InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mijn kind heeft pijn bij het hart: hartruis wat is dat?

Mijn kind heeft pijn bij het hart: hartruis wat is dat?

Mijn kind heeft pijn bij het hart: hartruis wat is dat? Je zit met je gezin gezellig aan de ontbijttafel, grijpt je kind ineens geschrokken naar de linker borst. Een pijnlijke steek is even voelbaar en ebt daarna snel weer weg. Het is een conditie dat wel vaker voorkomt en dus wil je als bezorgde ouder weten wat het is. Je gaat naar de huisarts alwaar wordt geconstateerd dat het vermoedelijk om hartruis gaat. Je wordt doorverwezen naar het ziekenhuis om de werkelijke oorzaak te achterhalen. Wat is het voor aandoening en waarom komt het relatief veel voor bij jonge kinderen?

Hartruis en -pijn kind

De symptomen

Normaal heeft de aandoening geen consequenties voor het functioneren van het lichaam en wordt het pas opgemerkt als er een medische keuring is. Toch kan het kind pijntjes voelen nabij het hart. Het kan zomaar voorkomen, waarbij het kind even pijnlijk en verrast om zich heen kijkt. Daarna trekt het weer weg. Het hart maakt normaal pompbewegingen, waarbij bloed van de ene kamer naar de andere moet vloeien. Omdat hartweefsel nog onvoldoende dik is kan er een resonantie ontstaan in dat weefsel, waardoor het bloed een kleine turbulentie, werveling of kolk gaat maken. Het resulteert gewoonlijk in een zogeheten souffle of hartruis, waarbij er ongewone geluiden bij het hart hoorbaar zijn.

Voorkomen bij mensen

Bij het overgrote deel van de kinderen, maar ook bij sommige volwassenen komt de aandoening voor. Geluid bij het hart heeft 70% van de kinderen, echter in 10% van die gevallen kan het meer zijn dan alleen maar een werveling van het bloed. Bij 90% verdwijnt het vanzelf, geclassificeerd als een zacht klinkende hartruis. In de overige gevallen waarbij het hard klinkt kan er sprake zijn van een aangeboren hartafwijking zoals:
  • een afwijking aan de hartkleppen: de klep past niet of lekt waardoor de bloeddoorstroming onvoldoende is;
  • een fistel (ongewone verbinding of gaatjes) tussen twee hartkamers, waardoor bloed op een verkeerde manier gaat stromen;
  • het hebben van problemen met de kransslagaderen van het hart.
Voorgaande geeft aan dat bij pijn aan het hart onderzoek moet worden verricht om een ernstige conditie uit te sluiten. Ga dus naar het ziekenhuis om het kind goed te laten onderzoeken om zekerheid te verkrijgen.

Aanleiding van hartruis bij kinderen

De aandoening kan worden veroorzaakt door een aantal lichamelijke aspecten zoals:
  • de kransslagaderen liggen in een scherpe hoek om het hart, waardoor het stromende bloed een draaiing krijgt;
  • het weefsel tussen borstkas met hart dun is, waardoor een en ander beter valt te horen;
  • weefselresonantie ontstaat door relatief dun weefsel tussen de hartkamers;
  • een standaard verhoogde hartslag bij kleine mensen. Naarmate het kind groter en ouder wordt neemt de gemiddelde hartslag met de tijd af.
Gewone hartruis vormt dus geen serieuze conditie en vergaat met de tijd. Bij herhaaldelijke pijnsteken nabij de hartstreek is een onderzoek altijd van belang om erger te voorkomen.

Waardoor wordt het veroorzaakt bij volwassenen?

Komt het bij oudere personen voor dan heeft het vaak te maken met een medische aandoening. Bloedarmoede, zwangerschap, koorts en problemen met de schildklier kunnen een gewone ruis veroorzaken. Anderzijds kan er sprake zijn van een te hoge bloeddruk, een ontsteking bij het hart, hartklepafwijking of een beschadigd hart. Hartruis of pijn bij het hart voor volwassenen moet altijd medisch worden onderzocht om zeer ernstige problemen uit te sluiten.

Zijn er bijkomstige afwijkingen?

Naast de aandoening dient er bij kinderen te worden gelet op aanvullende problemen. Een normale ruis zal geen verdere consequenties hebben, behoudens dat het kind kan schrikken van een pijntje. Treden de volgende symptomen ook op dan kan er meer aan de hand zijn:
  • een abnormale ademhaling en snel vermoeid zijn;
  • het wegtrekken van de kleur van het gezicht;
  • ongewoon veel zweten of het kind houdt vocht vast;
  • de algehele groei van het kind verloopt abnormaal.
Deze symptomen vormen zeker aanleiding om verder medisch onderzoek te doen.

Heeft je kind pijnklachten bij het hart dan is het zeker van belang om de huisarts te informeren. Eventueel wordt het kind doorgestuurd voor verder onderzoek. Informeer bij pijn aan het hart altijd bij een medisch specialist.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De anatomie van het hart en de bloedsomloopDe anatomie van het hart en de bloedsomloopHet hart is de motor van het lichaam die 24 uur per dag aan het pompen is. Het zorgt ervoor dat er via het bloed zuursto…
Slecht werkende hartklepSlecht werkende hartklepEen slecht werkende hartklep kan soms jaren ongemerkt blijven, totdat lichte klachten steeds vaker en erger voorkomen. H…
Werking van en afwijking aan de hartklep(pen)Mijn zusje Anna is op jonge leeftijd overleden aan een aandoening aan een van de hartkleppen. Ik heb nooit echt beseft w…
Aangeboren hartafwijking VSDHet is de schrik van iedere kersverse ouder: Na maandenlang gespannen wachten op de komst van uw kindje, blijkt het niet…
Hartgeruisen: ruis op het hartHartgeruisen: ruis op het hartHartgeruis, hartruis of ruis op het hart: alle drie benamingen voor een geluid dat hoorbaar is als een geruis, en door e…
Bronnen en referenties
  • http://www.hartstichting.nl/hart_en_vaten/aangeboren_hartafwijking/soorten_aandoeningen/hartruis/

Reageer op het artikel "Mijn kind heeft pijn bij het hart: hartruis wat is dat?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hartproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!