InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slijmvliesontsteking in de neus bij chronische verkoudheid

Slijmvliesontsteking in de neus bij chronische verkoudheid

Slijmvliesontsteking in de neus bij chronische verkoudheid Als je langdurig last hebt van een verstopte neus, snotterigheid, niezen en kriebelen in de neus, kan het zijn dat het neusslijmvlies ontstoken is en dat je last hebt van chronische neusklachten. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld door een overgevoeligheid of een te lange periode neusdruppels gebruiken. Een geïrriteerd neusslijmvlies kan ervoor zorgen dat de neus verstopt raakt of juist gaat lopen. Hoe kun je deze hinderlijke kwaal het beste aanpakken?

Langdurig ontstoken neusslijmvlies

Als je steeds weer opnieuw klachten krijgt of langdurig last houdt van een verstopte neus, snotterige neus, kriebelen in de neus en niezen, dan is het neusslijmvlies langdurig ontstoken en is er sprake van chronische neusklachten. Hoewel de klachten vervelend kunnen zijn, is het niet altijd nodig om er wat aan te doen.

Klachten

Als er sprake is van een verkoudheid, uit zich dat in een verstopte neus waarbij de slijmvliezen in de neus opzwellen. Dit geeft een onaangenaam drukkend gevoel. Als er sprake is van een bacteriële infectie in de holtes, dan ontstaat er door het afweersysteem een zwelling in het gebied om de neus. Naarmate de klachten chronischer worden ontstaat er dikkere afscheiding (snot). Ook kan de ontsteking doorslaan in de bijgelegen holtes. Door veelvuldig te snuiten kan er snot in de holtes komen. Hierdoor kan er hoofdpijn en andere pijnklachten ontstaan.

Oorzaken

Meestal is er sprake van een overgevoeligheid op bepaalde prikkelende stoffen. Het neusslijmvlies zal na contact met de stof reageren door meer slijm te produceren en op te zwellen. Hierdoor kan de neus gaan lopen of juist verstopt raken. Als gevolg van bepaalde medicijnen kan de neus ook verstopt raken. Pas op met langdurig gebruik van neusdruppels en neussprays die de stof xylometazoline bevatten, dit kan het neusslijmvlies onherstelbaar beschadigen. Als je de neus steeds te hard snuit, kan het slijmvlies ook geïrriteerd raken. Hierdoor krijgen bacteriën de kans om toe te slaan.

Overgevoeligheid

Veel mensen met chronische neusklachten reageren heftig op prikkels waar andere mensen niet tot nauwelijks last van hebben, zoals: kou, sigarettenrook, inspanning, geur van parfum, verflucht en baklucht. Als slijmvliezen overdreven reageren op stoffen, kan het zijn dat er sprake is van een allergie. Zo kunnen mensen allergisch zijn voor huisstofmijt, graspollen, schimmels of huidschilfers van huisdieren. Probeer in dat geval de stoffen zoveel mogelijk te vermijden en het huis zo schoon mogelijk te houden.

Vermijd prikkelende stoffen

Als je een roker bent, is het beter om te stoppen met roken. Ook meeroken kun je beter niet doen, omdat de sigarettenrook het neusslijmvlies kan prikkelen. Zo kun je beter ook andere prikkels waar je irritaties van merkt in je neus beter vermijden. Als je het vermoeden hebt van een allergie, laat je dan onderzoeken. Een bloedonderzoek kan uitwijzen waarvoor je allergisch bent. Eventueel kan er dan een behandelplan worden opgesteld.

Geneesmiddelen

Als er sprake is van een langdurig ontstoken neusslijmvlies, kun je in sommige gevallen geneesmiddelen gebruiken. Hieronder worden een paar voorbeelden genoemd:

Neusspray met bijnierschorshormonen

Bijnierschorshormonen (corticosteroïden) in een neusspray worden gebruikt als er langdurig klachten zijn als gevolg van een allergie. Het werkt ontstekingsremmend en vermindert overgevoeligheidsreacties. Ook wordt zwelling van het neusslijmvlies voorkomen. Voorbeelden hiervan zijn: beclometason, budesonide, flunisolide, fluticason en triamcinolonacetonide.

Tegen allergie

Anti-allergiemiddelen (antihistaminica) blokkeren de werking van de stof histamine die vrijkomt bij een allergische reactie. Deze zijn ook in neussprayvorm verkrijgbaar. Voorbeelden zijn: azelastine en levocabastine. Ook kun je een middel krijgen die je ongevoelig maakt voor de prikkel. Dit middel bevat een stof die een kleine hoeveelheid stof bevat waarvoor je allergisch bent. Hierdoor kan het lichaam er langzaam aan wennen waardoor je in de toekomst minder hevig erop reageert.

Homeopathische middelen

Vooral als je wakker ligt door een verstopte neus, kan het prettig zijn iets in te nemen wat de ademhaling verlicht. Zo kun je bij een chronische neusverkoudheid langdurig gebruik maken van Cinuforce neusspray met menthol, eucalyptus en kamille (van A. Vogel). Dit kan snel helpen en is vanwege de natuurlijke ingrediënten mild voor de neus.

Neusdruppels

Neusdruppels die xylometazoline bevatten werken snel. Het zorgt ervoor dat het slijmvlies in de neus krimpt, waardoor je snel weer vrij kunt ademhalen. Zodra de druppels zijn uitgewerkt, zal het slijmvlies weer zwellen. Hierdoor kun je geneigd zijn weer druppels te gebruiken. Op langere termijn is er steeds meer nodig voor hetzelfde effect en het kan zelfs verslavend werken. Uiteindelijk kan het leiden tot onherstelbare schade omdat het slijmvlies verandert en de trilharen in de neus beschadigt. Gebruik deze neusdruppels of spray daarom ook niet langer dan een week.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verkoudheid genezenVerkoudheid genezenVerkoudheid is een infectie van neus en keel die veroorzaakt kan worden door meer dan 200 verschillende zeer besmettelij…
Neusverkoudheid - Oorzaken en oplossingenIn de winter beginnen een hoop mensen te snotteren en zijn de rode verstopte neuzen weer overal te zien. Ondanks dat het…
Neusverstopping, oorzaak en behandelingNeusverstopping, oorzaak en behandelingEen neusverstopping wordt meestal veroorzaakt door een verkoudheid of een allergie als hooikoorts. Een verstopte neus ka…
Neus- en bijholteontstekingNeus- en bijholteontstekingLinks en rechts van de neus, zitten de bijholten. De bovenkant van de bijholten komen tot aan de oogkassen en vlak onder…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mojpe, Pixabay
  • www.apotheek.nl
  • www.adviesallergie.nl
  • www.avogel.nl

Reageer op het artikel "Slijmvliesontsteking in de neus bij chronische verkoudheid"

Reacties

Lucienne Borghuis, 24-03-2016 22:45 #2
Hallo auteur,

Dat het neusslijmvlies onherstelbaar kan beschadigen zoals je zegt bij (lang en frequent misbruik) is geen eenduidig wetenschappelijk hard bewijs van, men weet het gewoon niet. In Nederland gaat men er tegenwoordig van uit dat het slijmvlies kan herstellen als men stopt. In Amerika en Belgie denkt men er anders over. Er is gewoon niet voldoende onderzoek naar gedaan.
Het kan en het kan niet.
Als je geen arts bent zoals ik, doe er dan ook geen harde uitspraken over dat het slijmvlies onherstelbaar beschadigen kan, want je jaagt mensen op die manier angst aan!
Dat irriteert mij mateloos aan dit soort artikels.
Natuurlijk moet je stoppen als je verslaafd bent aan de decongestieve sprays omdat je in een viscieuze cirkel zit van neusklachten, rebound en verslaving. Het is moeilijk te stoppen. De neusklachten zijn soms erger dan voor de oorspronkelijke klacht waarvoor je het gebruikte, niet altijd. Het neusslijmvlies raakt beschadigt, maar dit kan zich herstellen. Men weet dat van te voren gewoon niet,

Lucienne

C. L. van Beusekom, 26-11-2013 10:03 #1
Met interesse uw artikel gelezen. Volgens KNO arts heb ik waarschijnlijk een chronische virale ontsteking. Hierdoor is het slijmvlies beschadigd en is mijn reuk/smaak vermogen zeer beperkt geworden. Dit kan zich misschien herstellen. Dat zal dat lang kunnen duren. Ik heb totaal geen last van loopneuzen etc. Wel veel slijmvorming. Uit de gisteren gemaakte CT scan is gebleken dat alle holtes schoon zijn. Is u bekend of er meer van deze gevallen bekend zijn?
M.vr.gr., Charles van Beusekom. Reactie infoteur, 29-11-2013
Beste Charles van Beusekom,

Zelf ben ik geen dokter, maar ik weet wel dat het lange tijd kan duren voordat het slijmvlies zich herstelt. Het klinkt goed dat de holtes schoon zijn. Als ik u was, zou ik het in de gaten houden en onder controle blijven staan. Ik hoop dat u uw reuk en smaak weer terugkrijgt.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 06-11-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontstekingen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!