InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verzuring van spieren

Verzuring van spieren

Verzuring van spieren Verzuring van spieren ontstaat voornamelijk bij sport maar kan ook ontstaan door een stofwisselingsziekte. In de meeste gevallen is verzuring niet helemaal te voorkomen maar wel te helpen minimaliseren. Bijvoorbeeld door een goede warming-up. Hoe ontstaat verzuring van de spieren, wat zijn H+-ionen en hoe kom je van spierpijn af? Verzuurde spieren ontstaat meestal als gevolg van zware inspanning. Maar wist je dat deze ook kan ontstaan door een ziekte? Allereerst zal dit besproken worden, daarna gaan we naar de grootste oorzaak van verzuring: sport of zware inspanning.

Verzuring van de spieren door een ziekte

In een aantal gevallen veroorzaakt een onderliggende ziekte snel verzuring van de spieren. Een stofwisselingsziekte of de ziekte van cushing zijn hier bekende voorbeelden van. Vaak is de hormoonhuishouding dermate verstoord dat de spieren snel verzuren, vermoeid zijn en zwaar aan kunnen voelen. Dit komt vaak aan meerdere spiergroepen tegelijkertijd voor. Traplopen of dingen tillen kan dan zeer pijnlijk en vermoeiend zijn.

Verzuring van de spieren bij een ziekte moet niet verward worden met verzwakte of ontstoken spieren zoals bij bepaalde ziekten. Hierbij is er geen sprake van opeenhoping van melkzuur in de spieren. De behandeling van verzuurde spieren bestaat uit het aanpakken van de oorzaak. Soms is dit niet altijd mogelijk. In andere gevallen kan sport zoals fitness juist zorgen voor minder verzuring mits dit onder goede begeleiding gebeurt.

Verzuurde spieren bij sport of zware inspanning

Iedereen kent het wel: lekker hard aan het sporten of aan het werk en plots verzuren de spieren. Er treedt pijn in de spieren op en vaak ben je gedwongen om te stoppen. Verzuurde spieren kunnen minder goed gebruikt worden, de kracht vloeit weg. Verzuring ontstaat vanuit de spierstofwisseling.

Spierpijn de volgende dag is niet afkomstig van verzuring maar van kleine scheurtjes in de spieren. Deze pijn treedt pas later op, gemiddeld 24 tot 48 uur na de zware inspanning die geleverd is. Dit is gelijk een duidelijk verschil met verzuurde spieren: daarbij treedt de pijn vrijwel direct op.

Melkzuur, lactaat en H+-ionen

Je zult vast denken: wat heb ik daarmee te maken. Veel, want als je weet wat dit is dan weet je ook hoe je verzuurde spieren kan voorkómen. Spieren verbruiken continue brandstof. Bij zware inspanning of sport hebben spieren meer brandstof nodig dan normaal. Dat is een logisch feit: een machine die harder moet werken heeft ook meer brandstof nodig. Spieren hebben een favoriete grondstof voor hun brandstof: koolhydraten. Koolhydraten worden omgezet in glucose, dat voor de spieren dé brandstof is. Zoals ook bij machines het geval is, zorgt de verbranding van brandstoffen voor afvalstoffen. Dit is het melkzuur dat ontstaat. En melkzuur veroorzaakt verzuring van de spieren, roepen de meesten nu. Want zo is het ons op school geleerd. Toch?

Nee, melkzuur veroorzaakt niet de verzuring van spieren. Melkzuur ontleed zich namelijk in lactaat (lactaat-ionen, negatief geladen) en H+-ionen. Lactaationen leveren energie aan de spieren. Ook kan lactaat weer omgezet worden in glucose. De H+-ionen zorgen wel voor verzuring van de spieren. Lactaat is in staat om H+-ionen te binden waardoor de verzuring vermindert. Overigens zijn er nog twee verbindingen medeverantwoordelijk voor verzuring. Hier gaan we nu echter niet verder op in. Belangrijk is om te weten dat melkzuur niet de oorzaak is van verzuring, maar de vrijgekomen H+-ionen.

Waarom de spieren vermoeid raken bij verzuring

Verzuurde spieren zijn pijnlijk en raken vermoeid. Er treedt krachtverlies op. Dit wordt veroorzaakt doordat de spierweefsels niet meer in staat zijn voldoende samen te trekken. De spieren voelen branderig aan en vaak is men niet meer in staat nog langer de zware inspanning te leveren.

Spierkramp wordt overigens niet veroorzaakt door melkzuur maar door calcium-ionen. Toch kan dit gelijktijdig voorkomen met verzuring.

Voorkómen en herstel

Spieren die goed getraind zijn verzuren veel minder snel dan ongetrainde spieren. Het is dus belangrijk om conditie op te bouwen voor een verbeterde zuurstoftoename en spieren goed te trainen. Hierdoor wordt de kans op verzuren verkleind, tenzij men weer training gaat doen die boven de macht van de spieren ligt. Bij snelle verzuring is het belangrijk om even rust te nemen. Niet getrainde spieren raken snel overbelast en kunnen de afvoer van melkzuur (H+-ionen) niet meer aan. Daarnaast is het ook belangrijk om niet het uiterste van je lichaam te vergen. De hartslag moet niet schrikbarend hoog worden. Voor de calorieverbranding heeft dit ook geen zin. Een gezonde hartslag bedraagt tijdens sport hooguit 80 procent van de maximale hartslag. De maximale hartslag bereken je door de eigen leeftijd van 220 af te trekken. Dus: 220-leeftijd=maximale hartslag. Hier 60 tot 80 procent van is een gezonde hartslag tijdens training. Een te hoge hartslag werkt verzuring van de spieren in de hand.

Een goede warming-up voorkomt voornamelijk blessures, maar kan ook de spieren voorbereiden op de zwaardere training. Wie echter volop aan de slag gaat loopt ondanks de warming-up toch risico op verzuring. Herstel van verzuurde spieren gaat vrij snel: door even te rust en op adem te komen neemt de balans in de spieren weer toe. Blijf de spieren wel licht bewegen: door de pompbeweging van de spieren worden afvalstoffen makkelijker uit het bloed afgevoerd.
Gerelateerde artikelen
Spierverzuring voorkomen met beta-alanineIedere sporter kent het wel; spierverzuring, het branderig gevoel in de spieren bij inspanning. Bij intensieve inspannin…
Hoe ontstaat kramp?Je bent aan het wandelen of leuk aan het sporten. En dan opeens uit het niets krijg je zomaar kramp in je benen of op an…
Inspanningsfysiologie; lactaatproductie en trainingTijdens sporten is de behoefte aan ATP verhoogd. De verhoogde behoefte aan ATP kan gedekt worden door glycogeen af te br…
Symptomen spierpijn, spierscheuringen en spierkrampSymptomen spierpijn, spierscheuringen en spierkrampIedereen kent het wel..spierpijn, spierkramp of zelfs spierscheuringen. Lees verder om er achter te komen hoe je het kun…
Inspanningsfysiologie; koolhydraatverbrandingKoolhydraten zijn een belangrijke brandstof. Bij de afbraak van koolhydraten komt energie vrij (4 kCal per gram). Deze e…

Reageer op het artikel "Verzuring van spieren"

Reacties

Eric, 25-02-2018 18:05 #6
Beste,

Mijn armen zijn naar mijn gevoel te snel verzuurt tijdens het sport klimmen; welke gezonde middelen komen daarvoor in aanmerking?

Hildegarde Meganck, 07-12-2016 14:58 #5
Hallo,
Zo lang ik me kan herinneren heb ik last van stijve spieren, ook na gewoon zitten. Ik wandelde graag en na elke wandeling had ik extreme last, maar ik wist van niet beter. Een therapeut zei dat dit met een foute calciumhuishouding te maken heeft. Ik kan daar wel inkomen aangezien ik van kinds af aan gebitsproblemen had.
Ondertussen heb ik ook polyneuropathie en wordt alle beweging moeilijker.
Mijn vraag: is er een supplement dat de verzuring kan tegengaan?
dank
Hildegarde

Jvdamme, 22-11-2016 20:49 #4
Als ik ongeveer een half uur zit, dan heb ik in beide bovenbenen verkrampte spieren. Maar als ik dan eventjes gelopen heb dan is het weer over. Mijn vraag is, is dit verzuring?

Van Boxstael Danny, 07-07-2015 14:52 #3
Normaal heb ik regelmatig verzuring door wijn of mosselen en dan krijg ik reactie op mijn enkel die ik vroeger heb gebroken. Maar nu aan mijn goede enkel?

Marjan, 11-12-2013 23:03 #2
Ik kijk een beetje op van je verklaring voor de verzuring van spieren; dat een afvalstof bij de verbranding van glucose melkzuur is. Ik denk dat je hierbij de essentie mist dat melkzuur ontstaat bij een onvolledige verbranding van glucose omdat er te weinig zuurstof aanwezig is (omdat je erg veel arbeid verricht bij grote inspanning -> je hebt meer zuurstof nodig om glucose volledig te verbranden). Melkzuur is echt niet zomaar het standaard afvalprodukt bij de verbranding van glucose in de spieren, dat zou niet best zijn. Bij de verbranding van glucose komt ATP vrij en dit kunnen de spieren daadwerkelijk gebruiken om inspanning te verrichten. Een volledige verbranding van glucose levert veel meer ATP dan een onvolledige. Toch probeert je lichaam het maximale uit glucose te halen; te weinig zuurstof? Dan maar een onvolledige verbranding van glucose; dat levert tenminste nog iets ATP op. Maar ook melkzuur dus…

Antonio, 09-06-2013 21:38 #1
Nu vraag ik mij wel af wat die andere twee systemen dan zijn die zorgen voor metabole acidose in de spier. Kan de auteur ook niet ff zijn bronnen vermelden?

Groetjes Reactie infoteur, 10-06-2013
Bron: verschillende medische opleidingen. De oorzaken staan in het artikel vermeld, een kwestie van lezen.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 24-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!