Tips bij een jeukend geslachtsdeel, wat kun je doen?

Tips bij een jeukend geslachtsdeel, wat kun je doen? Het hebben van jeuk aan je geslachtsdeel leidt af en irriteert. Dit kan aanleiding zijn voor verlegenheid, verminderde seksuele aandacht of het continu moeten krabben. Het zorgt ervoor dat de huid rood wordt en aanvullend pijn kan doen. Naast ergernis kan het ook tot schaamte leiden en dus moet er iets aan worden gedaan. Waardoor wordt een jeukend geslachtsdeel veroorzaakt en nog belangrijker wat kun je er zoal zelf tegen doen?

Jeukend geslachtsdeel

Draag je te strak ondergoed?

Veel voorkomende klachten door te strak ondergoed is een rode striem aan weerszijden van het geslachtsdeel. Het kan pijn doen en warm uitstralen. Het ondergoed zorgt ervoor dat alles teveel onder druk komt te staan. Daardoor gaat alles meer zweten en warmte geven, waardoor snel een ongemakkelijk gevoel ontstaat. Het voelt ruw aan en je gaat dan loszittend ondergoed aantrekken. Het kan daarnaast gevolgen hebben voor de vruchtbaarheid van de man. Te strak ondergoed zorgt ervoor dat de ballen te dicht op de huid zitten, waardoor de bal-temperatuur stijgt. De zaadproductie is daardoor onder de maat of het aandeel fertiele en beweeglijk semen neemt af. Om dit te behandelen is meestal een verkoelend zalfje voldoende bij voorkeur een antibacteriële zalf. Het dragen van een boxer zorgt ervoor dat het niet meer voorkomt en dat de ballen de juiste temperatuur hebben.

De balzak spatader

Niet zozeer een jeukend gevoel maar een kloppend gevoel van het geslachtsdeel kan worden veroorzaakt door de balzak spatader. Dit heeft eveneens gevolgen voor de vruchtbaarheid bij de man. Het wordt veroorzaakt doordat de linker nierader ietsjes bekneld is geraakt, waardoor de doorstroming afneemt. Oftewel de hoeveelheid bloed om de teelbal neemt toe en dus ook temperatuur. Dit heeft eveneens invloed op de vruchtbaarheid. De aandoening kan pas middels een kleine chirurgische ingreep worden verholpen. Door een aanvullende blokkade via de lies in te brengen zal de spatader niet op de bal optreden.

Platjes schaamhaar en jeukend geslachtsdeel

Platjes, oftewel schaamluis is een minder vaak voorkomend fenomeen. Steeds minder mensen hebben er last van. Toch kan het soms nog weleens voorkomen. Het diertje is grijsachtig ter grootte van één à twee millimeter en extreem plat. Het verplaatst zich door de haren middels weerhaakjes. Indien je jeuk hebt speciaal op de behaarde delen van je lichaam dan kan dit beestje weleens aanwezig zijn. Normaal wordt het overgedragen tijdens geslachtsgemeenschap met iemand die het ook heeft, of als een gemeenschappelijke handdoek wordt gebruikt. Het jeukt ernstig en kan de huid er rood uit laten zien. De platjes leggen eitjes geheten neten, welke lastig uit het haar zijn te verwijderen. Een antiluizenmiddel werkt meestal na een enkele behandeling, maar ook spoelen met een brandneteloplossing werkt. Daarnaast kun je ook preventief schaamhaar wegscheren.

Heb je witte aanslag achter de eikelrand?

Het wordt smegma genoemd en komt als witte aanslag op de eikel, achter de eikelrand en onder de voorhuid voor. Dit is een restant van oud huid, talg en oliën. In combinatie met de vochtige toestand kan het tot bacterie groei komen, waardoor de boel zurig ruikt. Primaire oorzaak is het niet goed schoonhouden van het zaakje, waardoor de aanslag ophoopt. Het kan eveneens leiden tot toenemende jeuk van de eikel. Zorg ervoor dat je geregeld onder de voorhuid één en ander met water afspoelt (eventueel met pH-neutrale zeep).

Rode vlekken na het douchen

Een veel voorkomend probleem bij zowel de man als vrouw is het hebben van rode uitslag of een jeukend geslachtsdeel na het douchen. Het wordt voornamelijk veroorzaakt door verkeerd zeepgebruik. De eikel, voorhuid, en schede hebben uitstekende capaciteiten om een gezonde schone omgeving in stand te houden. Door veel zeep te gebruiken raakt de pH-waarde uit balans, waardoor schimmels kunnen voorkomen. Daardoor neemt de roodheid toe en kan het schraal aanvoelen of gaan irriteren. Door tijdig een anti-schimmel crème te gebruiken kan de omstandigheid worden gestopt zodat het herstelt. De vrouw zal een anti-schimmel pil moeten inbrengen om de gevolgen tegen te gaan.

Witte uitslag uit het geslachtsdeel

Bacteriën die via de urineleider naar binnen slaan komen voor bij de Druiper of Chlamydia. In beide gevallen kan er sprake zijn van het hebben van een witte vloeistofafscheiding uit de urineleider. Eén en ander is geïnfecteerd, waardoor het binnenste gaat opzetten. De afscheiding kan melkachtig wit zijn, maar ook geelgroenig worden. Het is een sluimerende aandoening, waarbij het steeds dieper in het lichaam binnendringt. Het kan leiden tot bijbalpijn en verklevingen in de eileider met verminderde vruchtbaarheid tot gevolg. Het dient zo snel als mogelijk worden behandeld met een antibiotica kuur.

Met vocht gevulde blaasjes en rode huid

Dit valt onder de noemer herpes. Het vocht in de blaasjes is extreem besmettelijk en gemakkelijk overdraagbaar. Het is bij deze aandoening altijd noodzaak om verder seksueel contact te vermijden tot de blaasjes zijn verdwenen. Omdat het extreem jeukt kan krabben leiden tot het openspringen. Om de ernst ervan te beperken is zinkzalf uitermate geschikt, doordat het vocht in de blaasjes laat indampen. Daarna zal het herstellen.

Wratachtige puisten over de schacht

Genitale wratten zijn eveneens zeer besmettelijk, echter hoeven niet direct na besmetting klachten te geven. Oftewel verder seksueel contact kan een groep mensen reeds besmetten. Heb je contact gehad ook al heb je een condoom gebruikt dan is er reële kans dat je het ook krijgt. Zowel de vrouw als man kunnen er veel last van hebben. Het verschijnsel verdwijnt veelal vanzelf na een paar maand. Het gebruik van condyline kan de ernst van een aanval verminderen.

Blijft je geslachtsdeel langdurig jeuken terwijl je niet weet waardoor het wordt veroorzaakt, laat je dan door de huisarts checken. Daarnaast kan een SOA thuistest mogelijk meer vertellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
SOA: herpes (herpes genitalis)SOA: herpes (herpes genitalis)Steeds meer (jonge) mensen hebben een seksuele overdraagbare aandoening (SOA). Een veel voorkomende SOA is herpes genita…
Gevoelige eikel door verkleuring, blaasjes, aanslag of ergerGevoelige eikel door verkleuring, blaasjes, aanslag of ergerWe gaan er als man vanuit dat ons geslachtsdeel altijd in topconditie is, waarmee je veel plezier hebt en goed mee kunt…
Preventief anti-schimmelzalf smeren na anale daadPreventief anti-schimmelzalf smeren na anale daadBij anale gemeenschap komt de schacht, voorhuid en eikel van de man in contact met bacteriën, indien geen bescherming wo…
Besmetting met CandidaBesmetting met CandidaCandida wordt onterecht ook wel een Soa genoemd. Officieel valt Candida niet onder de Soa, maar is het een gistinfectie.…

Keelpijn en tipsKeelpijn en tipsKeelpijn komt vaak voor, een kleine groep patiënten gaat met keelpijn ook naar de huisarts. Bij deze groep is er sprake…
Schimmelnagels laseren: kalknagels behandelen met laserSchimmelnagels laseren: kalknagels behandelen met laserSchimmelnagels of kalknagels behandelen met laser: (hoe) werkt dat? Een schimmelnagel of kalknagel is een infectie van t…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Schaamluis.aspx?mId=10701&rId=161

Reageer op het artikel "Tips bij een jeukend geslachtsdeel, wat kun je doen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tintelingen
Medische informatie…
Schrijf mee!