InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vasculaire dementie of multi-infarct dementie: symptomen

Vasculaire dementie of multi-infarct dementie: symptomen

Vasculaire dementie of multi-infarct dementie: symptomen Bij vasculaire dementie, ook wel multi-infarct dementie genoemd, is er sprake van verstoring van de intellectuele vermogens. Er gaat iets mis bij de bloedvoorziening in de hersenen, dit leidt tot beschadiging van weefsel. In Nederland zijn er ongeveer 270.000 mensen met vasculaire dementie. De aandoening komt meer voor bij mensen ouder dan zestig jaar en vaker bij mannen dan bij vrouwen. Wat zijn de oorzaken en de symptomen van vasculaire dementie? Hoe wordt de diagnose gesteld, wat zijn de mogelijkheden voor behandeling en wat is de prognose?

Inhoud artikel

Vasculaire dementie of multi-infarct dementie

Bij vasculaire dementie gaat er iets fout bij de bloedvoorziening in de hersenen. Hierdoor raakt weefsel in de hersenen beschadigd en sterft af (infarct). Vasculaire dementie is na de ziekte van Alzheimer de vorm van dementie die het meeste voorkomt. Er zijn verschillende vormen van vasculaire dementie zoals multi-infarctdementie. Bij multi-infarctdementie is er sprake van kleine beroertes. Het begint plotseling en de achteruitgang gaat stapsgewijs, tussendoor kunnen er tijdelijke verbeteringen optreden. Er zijn andere vormen van multi-infarctdementie die heel langzaam beginnen en waarbij de achteruitgaan geleidelijk gaat.

Gemengde dementie

Veel mensen lijden aan meer dan één vorm van dementie, er wordt dan ook wel gesproken van gemengde dementie.

Oorzaken vasculaire dementie

Aderverkalking, ook wel atherosclerose genoemd, vergroot de kans op vasculaire dementie. Je loopt weer meer kans op atherosclerose als je een hoge bloeddruk hebt, veel vet eten nuttigt of rookt. Vasculaire dementie komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen en neemt toe bij het toenemen van de leeftijd.

Symptomen vasculaire dementie

De symptomen hangen af van de locaties in de hersenen die zijn aantast:
  • Het verrichten van handelingen en het denken kan trager worden, twee dingen op hetzelfde moment doen wordt een probleem;
  • Problemen met aandacht en concentratie;
  • Wisselingen van stemming;
  • Iemand kan sombere buien krijgen;
  • Geprikkeld raken;
  • Moeite krijgen met eenvoudige taken zoals het aandoen van kleding;
  • De weg kwijtraken in een omgeving die bekend is;
  • De stem kan zachter worden;
  • Epilepsie kan optreden;
  • Apathie;
  • Moeilijk dingen kunnen onthouden;
  • Er kunnen problemen optreden met spreken en taalbegrip (afasie);
  • Het nemen van beslissingen kan moeizaam gaan;
  • Soms moeite met slikken, een vreemde manier van spreken (lallend);
  • Lopen gaat soms moeilijk: kleine pasjes, zwakte van de spieren of zelfs verlammingsverschijnselen.

Ziektebesef

Iemand die lijdt aan vasculaire dementie beseft vaak wat de ziekte allemaal voor veranderingen teweegbrengt. Door dit besef kan iemand zich somber voelen, het kan tot een depressie leiden. Het is dus goed om hier alert op te zijn.

Complicaties vasculaire dementie

Mensen met vasculaire dementie hebben een verhoogde kans op een CVA (beroerte) die dodelijk kan zijn.

Diagnose vasculaire dementie

Aan de hand van de verschijnselen kan een arts meestal de diagnose stellen. Andere vormen van dementie kunnen worden uitgesloten door onderzoek. Om te kijken of er sprake is van infarcten kan er een CT-scan of MRI worden uitgevoerd.

Behandeling vasculaire dementie

De dementie zelf kan niet worden genezen maar behandeling kan wel helpen om nieuwe infarcten te vermijden. Er kan een dieet worden voorgeschreven wat arm is aan vetten. Het is van groot belang om niet te roken. Let ook op voldoende beweging van het lichaam. De kans op vorming van stolsels kan worden verkleind door medicatie, dit geldt ook voor te hoge bloeddruk. Heeft iemand last van zwakke spieren, lukt het niet om bepaalde bewegingen te maken, dan kan fysiotherapie helpen. Bij sombere buien of geprikkeldheid kan een praatgroep misschien uitkomst bieden, eventueel in combinatie met medicijnen.

Prognose vasculaire dementie

Het is belangrijk dat vasculaire dementie in een vroeg stadium wordt herkend dan kunnen de risicofactoren behandeld worden. Belangrijk is bijvoorbeeld dat de kans op een CVA wordt verkleind (zoals behandeling van een hoge bloeddruk).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dementie, wat is het en hoe ga je er mee om?Dementie betekent letterlijk vergeetachtigheid. Maar dementie betekent meer dan alleen geheugenverlies. De meeste mensen…
Alzheimer: verschil met andere vormen van dementieHet is belangrijk voor artsen om het verschil tussen de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie te kunnen zie…
Alles over Dementie1 op de 1600 vrouwen gaat dood aan een vorm van dementie. Daarmee behoort dementie tot 1 van de 5 meest voorkomende vrou…
Bronnen en referenties
  • Umcutrecht.nl
  • Rodekruis.nl
  • De Grote Oosthoek
  • Het Medisch Handboek
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Vasculaire dementie of multi-infarct dementie: symptomen"

Reacties

E. P. van der Sluis, 08-07-2018 15:24 #2
Mijn vraag is de volgende: Als vasculaire dementie 4 jr na een cva ontstaan is, maar de symptomen mild blijven, volgens psychoneurologisch onderzoek ook niet veel ernstiger worden als de gevolgen na de cva, is er dan sprake van een mild verloop? Wat zou dat kunnen zeggen over het verdere verloop van de ziekte?

Yord van Spriel, 24-12-2017 13:45 #1
Waarom komt Vasculaire dementie vaker voor bij mannen dan bij vrouwen? Reactie infoteur, 07-01-2018
Ik heb het nagevraagd bij Alzheimer Nederland en kreeg de volgende reactie: Het vermoeden is dat vasculaire dementie bij mannen vaker voorkomt, doordat vrouwen op latere leeftijd dan mannen hart- en vaatziekten krijgen. Vrouwelijke hormonen lijken hen tot de overgang te beschermen. Mannen zijn dus gemiddeld langer blootgesteld aan de schade die deze aandoeningen aan de hersenen kunnen toebrengen. Deze schade kan leiden tot vasculaire dementie. Met vriendelijke groet,

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 24-03-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vaatziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!