InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Watertekort als oorzaak van migraine

Watertekort als oorzaak van migraine

Watertekort als oorzaak van migraine Een gebrek aan water kan leiden tot migraine; het vaak last hebben van hoofdpijn. We denken soms dat migraine door een mysterieuze oorzaak van buitenaf veroorzaakt wordt maar dat beeld kan worden bijgeschaafd. In de meeste gevallen is migraine het gevolg van te weinig water drinken. Zodra iemand die zegt migraine te hebben minder dan drie glazen water per dag drinkt, is de kans groot dat door het eenvoudigweg drinken van water het notoire hoofdpijnprobleem wordt opgelost.

Inhoud:

Verschillende gevolgen van watertekort voor hersenen

Migraine is een verschrikkelijk gevoel. Migraine kan gepaard gaan met het gevoel van het hebben van een zwaar hoofd en duizeligheid. In het geval van migraine is het zeer verstandig om na te gaan of een watertekort de oorzaak kan zijn. Migraine wordt namelijk op meerdere manier veroorzaakt door een watertekort:
  • Te weinig hersenvocht,
  • Te lage doorbloeding,
  • Te veel afvalstoffen in de hersenen.

Hersenvocht en hoofdpijn

Hoofdpijn moet je zien als een roep van het lichaam om water. Te weinig hersenvocht leidt ertoe dat de hersens als het ware tegen de schedel aanstoten, wat een zeer pijnlijk gevoel is. De hersenen drijven normaal gesproken in het vocht. Wanneer er te sprake is van een ernstig watertekort dan leidt dat ertoe dat het hersenvocht uitgedroogd kan raken. Overigens zal het lichaam in principe de hersenen zoveel mogelijk ontzien, maar als het echt niet anders kan dan moet als er te weinig lichaamsvocht is ook de hersenen het ontgelden. Je zou kunnen stellen dat wie last heeft van hoofdpijn reeds gedurende lange tijd een watertekort heeft; eerdere signalen zijn niet opgemerkt.

Wacht niet tot je dorst krijgt

In tegenstelling tot wat artsen denken is dorst geen goede indicatie van een watertekort. De speekselklieren zullen pas als laatste niet werken. Veel eerder zal het lichaam pijn hebben. Een dorstsignaal dat veel mensen niet begrijpen is een rammelende maag tussen maaltijden in. Dit is in feite een schreeuw van het lichaam om zuiver water (en geen koffie, thee, alcohol of suikergoed).

Te lage doorbloeding

Doordat er te weinig vocht in het lichaam zit zal er minder bloed door de aderen vloeien. Dat is een manier van het lichaam om het vochtverlies op te vangen. Voor dit doel dienen de aderen versmald te worden. Collageen rond de aderen spant zich zodat de aderen smaller worden en er aldus geen lucht in de aderen ontstaat. Dat is een prachtig systeem. Maar de spanning heeft nadelen: hoofdpijn. Het is niet voor niets dat we spreken van spanningshoofdpijn. Spanning is namelijk zowel fysiek als psychisch merkbaar. Wanneer de aderen zich aanspannen zal er minder bloed naar de hersenen toe stromen. Dat leidt er vervolgens toe dat de hersenen te weinig voedingsstoffen krijgen. Hierdoor gaan ze minder goed functioneren en dat kan leiden tot hoofdpijngevoelens.

Te veel afvalstoffen in de hersenen

Water zuivert. Als je water drinkt, is het lichaam in staat om afvalstoffen af te voeren. Alle andere dranken zijn daar nauwelijks toe in staat. Daarom is het van belang om veel water te drinken; zo kunnen er tenminste veel afvalstoffen het lichaam verlaten. De hersens zijn een gevoelig orgaan; ze kunnen niet goed tegen afvalstoffen. Hierdoor wordt een zwaar gevoel veroorzaakt wat zich later kan omzetten in hoofdpijn.

Drink 7 glazen water per dag

Het is zeer gezond voor iedereen om 7 glazen water van 250ml per dag te drinken. Voor de migrainepatiënt is het van extra belang. Daarnaast kan het zijn dat zelfs ondanks dat er 7 glazen water per dag worden gedronken men alsnog last heeft van migraine. Soms wordt migraine namelijk veroorzaakt als een bijwerking van medicijnen. Dan is het nog steeds goed om water te drinken, maar zou je met de arts moeten overleggen of er geen andere medicijnen beschikbaar zijn, of dat de dosering omlaag kan.

Schema geneesplanten bij hoofdpijn

Water drinken is zeer belangrijk maar er zijn andere manieren om op natuurlijke wijze hoofdpijn te bestrijden. Hieronder vind je een schema waarin geneesplanten, voeding en theesoorten opgenomen zijn welke hoofdpijnbestrijdende werking hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is hoofdpijn?Wat is hoofdpijn?Iedereen weet wel wat hoofdpijn is. Sommige hebben het vaak en in een hele heftige vorm, zoals migraine of clusterhoofdp…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bella67, Pixabay
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water als medicijn, je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, Geert Verhelst
  • Hoofdfoto met dank aan Ingrid Schouten

Reageer op het artikel "Watertekort als oorzaak van migraine"

Reacties

Kimberley Pex, 06-05-2017 16:46 #2
Dit is een superlogisch verhaal! Geweldig. God, hoeveel mensen slikken dagelijks megadosissen pillen tegen barstende migraine / kloppende stekende koppijn, lichte of zware hoofdpijn, en zo zijn er nog tig varianten. Ik had vandaag een kop die op springen stond, en ik las dit, want pijnstillers hielpen niet, en ik ging met m'n kop als een explosief achter de pc zitten. Heb nu al 2 liter water op en t is aan t zakken. Hartelijk bedankt lieve mensen die deze site hebben geplaatst. Reactie infoteur, 29-05-2017
Graag gedaan Kimberley. Vaak staat een leverreiniging garant voor maanden zonder hoofdpijn. Een met toxinen volgepropte lever is vaak de oorzaak van migraine of hoofdpijn. Water kan de lever al helpen.

Dory Wanders-Raats, 24-08-2014 13:13 #1
Ik ga het drinken proberen, ik ben n.l.een hele slechte drinker, maar waarom heeft mij in de 50 jaar dat ik al migraine heb, nog nooit iemand mij dit verhaal vertelt?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 16-09-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Water
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!