijk moment. Ze worden slaperig, krijgen prikkende vermoeide ogen en dreigen het hoofdje erbij neer te moeten leggen. Dat komt omdat je lichaam de gemiste slaap wil compenseren en bij een moment van rust kan je dan ook makkelijk een middagdip krijgen. Daarom is het belangrijk om voldoende uren slaap te hebben 's nachts, want dan ben je overdag beter uitgerust.

Supplementen tegen een middagdip

Energie

Voedingssupplementen kunnen helpen om een middagdipje tegen te gaan en snel weer energie te krijgen. Dat slaperige, vermoeide gevoel waarbij je oogjes haast dichtvallen kan je bestrijden met een effectief voedingssupplement. Supplementen voor meer energie kunnen je helpen om dat slaperige gevoel tegen te gaan en je energieniveau weer aan te vullen.
Enkele voorbeelden van supplementen voor meer energie zijn:
  • Orthica Energiekuur
  • Davitamon Energie Boost
  • Swisse Energie Complex

Concentreren

Sommige supplementen zorgen evoor dat je alert blijft en geestelijke inspanningen beter aan kan. Een supplement om je beter te concentreren kan een middagdipje voorkomen waardoor je beter bij de pinken blijft in de loop van de namiddag.
Enkele voorbeelden van supplementen voor een betere concentratie zijn:
  • Bional Nervovit
  • Dagravit Focus & Concentratie
  • Bach Bloesem Kauwgom Concentratie

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe voorkom je de middagdip op het werkHoe voorkom je de middagdip op het werkZelfs al heb je je de hele ochtend fit en vol energie gevoeld, na de middagpauze slaat het toe: de middagdip. Je voelt j…
Hoe bestrijd je een middagdip?Hoe bestrijd je een middagdip?Je kent het wel. Je zit na de middagpauze achter je computer en je ogen vallen steeds maar toe. Wat je ook doet, je blij…
Moe in de middag: hoe kun je dit het beste aanpakken?Moe in de middag: hoe kun je dit het beste aanpakken?Je zit op je werk, het is in de middag na de lunch en je hebt een ontzettende dip. Het liefst zou je een siësta houden,…
De beste koffie voor elk moment van de dagDe beste koffie voor elk moment van de dagMenig Nederlander houdt van een kopje koffie. De gemiddelde Nederlander drinkt namelijk zon drie koppen koffie per dag.…
Waarom ben ik slaperig na het eten?Waarom ben ik slaperig na het eten?Heb je net lekker gegeten, voel je je ineens moe of word je slaperig na eten. Dit overkomt je niet eenmalig, het overkom…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondenzo.net/middagdip-voorkomen-met-fel-licht/
  • http://www.elsevier.nl/Stijl/achtergrond/2011/7/Middagdip-Kies-voor-een-gezonde-en-lichte-lunch-ELSEVIER303336W/ (bronnen geraadpleegd op 03/06/2016).

Reageer op het artikel "Last van een middagdipje? Tips om een middagdip te voorkomen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vermoeidheid
Medische informatie…
Schrijf mee!