InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Krampen in je voeten? Behandeling & tips bij voetkrampen

Krampen in je voeten? Behandeling & tips bij voetkrampen

Krampen in je voeten? Behandeling & tips bij voetkrampen Voetkrampen die je plots overvallen op de sofa of in bed kunnen je als snel een pijnlijke grimas bezorgen. Pijnlijke krampen in de voeten treden ineens op zonder dat je het verwacht en kunnen te maken hebben met vermoeidheid. Ook overbelasting en slecht zittende schoenen kunnen een oorzaak zijn van deze pijnlijke samentrekkingen. Voorts is het ook belangrijk dat er in je lichaam voldoende mineralen aanwezig zijn. Een tekort aan magnesium is bijvoorbeeld slecht voor de spieren en kan krampen mede veroorzaken. Tekorten kan je aanvullen door voedingssupplementen in te nemen. Ook een ontspannend voetenbad kan helpen om de bloedcirculatie te bevorderen en krampen te vermijden. Er zijn tal van voetenspa's en voetbubbelbaden op de markt die je voeten heerlijk kunnen masseren. Wat kan je nog zoal doen tegen krampen in je voeten en welke tips zijn nuttig ter behandeling ervan?

Pijnlijke krampen in de voeten

Krampen zijn pijnlijke samentrekkingen die kunnen optreden op tal van plaatsen in het lichaam waaronder ook de voeten. De meesten onder ons hebben wel eens last gehad van die erg irritante, plots opkomende samentrekkingen in een of beide voeten. Deze voetkrampen kunnen erg acuut zijn en er lijkt niets tegen opgewassen, wat je ook probeert. Als vanzelf ga je naar je voet grijpen om de pijn tegen te gaan, maar tevergeefs. Voetkrampen kunnen overdag voorkomen maar ook 's nachts. Sommige mensen worden 's nachts wakker omwille van krampen die uitstralen van de benen naar de voeten. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk om, afhankelijk van de oorzaken, voetkrampen te behandelen.

Oorzaken voetkrampen

Overbelasting

Voetkrampen hebben meerdere potentiële oorzaken. Wie langdurig dezelfde bewegingen heeft gemaakt met de voet kan last krijgen van krampen als de voet tot rust gekomen is. Denk bijvoorbeeld aan het krijgen van krampen in je voeten na het maken van een lange wandeling of jogging. Het gaat om een overbelasting waarbij de voet dringend behoefte heeft aan rust. Ook lang stilstaan bij het wachten of lang stilzitten na een vliegreis kan aanleiding geven tot krampen in de voeten.

Tekorten

Voeding speelt een belangrijke rol in het sterk blijven van je lichaam. Krampen kunnen een alarmsignaal zijn dat je lichaam te weinig voedingsstoffen heeft kunnen opnemen. Voorbeelden hiervan zijn tekorten aan magnesium, kalium en vitamine D. Vooral magnesium wordt gezien als een belangrijk mineraal dat krampen kan voorkomen. Een magnesiumsupplement kan nuttig zijn om je tekort weer aan te vullen zodat je spieren kunnen herstellen. Voorts is is ook te weinig drinken vaak een reden om krampen te krijgen in je voeten.

Schoenen

Schoenen zijn vaak een belangrijk onderdeel van je outfit om er mooi uit te zien, en daarom kopen we al eens mooie schoenen die eigenlijk niet zo goed zitten. We pronken er graag mee maar als we eerlijk zijn knellen ze hier en daar al een beetje. Te lang met deze schoenen rondlopen kan dan ook leiden tot pijn in de voet en voetkrampen. Vooral voor vrouwen die vaak hoge hakken dragen speelt dit fenomeen vaak een rol.

Behandeling voetkrampen: tips

Water drinken

Water drinken is een eenvoudige maar vaak vergeten remedie om spierkrampen over je hele lichaam te voorkomen. Maar net omdat deze remedie zo simpel is wordt hij vaak vergeten. Drink voldoende water, vooral overdag, zodat je 's avonds in de sofa of in bed niet te maken krijgt met krampen. Houden je krampen lang aan en komen ze na enkele dagen of weken terug, raadpleeg dan een arts voor uitgebreid advies.

Voetmassage

Massage is een erg onderschat middel om bepaalde lichaamskwaaltjes te verhelpen en te vermijden. Vaak grijpen we te snel naar zalfjes of pilletjes zonder dat dit nodig is. Een goede voetmassage kan wonderen doen om krampen tegen te gaan. Wacht tot de pijn is weggeëbd en laat je voet dan masseren of doe de massage gewoon zelf. Je trekt alle tenen van je voet naar je toe en weer terug, waarna je met enkele rustige kneedbewegingen de rest van de voet masseert. Hierbij kan je gebruik maken van een speciale voetbalsem, zoals bijvoorbeeld:
  • Herbamedicus Ontspannende Voetbalsem
  • Weleda Voetbalsem

Supplementen

Magnesium geeft voeding aan de spieren en als je daar niet genoeg van binnenkrijgt, kunnen er krampen optreden. Eet voldoende groenten en fruit en neem eventueel magnesiumsupplementen die je zonder voorschrift kan kopen bij de apotheker. Ook supplementen van andere voedingsstoffen en vitaminen kunnen aangeraden zijn. Voedingssupplementen met multivitaminen zijn een geschikte keuze doordat ze verschillende vitaminen combineren.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Swisse Multivitaminen
  • Lucovitaal Magnesium Vitaminen & Mineralen

Voetenbad

Wil je je voeten op een heel aangename manier verwennen dan kan je gebruik maken van een voetenbad of voetenspa. In een voetenbad of "voetbubbelbad" kan je je voeten heerlijk laten masseren door de bubbels en waterstromen. Door je voeten 's avonds even onder te dompelen in een voetenbad met bubbels kunnen die vervelende voetkrampen verdwijnen waardoor ook een betere nachtrust mogelijk is.
Enkele voorbeelden van dergelijke ontspannende voetenbaden zijn:
  • Medisana Voetenbubbelbad
  • Beurer Voetenbad
  • Deluxe Foot & Spa Massage

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnlijke voetenPijnlijke voetenPijnlijke voeten kunnen soms duidelijk aanwijsbare oorzaken hebben, bijvoorbeeld door een schimmelinfectie of een ingegr…
Zweetvoeten - Wat kan je er aan doen?Zweetvoeten - Wat kan je er aan doen?Zweetvoeten is een nare aandoening waar veel mensen last van hebben. Je draagt een geur mee die voor jezelf en voor je o…
Platvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten zijn een regelmatig voorkomende afwijking van de voeten. Bij platvoeten is de voetboog doorgezakt. Het worden…
Vermoeidheid verhelpen en voorkomen met het Ion voetenbadVermoeidheid verhelpen en voorkomen met het Ion voetenbadOm vermoeidheid te verhelpen en te voorkomen is het meestal voldoende om afvalstoffen in het lichaam te verwijderen. Dit…
Beauty: Verwennen van de voetenBeauty: Verwennen van de voetenSommige mensen vinden het vervelend als iemand anders aan de voeten zit, maar de meeste mensen stellen een lekkere massa…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezond-lichaam.com/wat-uw-voeten-over-uw-gezondheid-zeggen/
  • http://www.voetinfo.nl/spieren/kramp-in-voet/ (bronnen geraadpleegd op 16/02/2016)

Reageer op het artikel "Krampen in je voeten? Behandeling & tips bij voetkrampen"

Reacties

Esther, 17-02-2018 17:35 #4
Ik heb regelmatig erg veel last van kramp in mijn voetzool, zelfs als ik een broek aantrek schiet het erinů is het normaal dat je tijdens de kramp de spier naar buiten ziet staan (15min)?

Lyam, 06-10-2017 23:48 #3
Ik had als kind al af en toe last van kramp in mijn voetzolen. Of het nou tijdens het aantrekken van de voetbalsokken gebeurde of wanneer ik in bed lag, zodra mijn tenen omkrulden schoot het door een spier heen en zat lang te masseren tot de pijn ophield, tot een jeugdvriendje mij een hele goeie tip gaf: ga gewoon direct op een vlakke ondergrond (meestal de vloer) staan en de pijn is in een mum van tijd weg. Ik vond het heel raar klinken, jullie wellicht ook, maar het helpt fantastisch!

Len, 12-05-2016 10:39 #2
Ik heb ook regelmatig kramp in mijn tenen, maar tegelijk ook op mijn wreef, krijg de kramp ook na een half uur pas weg want rekken en strekken gaat niet danů is daar een oplossing voor? Reactie infoteur, 13-05-2016
Beste,

Krampen in voeten en tenen kunnen verschillende oorzaken hebben. Het is van belang om de precieze oorzaak te vinden en die weg te nemen. Krampen op de wreef hebben mogelijk te maken met knellende schoenen, of schoenen die de voet te weinig bewegingsvrijheid of ruimte geven. Eventueel kan je het proberen met minder spannend en ruimer zittend schoeisel.

Vriendelijke groeten,
Verdanov

Alie Bodewitz, 07-05-2015 00:29 #1
Door diabetesvoeten heb ik erge krampen in voeten en handen. Ik drink veel. Neem magnesium en multi-vitamine tabletten. Heeft u een andere tip om dit minder te maken? De krampen duren wel een uur tot 3 uur. Reactie infoteur, 07-05-2015
Hallo Alie,

Water drinken is goed tegen krampen, net als magnesium ter ondersteuning van de spieren. Eventueel kan ook het insmeren en masseren van de voeten met een verzachtende crème helpen om de bloedcirculatie te verbeteren, waardoor de kans op voetkrampen vermindert. Je masseert de kramp dan als het ware weg. Ook kan je je arts vragen op welke manier de voetkrampen te behandelen zijn in het kader van jouw diabetes-situatie.
Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Krampen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!