InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gynaecomastie: oorzaken van mannelijke borsten

Gynaecomastie: oorzaken van mannelijke borsten

Gynaecomastie: oorzaken van mannelijke borsten Het hebben van vergrote borsten bij de man is een aandoening, waarvoor men zich schaamt. Het kan onschuldig voorkomen bij de opgroeiende tiener, maar kan bij de man op middelbare leeftijd een teken zijn van een levensgevaarlijke aandoening. In sommige omstandigheden is een medische check verstandig. Wat kunnen bij de man de oorzaken van versnelde borstgroei zijn en wat kan aan gynaecomastie worden gedaan?

Gynaecomastie, mannelijke borsten

Puberende tiener

Een grote groep jongeren met gewichtstoename ontwikkelen tijdens de puberteit vergrote borsten. Door invloed van verkeerde voeding (overvloed van suikers en vetten) neemt de borstomvang snel toe, doordat er relatief meer oestrogeen in het lichaam aanwezig is. In dit stadium van het leven vormt het geen kwalijke aandoening, omdat bij het merendeel van de ouder wordende jongeren (pubervet) vanzelf verdwijnt. Na de groei is het lichaam in een gezondere situatie aanbeland, waarbij wegens fysieke inspanning meer energie nodig is. De inname van verkeerde stoffen kan afnemen, waardoor de aandoening verdwijnt. Medisch ingrijpen zal voor deze groep praktisch nooit van toepassing zijn.

Man op middelbare leeftijd

Een andere groep waarbij het voornamelijk voorkomt betreft mannen op middelbare leeftijd (40 tot 60 jaar). Meest kenmerkende bij die groep is dat na het dertigste jaar het aandeel testosteron per jaar daalt, waardoor de aanleg om aan te komen toeneemt. In combinatie met een minder gezonde levensstijl kan de man versneld aankomen, waardoor een dikke buik en borsten tot ontwikkeling kunnen komen. Let wel dat men mogelijk een goed lichaamsgewicht heeft, echter er komt een nadruk te liggen op de ontwikkeling van de vrouwelijke vorm. Bij zwaarlijvige mannen heeft het geen nut om te opereren, omdat men eerst moet gaan afslanken. Indien de aandoening na rigoureus afvallen nog van toepassing is, dan kan worden overwogen om een correctie uit te laten voeren. Wat kunnen de oorzaken zijn indien gynaecomastie niet door zwaarlijvigheid wordt veroorzaakt?

Waarom kan gynaecomastie verontrustend zijn?

De normale fysieke eigenschap van de man, omvat geen borstontwikkeling vergelijkbaar als die van de vrouw. Het geeft een bepaalde mate van gene ten opzichte van de omgeving, omdat er borstvorming is. Naast deze belangrijke reden kan het ook een zorgelijke toestand van het inwendige weefsel betreffen. Vergroeiingen aan het lichaam kunnen levensbedreigend zijn. Ook mannen kunnen borstkanker krijgen. Het is dus altijd van belang om nader onderzoek uit te laten voeren om ernstige aandoeningen uit te sluiten. Op basis van de oorzaken kan een manier van behandeling of correctie worden toegepast.

Drank, drugs en medicijnen

Heeft men een verslaving dan moet men daarmee stoppen. Het lichaam wordt overmatig gestimuleerd, waardoor extra opslag van vet in de borststreek ontstaat. Door een gezonde levensstijl aan te meten (ook door gezonde voeding in te nemen) wordt de bloedsuikerbalans veel gunstiger en kan men afvallen. Het betekent ook een geleidelijke afvoer van verkeerde stoffen, waardoor een natuurlijk gezonde balans in het lichaam ontstaat. De vergrote mannelijke borsten zullen dan met de tijd qua formaat afnemen. Onder andere de volgende stoffen kunnen een negatieve invloed hebben op het verkrijgen van de aandoening: oestrogeen, antidepressiva, isoniazide, androgeen, valium, amfetamine of digitalis. Overleg met de arts of er mogelijk andere medicijnen voor de behandeling kunnen worden gebruikt, zodat negatieve complicaties minder heftig zijn.

Medische redenen

Naast een verkeerde levensstijl of medicijngebruik kunnen er ook problemen aan het lichaam zijn wegens een aandoening of ziekte. De volgende aandoeningen kunnen een toename van het borstweefsel veroorzaken:
  • overgewicht en zwaarlijvigheid: men moet afvallen;
  • levercirrose of leverkanker: stoppen met alcoholmisbruik of levertransplantatie;
  • kanker aan de bijnieren of teelbal waardoor relatief teveel oestrogeen in het bloed komt: verwijdering van het gezwel;
  • problemen aan de schildklier, waardoor de stofwisseling is aangetast. Het betekent een gedeeltelijke of gehele verwijdering van de schildklier. Daarna dient levenslang Thyrax te worden ingenomen en een gezonde levensstijl moet worden aangemeten.

Let wel dat meerdere ernstige ziekten de aandoening kunnen veroorzaken. Start de borstgroei plotsklaps waarbij mogelijk andere vergroeiingen aan het lichaam van toepassing zijn, dan is verder onderzoek per direct noodzakelijk. Laat je bij twijfel altijd medisch controleren zodat levensbedreigende aandoeningen uitgesloten kunnen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gynaecomastie: klachten & behandeling borstvorming mannenGynaecomastie: klachten & behandeling borstvorming mannenDe medische term voor borstvorming bij mannen is 'gynaecomastie'. Het wordt veroorzaakt door een hormonale onbalans tuss…
Gynaecomastie (borstontwikkeling bij de man): OorzakenGynaecomastie (borstontwikkeling bij de man): OorzakenGynaecomastie is de medische term voor een meestal goedaardige ontwikkeling van de borstklier van de man naar het vrouwe…
Borstvorming bij mannenBorstvorming bij mannenEr zijn veel mannen die borstvorming hebben en die dit als een groot probleem ervaren. Hierdoor voelen zij zich minder m…
Gynaecomastie, borstvorming bij de man, jongens en baby'sGynaecomastie, borstvorming bij de man, jongens en baby'sBorstvorming bij mannen wordt er in de medische wereld gynaecomastie genoemd. Veel mannen en jongens schamen zich ervoor…
Gynaecomastie (grote borsten) jongens en mannen: operatieGynaecomastie (grote borsten) jongens en mannen: operatieGynaecomastie is zwelling van het borstweefsel of borstvergroting bij jongens of mannen, welke wordt veroorzaakt door ee…
Bronnen en referenties
  • http://www.mediconsult.nl/gynaecomastie.html

Reageer op het artikel "Gynaecomastie: oorzaken van mannelijke borsten"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Borstaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!