InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mastopathie: gespannen, pijnlijke borsten, vocht uit tepels

Mastopathie: gespannen, pijnlijke borsten, vocht uit tepels

Mastopathie: gespannen, pijnlijke borsten, vocht uit tepels Gespannen, pijnlijke borsten is een vervelende klacht die sommige vrouwen treft. Mastopathie betekent 'pijnlijke borsten' en is een verzamelnaam voor verschillende goedaardige aandoeningen in het klierweefsel van de borsten. Mastopathie is een Grieks woord, waarbij mastos staat voor 'borsten' en pathie voor 'ziekte' of 'aandoening'. Je kan last hebben van mastopathie in één borst, maar ook in beide borsten.

Mastopathie: symptomen, oorzaak en behandeling

Wat is mastopathie?

Mastopathie is een verzamelnaam voor diverse goedaardige aandoeningen en klachten aan borsten. De klachten zijn pijnlijke, gevoelige en gespannen borsten. De borsten voelen stug aan, er zijn knobbeltjes voelbaar en en er kan vocht uit de tepels komen. In de periode vlak voor de menstruatie zijn de klachten het ergst. Ongeveer 1 op de 10 vrouwen heeft last van mastopathie.

Symptomen mastopathie

Bij mastopathie kun je last hebben van de volgende klachten:
  • pijnlijke borsten (mastodynie), (over)gevoelige borsten (aanraking is dan moeilijk te verdragen, zelfs een lichte aanraking kan al erg onaangenaam zijn)
  • gespannen borsten, soms met zichtbare zwelling
  • borsten voelen stug, onregelmatig aan en er zijn veel knobbeltjes voelbaar (knobbelig klierweefsel in de borsten), die van grootte kunnen veranderen of weer kunnen verdwijnen.
  • soms komt er vocht uit één of beide tepels (het kan gaan om heldere, witte, gelige of groenige afscheiding)

Cysten

Bij onderzoek blijken de knobbeltjes te bestaan uit met vocht gevulde blaasjes, zogeheten 'cysten' (cysteuze mastopathie) of bindweefselknobbels of -strengetjes (fibro-adenomen). Vlak voor de menstruatie zijn de klachten vaak het ergst. Na de menstruatie nemen de klachten weer af. Mastopathie kan tijdens de overgang verergeren, weggaan of zich voor het eerst manifesteren. Na de overgang verdwijnt deze vervelende kwaal meestal weer.

Goedaardig
Mastopathie is een verzamelnaam voor goedaardige aandoeningen in het borstweefsel, die geen gevaar voor de gezondheid opleveren, maar wel heel erg vervelend kunnen zijn. Vrouwen met mastopathie hebben derhalve géén verhoogde kans op borstkanker.

Oorzaak mastopathie

Het is niet precies te zeggen waardoor de klachten worden veroorzaakt. Wel is duidelijk dat de klachten mede worden veroorzaakt door de invloed van vrouwelijke geslachtshormonen op het borstklierweefsel. Daarom zijn de klachten voorafgaande aan de menstruatie heviger. De klachten kunnen op een willekeurig moment in de vruchtbare levensfase van de vrouw ontstaan, waarna ze vaak weer verdwijnen na de overgang.

Behandeling mastopathie

Ga allereerst na onder welke omstandigheden je het minste last hebt van mastopathie. Draag bij voorkeur een goed steunende en passende (sport)beha, het beste zonder beugels en met brede schouderbandjes. Een dergelijke beha geeft extra steun wat van positieve invloed is op de klachten. Laat je goed adviseren in een lingeriezaak. Voorts is het verstandig om voor warme kleding te zorgen, want kou kan de klachten bij mastopathie verergeren. Een warme douche of warmtecompressen kunnen verlichting geven van de klachten, hoewel bij sommige vrouwen kou juist verzachtend werkt; zij kunnen tijdelijk een cold pack tegen de pijnlijke zwelling houden. Je bent er snel genoeg achter wat bij jou het beste helpt.

Onverzadigde vetzuren

Er is mogelijk een verband tussen een tekort aan onverzadigde vetzuren en het ontstaan van mastopathie. Borstcentrum Máxima (waar een mastopathiepoli is) raadt daarom aan om te zorgen voor meer onverzadigde vetzuren in de voeding door je brood te besmeren met dieetmargarine of dieethalvarine en te bakken in vloeibaar bak- en braadvet of olie.

Pijnstillers

In overleg met je (huis)arts kun je pijnstillers gebruiken. Bij ernstige klachten van mastopathie kan een medicamenteuze behandeling overwogen worden (hormonale behandeling).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mastopathie, een goedaardige aandoening in de borstenPijn aan de borsten voor en tijdens de menstruatie. Mastopathie. Veel vrouwen hebben er last van. In dit artikel leg ik…
Pijnlijke borsten  Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten is een klacht die veel voorkomt bij vrouwen. Men noemt het vaak ook gevoelige borsten. De pijn concent…
Pijnlijke borsten: is dat borstkanker?Pijnlijke borsten: is dat borstkanker?Pijnlijke borsten komen redelijk vaak voor bij vrouwen. Dit wordt ook wel mastopathie genoemd. Sommige vrouwen hebben er…
Pijnlijke borsten - natuurlijke behandelingenPijnlijke borsten - natuurlijke behandelingenDe meeste vrouwen krijgen vroeg of laat te maken met pijnlijke borsten. Deze pijn kan constant zijn of kan slechts af en…
Pijnlijke borsten, is er wat mis?Pijnlijke borsten, is er wat mis?Pijnlijke borsten en pijn in je borsten betekent niet direct borstkanker: kwaadaardige tumoren doen geen pijn. Maar als…
Bronnen en referenties
  • Borstcentrum.mmc.nl
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, vijfde geheel herziene druk, 2010.

Reageer op het artikel "Mastopathie: gespannen, pijnlijke borsten, vocht uit tepels"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 12-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Borstaandoeningen vrouw
Medische informatie…
Schrijf mee!