InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloedblaar mond, tong, lip, gehemelte: wat kan het zijn?

Bloedblaar mond, tong, lip, gehemelte: wat kan het zijn?

Bloedblaar mond, tong, lip, gehemelte: wat kan het zijn? Ben je net lekker aan het eten, voel je ineens iets groeien aan de onderkant van je tong. Voordat je het in de gaten hebt, heb je er al op gebeten en heb je een mond vol bloed. Het hebben van een bloedblaar in de mond komt zeker tijdens eten zeer ongelegen en kan na doorbijten of -prikken soms veel pijn doen. Het kan bijvoorbeeld komen door tandsteen of als reactie op zekere stoffen in de voeding. Waardoor wordt een bloedblaar in de mond veroorzaakt en wat kun je eraan doen?

Bloedblaar mond, tong, lip, gehemelte

Onderhoud van de tanden

Een goede gesteldheid van de mond wordt bepaald door hoe vaak je poetst en hoe vaak je een tandarts bezoekt. Aanslag kan namelijk aankoeken op de tanden, waardoor scherpe puntjes ontstaan. Tandsteen kan ervoor zorgen dat bepaalde plekken in de mond continu worden aangetast, waardoor wondjes of blaren ontstaan. Ook een gebitsprothese kan er aanleiding voor zijn. Goed onderhoud van de tanden is altijd een must. Ga geregeld naar de tandarts (minimaal een keer per half jaar) en zorg ervoor dat je vaak poetst.

Snel geïrriteerd bij eten

Pittig eten, zout eten, extreem gesuikerd eten en eten met korstjes of harde randjes. Zeker de combinatie van zout eten en korsten kan er geregeld voor zorgen dat je weer een opkomend gevoel in de mond krijgt. Indien je extra gevoelig bent voor een hoge concentratie van bepaalde stoffen dan kan de mond er extreem op reageren. Dit geldt zeker als je allergisch bent. Krijg je het tijdens de maaltijd dan moet je opletten op wat voor maaltijd je binnenkrijgt. Wat zorgt ervoor dat je tong extra wordt geprikkeld? Betreft het zout of hard eten dan is het beter om dat tijdelijk te minderen. Heb je daarnaast pijn in de onderrug dan kun je beter overgaan op zoutloos eten. Let dus op waardoor het vermoedelijk wordt veroorzaakt, zodat je aangepaste voeding kunt innemen. Het wordt tijd om het lichaam aan te laten sterken, zodat je na verloop van tijd wel weer tegen die stoffen kunt.

Herpes zoster virus

Dit virus wordt door circa twintig procent van alle mensen gedragen en kan zich uiten bij een verminderde weerstand. Bij het minste of geringste kan het resulteren in de aandoening. Het kan daarbij gaan om een enkele uitstorting, maar kan ook snel in de mond verspreiden. Zowel de complete tong, gehemelte en achterkant lippen kunnen worden bezaaid met pijnlijke vlekken en bloedverlies. De aandoening komt geregeld voor bij jonge kinderen (mits drager van het virus) en tieners maar kan ook bij het ouder worden de kop op steken.

Mucocele

Heb je een zwelling in de mond meest voorkomende aan binnenkant onderlip, dan kan het een mucocele zijn. Dit is een ophoping van epitheel met leukocyten (ontstekingsveroorzaker) en kan als open zweertje gaan bloeden, pijn doen en etter geven. Deze aandoening komt herhaaldelijk op dezelfde plek voor, waarbij de grootte en invloed van de aandoening per keer kan variëren. Het kan voor veel ellende zorgen, waardoor een bezoek aan de mondhygiënist noodzakelijk is. De aandoening moet worden behandeld en kan mogelijk geheel worden verwijderd. Het wegsnijden zorgt voor een complete verwijdering van de bron van de aandoening.

Verlichting bij bloedblaar mond

Een bloedblaar in de mond kan snel groeien en kan dus veel last geven. Vaak wordt het kapot gebeten of wordt het met een steriele naald doorgeprikt. Omdat het om een wondje gaat is het noodzakelijk dat alles steriel is en het schoon blijft. Spoelen met zout water kan, maar geeft soms veel pijn (en kan soms averechts werken). Beproefde middelen daarentegen zijn hextril, bocasan, pyralvex, cyklokapron ampullen of alcoclair, zodat de mond schoon wordt gespoeld. Het gebruik van corsodyl is een geproefd product om de mond langdurig te ontsmetten waarnaast wondjes dichttrekken.

Langdurige maatregelen doorvoeren

Goed onderhoud is altijd belangrijk. Verander van tandpasta door zendium te gebruiken. Het zorgt voor een gezonde stimulering van de mond, waarbij ontstekingen minder kans krijgen. Het is verstandig om gezond te eten, zodat de weerstand kan worden aangesterkt. Het hebben van bloedblaren is vaak een indicatie dat er iets niet goed is en dus dien je de weerstand te verbeteren. Denk standaard aan de inname van vitamine pillen (100% vitamine en mineralen dekking), magnesium tabletten en zelf bereide gezonde maaltijden. Vul dit aan met voldoende groente en fruit. Door je levensstijl aan te passen kan de invloed van een pijnlijke mond aanzienlijk worden verminderd.

Let wel: drink je veel bier dan moet je daarmee stoppen. Het spoelt mineralen en vitaminen in het lichaam weg, waardoor de aandoening sneller kan voordoen. Bovendien verslechtert het de algehele weerstand, waardoor andere aandoeningen kunnen voordoen. Laat je bij vreemde verkleuringen en/of vergroeiingen in de mond altijd medisch controleren om erger uit te sluiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontsteking in het gehemelteOntsteking in het gehemelteEen ontsteking aan het gehemelte kan zeer pijnlijk zijn. Hoe ontstaat deze ontsteking, hoe lang duurt de genezing en wat…
Aften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tong. Aften zijn zeer pijnlijk. Het zijn zweertjes die in de mond voorkomen. Ze veroorzaken voor…
Ontstoken gehemelte/verhemelte, oorzaak en behandelingOntstoken gehemelte/verhemelte, oorzaak en behandelingOntsteking van het gehemelte/verhemelte. Een ontstoken gehemelte, door sommigen ook een verhemelte genoemd, kan zeer pij…
Bloedblaar: een blaasjeBloedblaar: een blaasjeEen bloedblaar kan soms erg pijnlijk zijn. Wanneer de bloedblaar op een plek zit die veel gebruikt wordt, zoals de voet…
Wat is een bloedblaar en hoe te behandelen?Een bloedblaar kan er heftig uitzien maar dat is vaak niet het geval, het namelijk een plekje dat ontstaan is door wrijv…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mucocele
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/herpessimplex.htm
  • http://www.leefgids.be/blaasjes/blaasjes-tong/
  • http://www.allergieplein.nl/forum/enorme-bloedblaar-verhemelte-t170.html

Reageer op het artikel "Bloedblaar mond, tong, lip, gehemelte: wat kan het zijn?"

Reactie

Harry Janssen, 16-07-2015 21:32 #1
Heb t ook af en toe. Dat lelletje achter in mijn keel ineens wel een paar keer zo groot als normaal, vol bloed, en altijd onder het eten. Ik dacht eerst ik eet te gulzig maar de laatste keer kon het dat gewoon niet zijn. Je raakt in paniek, kan niet praten, kokhalzen, en helemaal nat van de zweet. Het gaat me dan effe niet goed. Ik moet er dan een spiegeltje bij hebben en prik dat lelletje dan kapot met een lange sate-prikker. De laatste keer deed ik het met een vork, want toen was de paniek wat groter. Na een dag voel je niets meer. Voor omstanders, of mijn vrouw, is het een wat enge belevenis, je hebt zomaar de wastafel vol bloed. Mijn huisarts wist niet wat het was en vond het maar een vreemd verhaal en had er nooit van gehoord. Na een paar dagen belt hij me op (toch mooi) en vraagt me of ik soms veel aan orale sex deed. Dat is echt gebeurt. Ik heb het met een lach afgedaan. Groeten Harry

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!