InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hartslag voor je ogen zien of voelen: wat zijn de oorzaken?

Hartslag voor je ogen zien of voelen: wat zijn de oorzaken?

Hartslag voor je ogen zien of voelen: wat zijn de oorzaken? Zit je lekker rustig naar de TV te kijken onder het genot van een borrel en hapje, kan het voorkomen dat het zicht er anders uitziet. Het lijkt alsof je de hartslag in de ogen kunt zien, waarnaast je ook zware stippen, vlekken en de contouren van adertjes ziet. Het zorgt ervoor dat jouw ogen steeds vaker gaan scherp stellen op deze verstorende elementen terwijl je liever televisie kijkt. Waarom kun je soms de hartslag voor de ogen zien?

Hartslag zien of voelen

Aanleiding wazig zien

Het hebben van zwarte vlekjes of tijdelijke stipjes voor de ogen, hebben we allemaal weleens. Die omstandigheid trekt meestal met enkele minuten weg. De ogen kunnen verschillende aandoeningen hebben, maar ook zenuwziekten, hoge bloeddruk en bloedaandoeningen kunnen het veroorzaken. Het continu hebben van zwarte streepjes, stippen, vlekken in combinatie met het zien van bloedstroming in adertjes kan zeer afleidend zijn. Daarbij kan het zicht compleet zijn aangetast. Wat zijn zoal de redenen waarom we de bloeddoorstroming vaag zien of de verstorende elementen zeer helder kunnen waarnemen?

Te snel opstaan: sterretjes

Meest bekende verschijnsel dat we geregeld zien zijn sterretjes voor de ogen. Door te snel opstaan in combinatie met een lage bloeddruk, krijgen de ogen tijdelijk even te weinig bloed. Daardoor wordt het even zwart voor de ogen en kan op kleine stipjes lijken. Dit kan ter plaatse van de ogen worden veroorzaakt, maar het kan ook door een verstoorde communicatie met de hersenen komen. Tijdelijke bloedonderdruk in de hersenen kan de informatie verstoren, waardoor we de stippen voor de ogen herkennen.

Een gebarsten bloedvaatje

Door een ongeluk maar ook door broze adertjes in de ogen kan een bloedlekkage worden veroorzaakt. Dit kan ook door oogaandoeningen worden veroorzaakt zoals uveïtis (oogontsteking) of suikerziekte. Het zorgt ervoor dat bloed in het glasvocht kan komen, waardoor de persoon direct wazig, minder goed en gevlekt ziet. Men zal de bloeding zelf niet zien vloeien, echter door het dikkere glasvocht zal licht van buitenaf minder goed het netvlies bereiken. De bloeding zal tijdelijk zijn, echter het dikkere glasvocht zal dan moeten worden vervangen.

Strepen en vlekken zien

Wazig zien kan worden veroorzaakt, doordat zeer kleine adertjes in de ogen verstopt raken met traag bloed. Zeker bij diabetes mellitus, insulineresistentie en overmatige alcohol- of vetinname kan het leiden tot verschillende problemen aan de ogen. Deze verschillende invloeden zorgen ervoor dat er relatief veel glucose in het bloed zit. Dit resulteert in bloed van een hogere stroperigheid, waardoor het traag gaat stromen. Zeker in de aller kleinste adertjes kan het leiden tot opstoppingen, waardoor plaatselijk bloed niet verder stroomt. De ophoping van bloed leidt tot herkenbare stippen voor de ogen. Die stip kan klein zijn, echter kan qua omvang ook toenemen indien de aandoening niet wordt verholpen. Het houdt in voldoende insuline spuiten, minder alcohol drinken en gezonde traagverbrandende koolhydraten innemen, zodat het bloedglucosegehalte kan dalen.

De hartslag zien, herkennen

Naast het hebben van strepen en vlekken voor de ogen, kan het ook voorkomen dat men de hartslag ziet. Het stroomt letterlijk voor het gezichtsveld. Omdat de adertjes in de ogen zeer klein zijn en de ogen ergens anders op staan gefocust, zien we het veelal niet. Als de stroperigheid van het bloed hoger is, zal het bloed ook trager stromen. Die beweging zal dus herkenbaar zijn, waardoor de ogen er ook eerder erop scherp gaan stellen. Het geeft eveneens aan dat het potentieel tot verstoppingen van die adertjes kan leiden. Let wel dat het ook een teken is dat er verhoogde kans op trombosevorming is, waardoor uiteenlopende verstoppingen in het lichaam kunnen voordoen. Denk aan hartinfarct, TIA, beroerte of longembolie.

Relatie MS met wazig zien

Een ander veel voorkomt fenomeen betreft wazig zien door multiple sclerose. Een eerste signaal dat een persoon MS heeft, is wazig zien. Soms betreft het een enkel oog, maar meestal is de werking van beide ogen voor enkele weken aangetast. Men ziet wazig, heeft vlekken voor de ogen, waarbij het oog inwendig ook trillingen kan geven. Dit wordt veroorzaakt door een aangetaste werking van de zenuwen. Ook kan de bloeddoorstroming plaatselijk zijn aangetast, waardoor het zien extra wordt benadeeld. Deze aandoening trekt meestal na enkele weken weer weg, echter dient als serieuze waarschuwing te worden gezien.

Ernstige trombosevorming en ingrijpende gevolgen van MS moeten zoveel als mogelijk worden vermeden. Tijdig medische aandacht is noodzakelijk om erger te voorkomen. Neem voor verdere informatie contact met je huisarts om zekerheid omtrent jouw specifieke aandoening te verkrijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hartslag bij kinderenHartslag bij kinderenWaarom klopt het hart van een kind zo veel sneller als dat van een volwassene? Hoe meet je bij een kind de gemiddelde ha…
Symptomen van diabetesIn ons land zijn er veel mensen die kampen met diabetes, ook wel bekend als suikerziekte. Maar hoe weet je wanneer je aa…
De optimale hartslag bij trainingDe optimale hartslag bij trainingWat uw optimale hartslag bij training is, hangt af van de belastingsintensiteit, van fysieke en psychische factoren, inv…
Het Lichaam: De bloedvatenJe lichaam bestaat uit een netwerk van bloedvaten. Het hart, dat bijna geheel uit spierweefsel bestaat, is verantwoordel…

Reageer op het artikel "Hartslag voor je ogen zien of voelen: wat zijn de oorzaken?"

Reacties

Antje den Boer, 30-04-2019 09:45 #2
Als je de hartslag soms in je ogen ziet, is dat bij vermoeidheid? Reactie infoteur, 30-04-2019
Vermoeidheid, stress, een te hoog suikergehalte kunnen het oa veroorzaken

Theo van Lier, 12-08-2016 12:02 #1
Er wordt heel wat geschreven maar ik heb er niet uit kunnen halen wat op mij zou slaan. Het is namelijk dat ik de laatste jaren veelal duizelig ben heel de dag door. Daarbij heb ik binnen 2 maanden gehad dat ik b.v. de krant zat te lezen en ineens alles om mij heen alles dubbel zag. Ook dat ik b.v. bij het opstaan ineens naar rechts viel. Dit alles niet bij het schrijven van U gevonden maar misschien hier overheen gekeken.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!