Pijn aan een implantaat

Pijn aan een implantaat Implantaatpijn: iets dat steeds meer artsen horen en waar weinig aan te doen is. Een implantaat in de kaak lijkt ideaal: een kroon, brug of klikgebit erop en het gebit ziet er weer uit als nieuw. Maar wat als blijkt dat het implantaat meer ellende dan plezier veroorzaakt?

Implantaat in de kaak laten zetten

Een implantaat dient als kunstwortel wanneer de gewone wortel zijn functie heeft verloren. Dit kan omdat deze is gaan rotten, omdat kaakbot verloren is gegaan en de wortel uit is gevallen, door een ongeval of omdat er simpelweg nooit een wortel heeft gezeten. Om verschillende redenen kan gekozen worden voor een implantaat met uiteindelijk allemaal één doel: het gebit weer functioneel maken. Het inzetten van een implantaat wordt in de meeste gevallen door een kaakchirurg uitgevoerd, in enkele gevallen ook door een tandarts. Soms is er van tevoren botopbouw nodig wanneer blijkt dat er te weinig kaakbot aanwezig is. Wanneer de botopbouw goed is verlopen kan na enkele maanden het implantaat aangebracht worden. Dit wordt onder plaatselijke verdoving gedaan. Het tandvlees wordt opengesneden en er wordt een gaatje in het bot geboord. In dit gaatje wordt het implantaat aangebracht. Vervolgens wordt het tandvlees weer gehecht en kan het vastgroeien van het implantaat in het bot beginnen.

Pijn na de operatie

Het is normaal dat er pijn na de operatie optreedt. De verdoving is na twee tot vier uur uitgewerkt. De wang kan flink gezwollen zijn evenals het tandvlees. Soms kleurt de wang blauw tot paars, dit is afkomstig van een bloeduitstorting en een normaal verschijnsel. Pijn is grotendeels afkomstig van het tandvlees en de aanhechting. De arts zal pijnstillers meegeven en soms ook een antibioticum voorschrijven. De mond kan soms moeilijk geopend worden. De zwelling, pijn en het moeilijk openen van de mond verdwijnt allemaal na een aantal dagen. Bloedingen kunnen gestelpt worden door een schoon gaasje tegen de wond te drukken met de kiezen of de tong. Spoel liever niet met water omdat net gevormde stolsels dan weer worden weggespoeld met een nieuwe bloeding als gevolg. Aangebrachte hechtingen lossen vanzelf op of worden na twee weken verwijderd, afhankelijk van het soort hechtingsmateriaal dat gebruikt is.

Implantaatpijn: bestaat dat?

Sommigen klagen over pijn aan het implantaat: implantaatpijn. De pijn wordt specifiek gevoeld op de plek waar het implantaat zit. Vroeger werd gedacht dat dit onmogelijk was want bot zelf bevat immers geen zenuwen. Het bot wordt echter wel omgeven door zenuwen. Op de plaats waar eerst de tand of kies zat bevinden zich zenuwuiteinden. Deze zenuwuiteinden sterven af nadat de tand of kies verwijderd is of uitgevallen is. Van de zenuwuiteinden kan je dus geen last meer hebben, dat heeft de natuur prima zelf geregeld.

Voor het plaatsen van het implantaat wordt er in het bot een gaatje geboord. Tijdens het boren kan het gebeuren dat een zenuwuiteinde geraakt wordt en zo geactiveerd wordt. De zenuw leeft weer. Bij 1 op de 10 patiënten komt dit voor. De zenuw blijft een pijnsignaal afgeven. Dit signaal kan gedurende korte tijd of langere tijd aan blijven houden. Soms bestaat de pijn uit korte felle steken en soms ook uit een zeurende continue aanhoudende pijn. In de helft van de gevallen verdwijnt dit verschijnsel weer na enkele weken tot enkele maanden. Bij de andere helft van de patiënten blijft dit aanhouden, zelfs na jaren nog. De pijn varieert van een lichte pijn die alleen in bepaalde gevallen komt opzetten zoals bij griep of verkoudheid tot een zware dagelijks aanwezige pijn. Voor sommigen wordt het hele leven door de pijn beheersd.

Implantaat weer verwijderen, helpt dat?

Wanneer de pijn zo hevig en dagelijks is dat deze het leven gaat beheersen dan is het logisch dat er gedacht wordt aan het verwijderen van het implantaat. Echter in een aantal gevallen zal daarmee de pijn niet verdwijnen. Alleen in die gevallen waarbij het implantaat pijn doet wanneer erop getikt wordt zal het verwijderen van het implantaat een goede keus zijn. In alle andere gevallen is de zenuw al zodanig geactiveerd dat het verwijderen van het implantaat de pijnklachten niet laat verdwijnen. In die gevallen zullen pijnstillers voorgeschreven worden. Dit is zeer vervelend want lichte pijnstillers helpen vaak niet waardoor er gegrepen moet worden naar de zwaardere pijnstillers. Het nadeel van pijnstilling is dat je er steeds meer van nodig hebt om geen pijn te voelen en er verslaving kan optreden. Geschat wordt dat uiteindelijk 2 tot 3 procent van de patiënten met implantaten een blijvende pijn eraan over blijft houden.
Gerelateerde artikelen
Borstvergroting: de behandelingBij een borstvergroting wordt de vorm van de (vrouwelijke) borsten aangepast, gewoonlijk met behulp van siliconen-implan…
Implantaat onderhoudenImplantaat onderhoudenEen implantaat in de boven-of onderkaak is een kunstwortel waarop een kroon geplaatst kan worden. Het onderhoudt van een…
Implantaten vervangen natuurlijke tanden en kiezen het bestImplantaten vervangen natuurlijke tanden en kiezen het bestImplantaten: Het is nog niet zo lang geleden dat mensen als ze problemen hadden met tanden en kiezen dan maar hun hele g…
Borstvergroting, wat zijn de gevaren?Borstvergroting, wat zijn de gevaren?Een deel van de vrouwen is niet tevreden met haar borsten. De grootte of vorm is niet goed of niet in verhouding met de…

Vaccinaties kunnen je leven reddenVaccinaties kunnen je leven reddenMisschien denk je er al jaren niet meer aan maar de ziektes die we dachten overwonnen te hebben zijn terug. We spreken h…
Arm/schouder uit de kom: herstel en operatieArm/schouder uit de kom: herstel en operatieArm oftewel schouder uit de kom, dit kan zeer plotseling ontstaan en erg pijnlijk zijn. Bij jonge kinderen wordt het vaa…

Reageer op het artikel "Pijn aan een implantaat"

Reacties

Joop Bakker, 13-12-2019 21:34 #13
Ik woon in Hongarije en heb pech met mijn implantaten.Er zijn er 5 geplaatst en 3 heb ik al verloren. Nu problemen met nr 4, kies 46. In de loop van een jaar was op röntgenfoto’s te zien dat steeds meer het bot verdween rond het implantaat, van boven naar beneden. Uiteindelijk, in oktober j.l. Stond het implantaat nog in anderhalve mm bot, maar het implantaat bleef stabiel en pijnloos. Helaas werd het plotseling gevoelig en met als resultaat een felle pijn als er bij het eten op de kies gedrukt wordt. Als de kroon op het implantaat niet belast wordt is het pijnloos. Zou het kunnen zijn dat het bot tussen het implantaat en de nervus alveolaris inferior verdwenen is en dat het implantaat op de zenuw drukt? Dient het implantaat op een speciale manier te worden verwijderd, of domweg draaien en trekken?

Anita, 31-07-2019 00:43 #12
Ik heb een implantaat voor de eerste molaar rechtsonder. Vanaf dag1 al spijt. Vreselijke pijn na de eerste behandeling en blijvende pijn na implantaat inzetten… de pijn werd steeds erger; ook mijn speekselklier sloeg op hol en ging zomaar speeksel in mijn mond spuiten, daarna nog erger ; aangezichtspijn! Ik mag voor mijn nieren geen nsaid’s en zag mijn toekomst pikzwart in. Ben alles gaan lezen over zenuwpijnen en implantaatpijn en ben op het middel PEA uitgekomen. Een lichaamseigen stof die al na 20 minuten de pijn liet smelten als sneeuw voor de zon. Het slechte nieuws is dat ik wel ben veroordeeld tot 3 x daags een pil en dat levenslang. Bij 2 pillen, wat ik heb uitgeprobeerd, word ik ‘s nachts rond 6 uur wakker van de pijn. Gelukkig heb ik nu een middel (1200 Mg per dag) maar moet me streng aan het slikken op tijd ervan houden. Neem nooit meer een implantaat; voor mij betekent het zonder PEA de absolute HEL op aarde.!

Els Tiemissen, 02-06-2018 21:43 #11
Ik had al een paar weken last van de implantaten onderkaak. Ontstekinkje daar gehad maar was weer over. Vanmiddag na het eten (wat al pijnlijk was) wilde ik het gebit eruit halen. Kreeg hem er bijna niet uit, begon te bloeden en met moeite kreeg ik dan eindelijk het gebit los. Ik kijk en ik zie dat beide implantaten vastzitten aan het gebit. Ik heb de implantaten er dus uit getrokken blijkbaar. De implantaten zitten ongeveer 4 jaar schat ik. Hoe kan dat? Nu veel pijn aan de wondjes natuurlijk en de tandtechnicus die ik altijd heb heeft geen spoedgevallen in het weekend. Help, wat nu?
Groetjes Els.

Jessica, 04-03-2018 18:48 #10
Ik heb op 12 december 2017 2 implantaten laten zetten voor een klikgebit. Helemaal geen pijnklachten tot dat bij de eerste maal happen voor het klikgebit het afdakje van een implantaat werd gedraaid. Een flinke pijnscheut door mijn kaak met flinke pijn in de daaropvolgende dagen.Terug naar de implantoloog, hij dacht dat het een tandvleesontsteking was en dus antibiotica meegekregen. Deze hielp gelukkig en ik was weer pijnvrij. Tot aan de tweede maal happen, wederom pijnscheuten bij het losdraaien van het afdekje. Wederom terug naar de implantoloog. Hij gaf nu aan n.a.v een foto dat de schroef aan de bovenkant nog niet helemaal vast gegroeid was en door het losdraaien van het afdekje iets losser was gaan zitten. Alle vervolgafspraken voor klikgebit moesten zes weken verzet worden en er werd gezegd dat dit botpijn is wat na enkele weken over moet gaan. Herkent iemand dit? Heb nu al spijt dat ik er aan begonnen ben.

Henk, 29-09-2017 20:45 #9
Ik heb nu bijna 5 jaar 2 implantaten in de onderkaak en heb er nog niet 1 dag plezier van gehad. Ben dit jaar bij de kaakchirug geweest met het dringende verzoek om ze eruit te halen. De chirurg wil dit niet doen de implantaten zitten vast. De plaats van de linker implantaat heeft een gevoel alsof de kaak verstijfd is net als in een boksring alsof iemand je continu een dreun geeft.
Het aanprijzen van implantaten is blijkbaar een zeer winstgevende business. Had ik er maar nooit aan begonnen, ben al 3 gebroken schroeven verder en heb nog nooit een gebit gehad wat zo rot zit.

Trees Bartelink, 07-09-2017 06:42 #8
Heb zo'n pijn aan de rechtse kant, waar eerst veel botopbouw heeft plaatsgevonden bij de 2 implantaten. Geen enkele pijnstiller helpt meer en ben zo langzamerhand aan het eind van mijn kunnen. Connector van 1 implantaat eruit gehaald, maar blijft even veel pijn.

Inge, 17-02-2017 14:03 #7
Vandaag implantaat er in gezet, eerst botopbouw, nu kloppende pijn… gaat dit over? foto is gemaakt, was goed, is er een gewenningsperiode nodig? Mijn vraag is: hoelang gaat dit duren, wanneer gaat het kloppende gevoel weg?
Vr.gr Inge, Graag uw hulp en info. Hartelijk dank.

Lin, 14-01-2017 03:00 #6
Vele jaren één tandimplantaat gehad en heb er steeds last en zelf beetje pijn aan gehad, ik kon er in ieder geval niet mee kauwen! Onlangs begon die losser en losser te zitten en is er vanzelf uit geweerd! Eindelijk voel ik me terug goed, het voelde als een verlossing dat k er van af ben. Onze tandarts verschoot en zei dat dat zelden voorkomt! Voor mij geen tandimplantaten meer.

Petra, 07-06-2016 11:32 #5
Ik heb al 8 jaar implantaten. Vorig jaar moest ik een ander gebit omdat het steeds brak. Door omstandigheden ben ik niet teruggegaan naar de eerste tandprotheet (helaas)
Ik kreeg 16 Nov het gebit en het voelde niet goed maar moest er aan wennen zeiden ze. eind jan kreeg ik steeds meer druk bij mijn linkerbovenimplantaat - "nee lag niet aan het gebit" - en het liep steeds meer op.
Ik ben toen naar de kaakchirurg gegaan (die hebben toen de bovenkant gedaan) en op de foto is niks te zien. Hij vond het gebit slecht en denkt dat het een verkeerde druk geeft op mijn implantaat. zorgverz aangeschreven voor aanvraag ander gebit maar ja 1 jaar oud hé.
Ik heb nu 4 weken mijn ouwe gebit weer in maar af en toe loop ik tegen de muur op.
Lyrica slikte ik al en kreeg van de kaakchirurg diclofenac 100 maar heb niet het idee dat het helpt. Het gaat soms vanzelf weer weg.de kaakchirurg zei dat het aangezichtspijn is… als ik goedkeuring heb word de stem verwijderd (tijdelijk) afdekkapje erop en de boel tot rust laten komen
Ik hoop dat het weggaat want van kiespijn terwijl je geen kiezen heb wordt je op zijn zachts gezegd niet vrolijk van.
Zijn er meer mensen Die wel is problemen hebben gehad door zoiets?

Andre, 16-01-2016 15:33 #4
Ik heb woensdag 13 januari 2016 dan toch de implantaat laten zetten in het ziekenhuis. het was al 7 maanden geleden nadat de kies getrokken was. maar er zat een hele grote ontsteking onder waar ik vermoedelijk na de extractie nog lang last van ben blijven houden. ik bleef maar pijn in mijn mond houden in dat gebied.en vanaf de kerst vorig jaar ging het ineens beter en was ik daarna volledig van de pijn af.dus ik dacht nu moet het dan gebeuren.het plaatsen van het implantaat was zo gebeurd. alleen moest er steeds bij verdoofd worden omdat het pijn deed. toen het gaatje geboord werd voelde ik niks. maar toen het implantaat op het einde vast gedraaid werd kreeg ik ineens veel pijn. de kaakchirurg heeft toen nog een opg gemaakt en daarop was te zien dat het implantaat nog bij de zenuw vandaan zat. nu dagen erna heb ik nog wel last maar ik heb meer het gevoel dat het van het tandvlees is al heb ik ook een zere plek in mijn kaakbot aan de onderkant… het tandvlees is ook gezwollen en als ik sommige dingen eet of drink dan krijg ik meer pijn.als ik te grondig spoel heb ik ook meer pijn.maar snachts en in rust gaat het beter. vooral als ik mij ontspan, maar overdag ga je dingen doen die inspannend zijn en dan krijg ik last.enkel dan maar dus. ik denk dat het dan trekt aan het tandvlees.ik neem pijnstillers en spoel met perio aid, maar pijn stillers helpen niet echt.vaak gaat de pijn ineens uit zijn eigen weg als ik niks neem. en als ik onder de warme douche ga staan dan gaat de pijn ineens ook weg. of soms als ik buiten in de kou kom ook. best gek eigenlijk?

Francine, 27-08-2015 13:31 #3
Ik heb inderdaad na het plaatsen van zygoma implantaten een jaar geleden nog steeds een zeurende pijn. Soms niet dan weer wel, ik denk dat het meer zenuwpijn is. Ik neem dan rivotril wat wel beter is. Pijnstillers helpen ook, maar kan ik dat blijven doen? Verder wel tevreden, kon voor de operatie onmogelijk een prothese inhouden. Had branderig gevoel tussen prothese en gehemelte.
Bedankt en groetjes

Andre, 28-07-2015 12:24 #2
Ik wil ook een implantaat laten plaatsen, daarvoor ben ik al op consult geweest in het ziekenhuis. er werd helemaal niet gepraat over de gevolgen ervan. binnen 5 minuten stond ik weer buiten met een afspraak, maar nu ik dit allemaal lees ga ik er toch anders erover denken.ik ben een gevoelig persoon, aan andere kiezen waar wkb zijn gedaan heb ik ook nog steeds last. ik denk dus dat ik de gok niet ga nemen. als het straks fout gaat heb ik geen zijn om mijn leven lang pijn te houden.dat is het niet waard. toch zeker voor zoveel geld niet!

Lemberechts Sylvie, 15-08-2013 16:03 #1
Heb vorig jaar implantaten laten plaatsen in de linker- en rechter-bovenkaak.
Aan de rechterbovenkaak heb ik steeds die pijn die hier beschreven is, geen enkele pijnstiller helpt. De chirurg heeft mij nogmaals gevraagd vier maanden te wachten en dan dit implantaat er eventueel uit te halen, maar zoals u beschrijft zal dat waarschijnlijk niet helpen (die vier maanden zijn dus nu voorbij) en ik weet echt niet wat ik moet doen. Reactie infoteur, 16-08-2013
Het advies van de chirurg kan ik begrijpen. Een cliënt van mij heeft anderhalf jaar lang pijn gehad aan het implantaat. Ineens was het verdwenen. Ik wil hier echter niet mee zeggen dat dit bij iedereen het geval is, bij sommigen verdwijnt de pijn nooit meer. Toch zou ik het in uw geval nog heel even aankijken en proberen te spoelen met melk om de pijn te verlichten.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 14-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!