Jeuk tussen de tenen: symptomen, oorzaak en behandeling

Jeuk tussen de tenen: symptomen, oorzaak en behandeling Jeuk tussen de tenen en kloofjes tussen de tenen is vaak het gevolg van zwemmerseczeem, ook wel 'athlete's foot' genoemd. Het staat ook bekend als 'voetschimmel'. Het is een courante schimmelinfectie die vooral voorkomt in de nauwe ruimten tussen de derde en vierde teen en tussen de vierde en vijfde teen, maar ook de andere plekken tussen de tenen kunnen zijn aangedaan. Door aan aantal hygiënemaatregelen kun je jezelf beschermen tegen schimmelinfecties.

Zwemmerseczeem

Voetschimmel of schimmel tussen tenen / Bron: Ellington, Wikimedia Commons (Publiek domein)Voetschimmel of schimmel tussen tenen / Bron: Ellington, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Wat is zwemmerseczeem/voetschimmel?

Voetschimmel is een veel voorkomende huidaandoening, welke wordt veroorzaakt door schimmels (dermatofyten). Deze schimmels tasten de hoornlaag van de opperhuid aan. Er ontstaat een ontstekingsreactie met als gevolg schilfering en kloofjes tussen de tenen. Er kunnen ook al of niet ingedroogde jeukende blaasjes aan de voetzolen ontstaan of rode schilferende huidafwijkingen aan (vooral) de voetranden. De nagels van de tenen kunnen eveneens zijn aangedaan.

Hoe loop je voetschimmel op?

De meeste mensen verwerven voetschimmel als ze op blote voeten lopen op plaatsen, waar iemand anders met voetschimmel heeft gelopen, zoals zwembaden, gemeenschappelijke douches of kleedkamers. Vandaar de naam 'zwemmerseczeem'. Sommige mensen zijn gewoon meer vatbaar voor deze aandoening, terwijl anderen er relatief resistent voor lijken te zijn. Zonder de juiste omstandigheden (een warme, vochtige omgeving), kan de schimmel niet gemakkelijk de huid infecteren. Dit kun je bereiken door het dragen van sokken en schoenen van kunststof materialen. Ook wanneer de huid sterk sterk doorweekt is en met zeep of andere middelen ontvet is, voelen schimmelsporen zich in hun element.

Wat zijn de symptomen van voetschimmel?

In principe kan voetschimmel op bijna alle plekken van je voet voorkomen, maar meestal manifesteert het zich tussen de tenen, vooral tussen de derde en vierde teen en tussen de vierde en vijfde teen. De klachten en symptomen van voetschimmel zijn:
  • Witte schilfering, vooral tussen de derde en vierde en de vierde en vijfde teen. Soms gaat dit gepaard met pijnlijke kloofjes tussen de tenen.
  • Jeukende blaasjes, welke zich vooral op de voetzolen manifesteren en na verloop van tijd indrogen tot bruine vlekjes of korstjes. Daarna schilfert de huid af.
  • Roodheid van de voetzolen en voetranden, met schilfering.
    Schimmelnagel / Bron: Istock.com/BrantLeeMediaSchimmelnagel / Bron: Istock.com/BrantLeeMedia
  • Gele verkleuring en het brokkelig worden van de nagels. Dit fenomeen staat bekend als schimmelnagels of onychomycose.

Hoe wordt voetschimmel behandeld?

Eerste keus van een huisarts is lokale behandeling met een imidazolpreparaat, zoals ketoconazol, miconazol. Tussen de verschillende imidazolpreparaten bestaan nauwelijks klinisch relevante verschillen. Daarom zal de prijs binnen deze groep het belangrijkste keuzecriterium zijn. Bij ontstekingsverschijnselen kan de huisarts kiezen voor een combinatie met een corticosteroïd (hormoonzalf). Orale behandeling (met pillen) is zelden nodig. Schimmelsporen kunnen gedurende lange(re) tijd overleven. Daarom is het van belang om ter voorkoming van een hernieuwde infectie de eerder gedragen schoenen met een antischimmel strooipoeder te behandelen.

Wat kun je zelf doen tegen zwemmerseczeem?

De belangrijkste maatregelen ter preventie zijn:
  • Draag badslippers in openbare ruimtes om een infectie met voetschimmel te voorkomen.
  • Droog je voeten goed nadat ze nat zijn geworden, vooral de ruimten tussen de tenen en gebruik steeds een schone en droge handdoek.
    Gebruik altijd een schone handdoek / Bron: Mama_mia/Shutterstock.comGebruik altijd een schone handdoek / Bron: Mama_mia/Shutterstock.com
  • Spoel douchematten regelmatig uit en droog ze daarna goed.
  • Maak bij voorkeur vloeren en dergelijke schoon met een chloorhoudende oplossing.
  • Ga overmatig zweten tegen door het juiste (ademende) schoeisel en goede (vochtopnemende) sokken te dragen.
  • Draag dagelijks schone katoenen of wollen sokken.
  • Wissel regelmatig van schoenen.
  • Draag schoenen van natuurlijke materialen (leer), deze Ďademení beter en zorgen dus voor een betere ventilatie rondom de voeten.
  • Gebruik sportschoenen alleen om te sporten.
  • Deel handdoeken niet met anderen.
  • Wees matig met gebruik van zeep en doucheschuim.
  • Houd je voeten zo droog mogelijk.

Lees verder

© 2013 - 2021 Tartuffel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De meest voorkomende teenafwijkingen op een rijtjeDe meest voorkomende teenafwijkingen op een rijtjeAfwijkingen aan de tenen komen veel voor. Meestal gaat om het kromme tenen, hamertenen, klauwtenen, vergroeide tenen of…
Wat zeggen je tenen?Wat zeggen je tenen?Ontdek wat jouw tenen jou te zeggen hebben. De stand en de vorm van de tenen onthullen namelijk iemands karakter, gedrag…
Aandoening: ZwemmerseczeemAandoening: ZwemmerseczeemDeze naam is eigenlijk heel verwarrend, het is namelijk geen eczeem maar een schimmelinfectie tussen de tenen. Je kan de…
Overrijdende tenen, een afwijking aan de teenOverrijdende tenen, een afwijking aan de teenBij overrijdende tenen hebben een of meerdere tenen een afwijking. Hierbij is de teen zo gedraaid dat hij over de andere…

Nachtelijk plassen: oorzaken, behandeling & tipsNachtelijk plassen: oorzaken, behandeling & tips's Nachts vaak moeten opstaan om te gaan plassen: is dat normaal? Dat vragen veel mensen zich af die vaak wakker worden…
Poep: het medicijn tegen o.a. obesitas, eczeem en depressie?Begin 2013 verscheen een publicatie van Nederlandse onderzoekers in het wetenschappelijke tijdschrift The New England Jo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Drgnu23 (original Uploader), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • J.A.H. Eekhof e.a. (red.): Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010.
  • J.B. Meijer van Putten. Campagne tegen voetschimmels. Ned Tijdschr Geneeskd. 2000;144:1078
  • Afbeelding bron 1: Ellington, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/BrantLeeMedia
  • Afbeelding bron 3: Mama_mia/Shutterstock.com
Reacties

Vraagsteller, 24-07-2017
Interessant artikel. Ik heb al jarenlang af en toe last van kloofjes, vooral tussen twee tenen in. Sinds een paar dagen is het wat gaan uitbreiden en af en toe jeukt het heel erg (ik werd afgelopen nacht zelfs wakker van de jeuk leek het). Het is uitgebreid naar de onderkant van een paar tenen en zit daar tussen wat huidplooien lijkt het. Ik woon in een land waar het nu regenseizoen is en de paden zijn onverhard en het is niet te voorkomen dat de voeten constant nat worden. Ik vraag me af of er buiten het zo droog mogelijk proberen te houden nog meer opties zijn om het te verhelpen, of i.i.g. niet uit te laten breiden. De jeuk kan nl. erg vervelend zijn. Reactie infoteur, 04-12-2017
Behandeling met een antischimmelzalf is aangewezen.

Sd, 27-08-2015
Ik heb een voetschimmel opgelopen in een hotel tijdens een vakantie. Al 3 jaar heb ik last van intense jeuk in mijn voetzool en tenen. Ik ben hiervoor een paar keer naar de huisarts geweest. De crèmes die ik krijg helpen meestal maar voor een poosje. Als de kloven tussen mijn tenen weer geheeld zijn herhaalt alles zich weer opnieuw. Waarom jeukt het zo erg? Ik ben bang dat ik hierdoor een ontsteking ga oplopen. Bestaat er een echt goede behandeling hiervoor? Ik wil er zo graag van af! Sinds kort zijn mijn voeten ook nog eens gaan ruiken, ik doe echt mijn best om alles zo schoon mogelijk te houden. Maar ik kan moeilijk elke dag op slippers gaan lopen. En een paar weken niet douchen lukt mij ook niet. En soms is het krabbelen of even met mijn voetzool over iets heen wrijven echt verslavend. Reactie infoteur, 03-09-2015
Schimmelsporen kunnen gedurende lange) tijd overleven. Het is daarom belangrijk om ter voorkoming van een hernieuwde infectie de eerder gedragen schoenen met een antischimmel strooipoeder te behandelen. Doet u dit en hebt u ook alle andere maatregelen zoals besproken in het artikel in acht genomen, dan is het verstandig een afspraak te maken met uw huisarts om te bespreken welke aanpak in uw situatie het beste is.

Tartuffel (2.976 artikelen)
Laatste update: 13-09-2021
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…