InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een blaasontsteking. Symptomen, voorkomen en genezen

Een blaasontsteking. Symptomen, voorkomen en genezen

Een blaasontsteking. Symptomen, voorkomen en genezen Een blaasontsteking is een vervelende aandoening, waar vooral vrouwen veel mee te maken hebben. Het is belangrijk om de symptomen tijdig te herkennen. Moet je steeds kleine beetjes plassen? Doet het plassen pijn? Of zit er zelfs bloed in de urine? Een verwaarloosde blaasontsteking kan vervelende gevolgen hebben. Je kunt hierdoor namelijk een nierbekkenontsteking oplopen. Gelukkig zijn er vele manieren waardoor je de kans op een blaasontsteking aanzienlijk kunt verkleinen. Ga op tijd plassen, eet gezond en drink voldoende water.

Wat is een blaasontsteking?

Een blaasontsteking is een infectie van de slijmvliezen van de blaas, of een ontsteking aan de urinewegen. De bacteriën die de ontsteking veroorzaken dringen in de meeste gevallen van buitenaf het lichaam binnen. De aandoening komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Dit komt doordat vrouwen een kortere urinebuis hebben. De bacteriën kunnen zo dus makkelijker binnendringen.

Een blaasontsteking slaat vaak toe wanneer de weerstand laag is. Om deze reden hebben veel zwangere vrouwen te kampen met een blaastontsteking. Zij hebben vaak een lagere weerstand dan gebruikelijk. Ook kan de ontsteking ontstaan door slechte hygiëne. Bijvoorbeeld door bacteriën van de anus, of bacteriën die binnendringen door geslachtsgemeenschap.

De symptomen van een blaasontsteking

  • Heel vaak naar het toilet moeten
  • Steeds kleine beetjes plassen
  • Continu aandrang voelen om te plassen
  • Pijn bij het plassen, vaak een brandend gevoel
  • Pijn in de rug en/of onderbuik
  • Bloed of andere onzuiverheden in de urine
  • Koorts

Risicogroepen

Sommige zogenoemde risicogroepen maken meer kans op het krijgen van een blaasontsteking.

Zwangere vrouwen

Zoals hierboven reeds beschreven, hebben zwangere vrouwen een grotere kans op het krijgen van blaasontsteking, omdat zij een lagere weerstand hebben.

Mannen

Mannen hebben relatief minder vaak blaasontsteking dan vrouwen. Toch is de achterliggende oorzaak bij mannen vaak een stuk ernstiger. Blaasontsteking bij mannen kan duiden op een vergrote prostaat, een verzakking van de blaas of nierstenen. Verder hebben mannen soms te kampen met een zogenoemde reflex. Dit houdt in dat de urine bij het plassen niet alleen naar buiten gaat, maar er wordt ook een gedeelte teruggeduwd richting de nieren. Deze urine kan zorgen voor een chronische ontsteking. Dit laatste komt vaak voor bij jonge mannen.

Diabetes

Mensen met diabetes hebben vaak een lagere weerstand. Hierdoor zijn zij sneller vatbaar voor het krijgen van een blaasontsteking. Dit geldt ook voor mensen die een aandoening hebben aan het immuunsysteem.

Een blaasontsteking voorkomen

Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Dit geldt ook voor een blaasontsteking. Om een de aandoening te voorkomen, is het zaak dat de urine continu goed wordt afgevoerd. Je kunt hiervoor zorgen door op tijd te gaan plassen. Ook dien je goed op te letten dat de blaas steeds helemaal wordt geleegd. Verder is het belangrijk om veel te drinken. Dit zorgt ervoor dat de blaas voortdurend goed wordt doorgespoeld.

Zorg voor goede persoonlijk hygiëne. Ontlasting dient altijd van voor naar achter te worden afgeveegd, om te voorkomen dat er bacteriën binnendringen. Ook is het belangrijk om na geslachtsgemeenschap te proberen om even te plassen, om infecties te voorkomen. Verder dient de vagina regelmatig te worden gewassen met water. Gebruik geen zeep!

Voeding

Goede voeding is van belang om een blaasontsteking te voorkomen. In de eerste plaats is het belangrijk dat je gezonde voeding eet, waardoor de weerstand goed blijft. Zo krijgt de blaasontsteking geen kans. Eet voldoende volkoren producten, groente en fruit.

Dagelijks een glas cranberry sap drinken kan ervoor zorgen dat de blaasontsteking geen kans krijgt. Cranberry sap heeft namelijk een zeer positief effect op de conditie van de blaas.

Om een blaasontsteking te voorkomen is het slim om ijskoude dranken, en alcoholische dranken te vermijden.

Wat te doen bij een blaasontsteking?

Wanneer je een blaasontsteking hebt, kun je er zelf voor zorgen dat de blaas goed doorgespoeld wordt. Dit doe je door veel te drinken. Bij voorkeur water, of thee. Zo kun je de afvalstoffen uit het lichaam plassen.

Toch is het van belang dat er altijd contact wordt opgenomen met een arts bij het vermoedden van een blaasontsteking. Deze kan op basis van symptomen bekijken of het inderdaad een blaasontsteking betreft. Vaak wil de huisarts de urine onderzoeken, om het vast te stellen. De huisarts kan pijnstillers of een antibioticakuur voorschrijven om de blaasontsteking te verhelpen.

Trek in ieder geval altijd op tijd aan de bel. Een verwaarloosde blaasontsteking kan namelijk ernstige gevolgen hebben, en bijvoorbeeld resulteren in een nierbekkenontsteking.
Gerelateerde artikelen
Een blaasontsteking hebbenKen je dat zeurderige gevoel in je onderbuik en dat je regelmatig naar de wc moet wat ook nog eens wat branderig aanvoel…
Veel voorkomende ziekten - BlaasontstekingVeel voorkomende ziekten - BlaasontstekingEen blaasonsteking hebben kan erg vervelend zijn. Pijn bij het plassen, pijn in de onderbuik en vooral de hele dag het g…
Blaasstenen, hoe kom je er vanaf?Blaasstenen, hoe kom je er vanaf?Blaasstenen: symptomen, klachten, pijn, vergruizen, behandeling en verwijderen. Een blaassteen is een steen in de urineb…
BlaasontstekingBlaasontstekingWanneer je een blaasontsteking hebt is het zo dat het slijmvlies van de blaas ontstoken is. Ook de urinebuis kan hierbij…
Bronnen en referenties
  • www.avogel.nl
  • www.thuisarts.nl
  • www.blaasontsteking.net

Reageer op het artikel "Een blaasontsteking. Symptomen, voorkomen en genezen"

Infoteur: Denn
Laatste update: 02-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!