InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mastopathie, een goedaardige aandoening in de borsten

Mastopathie, een goedaardige aandoening in de borsten

Pijn aan de borsten voor en tijdens de menstruatie. Mastopathie. Veel vrouwen hebben er last van. In dit artikel leg ik kort uit wat deze goed aardige aandoening inhoudt.

Verzamel naam

Mastopathie is een verzamelnaam voor een aantal goedaardige aandoeningen in de borsten. De borsten kunnen groter worden en pijnlijk aanvoelen. En u kunt knobbels, schijfjes of strengeltjes voelen. Mastopathie treedt meestal op tijdens de menstruatie in één of beide borsten.

Cyste en bindweefselknobbel

De twee meest voorkomende vormen van mastopathie zijn:
  • Een cyste: Dit is een met vocht gevuld blaasje, dat ontstaat doordat er vocht in de melkgangen achterblijft. De cyste voelt aan als een knobbel.
  • Een bindweefselknobbel: Die ontstaat door de verharding van bindweefsel en klierweefsel in de borst.

Verband met menstruatie

Bij veel vrouwen is er een duidelijk verband tussen de pijnklachten en de menstruatiecyclus. De pijn is meestal het hevigst vóór de menstruatie en ook eventuele knobbeltjes zijn dan het best te voelen. Andere symptomen van mastopathie, zoals tepelafscheiding en borstontstekingen, komen in die periode minder. Na de menstruatie nemen de klachten sowieso weer af. Dat komt omdat de borstklier op wisselingen in de hormoonspiegels van het bloed reageert. Het is verstandig om in deze periode geen mammogram te laten maken. Na de menstruatie zijn de borsten minder gevoelig en is het klierweefsel beter te onderzoeken.

Goedaardig

Veel vrouwen die knobbels in hun borst hebben en daar pijn voelen zijn bang voor kanker. Maar als de diagnose mastopathie is, is daar geen sprake van. Mastopathie is een goedaardige aandoening. Borstkanker en mastopathie hebben niets met elkaar te maken. Het zijn twee verschillende aandoeningen die echter wél tegelijk in dezelfde borst kunnen voorkomen. Mocht u (pijnlijke) knobbels in uw borst voelen, dan is het raadzaam om te laten onderzoeken of er sprake is van mastopathie. En of borstkanker kan worden uitgesloten.

Patiëntenvereniging

Vrouwen die informatie willen of behoefte hebben aan contact met lotgenoten, kunnen zich in verbinding stellen met de Stichting Begeleidingsgroep voor Vrouwen met Mastopathie (SBVM).

Adres:
Stichting Begeleidingsgroep voor Vrouwen met Mastopathie
Postbus 2238
5202 CE 's-Hertogenbosch
Telefoon: (0877) - 86 21 34
(maandag 19.00 - 21.00 uur,
woensdag 19.00 - 20.00 uur)
Website: www.mastopathie.nl
E-mail: info@mastopathie.nl

Doelstelling

De doelstelling van de SBVM is het geven van ondersteuning aan mastopathiepatiënten. De leden trachten dot te bereiken door het bieden van opvang, begeleiding en voorlichting aan lotgenoten. Ook is er een telefoondienst, bemand door vrijwilligsters/lotgenoten. Hier kunt u uw verhaal kwijt en/of folders en brochures aanvragen.
© 2009 - 2019 Ansje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mastopathie, pijnlijke borstenMastopathie, pijnlijke borstenPijn aan de borsten of het voelen van knobbeltjes, bobbels, hobbelig weefsel of strengetjes wordt ook wel mastopathie ge…
Pijnlijke borsten, is er wat mis?Pijnlijke borsten, is er wat mis?Pijnlijke borsten en pijn in je borsten betekent niet direct borstkanker: kwaadaardige tumoren doen geen pijn. Maar als…
Pijnlijke borsten: is dat borstkanker?Pijnlijke borsten: is dat borstkanker?Pijnlijke borsten komen redelijk vaak voor bij vrouwen. Dit wordt ook wel mastopathie genoemd. Sommige vrouwen hebben er…
Goedaardige borstaandoeningen: roodheid, pijn en knobbeltjesGoedaardige borstaandoeningen: roodheid, pijn en knobbeltjesVrijwel niemand heeft twee volledig gelijke borsten. Vaak is de ene borst wat groter dan de andere of zit de ene tepel n…
Knobbeltjes in de borstKnobbeltjes in de borstSommige vrouwen hebben van nature knobbelige borsten. Dit is te wijten aan de opbouw van hun borstweefsel en meestal gee…
Bronnen en referenties
  • www.mastopathie.nl Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Mastopathie, een goedaardige aandoening in de borsten"

Reacties

Josephiene, 21-02-2015 13:31 #3
Ik loop al verschillende jaren met pijnlijke, gevoelige en steeds maar 'groeiende'borsten. Niemand kan mij daarover uitsluitsel geven. Ben maagpatiente (een reflux). Vaak voel ik dat de lymfklieren onder mijn oksels opgezet zijn. Als ik er zacht op duw doet het pijn. Ik heb het constante gevoel van Mastopathie dat mij onzeker en ongerust maakt. Wie weet waar dit vandaan komt? Als ik bij de huisdokter ben wordt er overheen gepraat. Maar ik voel het echt! Heb in het verleden longfoto's, en maagfoto's gehad. Sowieso borstfoto's omdat ik 66 jaar ben. Wie heeft met deze 'aandoening' ervaring?

Jacqueline de Wit, 13-08-2011 15:53 #2
Beste mensen, ik lees nu van alles over pijnlijke borsten, maar niets over dat ze 2 a3 maten groeien zoals bij mij, het is nu zo dat vanaf de ovulatie mijn borsten groeien van een kleine b cup naar een ruime d cup en dit is zo ontzettend pijnlijk, normaal ging het na de menstruatie dan weer weg maar het lijkt of het niet meer helemaal terugtrekt, ik heb onlangs een mirena spiraal laten plaatsen in de hoop dat die het wat gaat reguleren maar dat kan ik vooralsnog niet beoordelen. verder zou ik graag meer willen weten of er manieren zijn om het te verzachten zonder meteen aan medicijnen te denken.

Anoniem, 02-03-2011 00:36 #1
Hallo, mijn rechterborst is wat groter dan de linker en het klierweefsel loopt aan die kant ook door tot in mijn oksel.
Een paar x een mammografie gehad en echo (ook van mijn oksel)en onderzoek bij de huisdokter maar elke x werd gezegd dat alles goed was (gelukkig)! De laatste x dat k het vroeg zei de huisarts dat er in de computer stond dat k masthopathie had alleen k heb wel een moe gevoel soms en soms wat steken in mijn borst maar niet echt ernstige pijn.
Hoort bij masthopathie echt ernstige, vervelende pijn of kunnen dat ook daadwerkelijk de klachten zijn die k heb zonder echt hevige pijn te hebben? Alvast bedankt voor uw reactie.

Infoteur: Ansje
Gepubliceerd: 02-10-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!