InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pigmentvlekken op de huid

Pigmentvlekken op de huid

Pigmentvlekken op de huid Pigmentvlekken, of ook wel ouderdomsvlekken (lentigo) genoemd, zijn niet gevaarlijk. Alleen zijn pigmentvlekken niet altijd vlekken die door de ouderdom veroorzaakt worden. Wat niet weg neemt dat menigeen een pigmentvlek, waar dan ook door veroorzaakt, erg ontsierend vindt. Zeker gezien het feit dat ze veelal voorkomen in het gezicht en op de handen. De plaatsen die het meest aan de zon blootgesteld zijn. Wat zijn pigmentvlekken en wat kan je er aan doen?

Wat zijn het voor vlekken?

Pigmentvlekken zijn vlekjes die ontstaan daar waar een ophoping aan pigment is. Een moedervlek of sproet is feitelijk ook een ophoping van pigment. Pigment zit in de huid en is verantwoordelijk voor je huidskleur, de kleur van je ogen (iris) en van je haar.

Zonnen

Het lichaam is continu bezig alle invloeden als het ware op te vangen en een soort verdediging op te bouwen. Veel zonlicht (met name dus het UV-licht) levert de huid op dat deze zich er tegen gaat wapenen. Als je heel veel zont, dan kunnen de pigmentcellen als het ware in de war raken. Dit kan vervolgens een ophoping van pigment teweeg brengen. Pas als het een woekering gaat worden (vaak rafelige randen en afwijkende kleur), dan kan zich een gezwel vormen. Een pigmentvlek die verandert van kleur of vorm is er een om in de gaten te houden.

Ouderdom

Als je ouder wordt, kan je ook pigmentvlekken ontwikkelen. Het verschilt per persoon op wat voor leeftijd je pigmentvlekken krijgt, maar rond het 65ste levensjaar heeft ruim 80% van deze groep er minimaal één. Ook op latere leeftijd heeft het eigenlijk altijd met de zon in het verleden te maken. Zeker de mensen met een lichte huid zullen ze sneller ontwikkelen. Ook de niet frequente zonaanbidder kan er mee te maken krijgen, want hoofd en handen worden eigenlijk altijd blootgesteld aan de zon. Helemaal voorkomen is dus haast niet mogelijk. De veelal bruine vlekken ontstaan dan ook meestal bovenop de hand en in het gezicht. Ook hiervoor geldt dat ze in principe ongevaarlijk zijn, maar er altijd een kleine kans is dat er een melanoom ontstaat.

Zwangerschapsmasker

Het verschijnsel zwangerschapsmasker scharen we ook onder de pigmentvlekken en ontstaat door de hormonale veranderingen in het vrouwelijk lichaam tijdens de zwangerschap. De pigmentvlek in het gezicht verdwijnt in principe altijd weer na de zwangerschap. Een zwangerschapsmasker wat ontstaat zonder zwangerschap, is vaak wel blijvend.

Wat kan je er aan doen?

Vooropgesteld dat je er niet iets aan hoeft te doen, willen veel mensen toch een pigmentvlek zeker in het gezicht vaak wegwerken.

Crème

Er zijn speciale crèmes die de pigmentvlekken als het ware opruimen. Meestal niet voor de volle 100%, maar minder zichtbaar wel. Enkele merken die een speciaal product hiervoor voeren zijn: Eucerin en Spotner.

Make-up

De vlekken in het gezicht kunnen ook met een beetje make-up weggewerkt worden, camoufleren dus. Met een goede concealer kom je een heel eind. Als je normaal ook foundation gebruikt, doe dan eerst wat concealer op en daarna de foundation.

Citroen

Voor de een is het gruwelijk, want het kan uitgedroogd aanvoelen, maar er zijn mensen die baat hebben bij regelmatig pure citroen deppen op de plek. Als de huid daarna wat trekkerig aanvoelt, kan je altijd wat crème aanbrengen.

Laser

Als je het weg laat laseren, dan geeft dat de meeste kans van slagen voor wat betreft het volledig weg krijgen van de vlek. Het is wel een prijzige oplossing, temeer deze niet vergoed wordt door de verzekeraar.

Stikstof

Door de huid met vloeibare stikstof te behandelen bevriest deze als het ware en gaat de huid nieuwe pigmentcellen aanmaken. Maar dan zonder overtollig pigment.

Tot slot

Pigmentvlekken helemaal voorkomen zal in het dagelijks leven niet gebeuren, je zou je immers altijd buiten de zon moeten houden of ieder stukje huid moeten verhullen. Zorgvuldig met de huid omgaan en altijd goed insmeren als bescherming tegen de zon (en andere weersinvloeden), is wel belangrijk. Als je eenmaal één of meer vlekken hebt, hoef je niet meteen bang te worden of naar de huisarts te lopen. De vlek(ken) een beetje in de gaten houden, kan echter geen kwaad. Wil je er vanaf dan er verschillende mogelijkheden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spotner Pen: middel tegen ouderdomsvlekken (pigmentvlekken)Voor de behandeling van ouderdomsvlekken ofwel pigmentvlekken is er nu de Spotner Pen. Dit middel wordt snel en simpel a…
Huidverzorging: ouderdomsvlekkenHuidverzorging: ouderdomsvlekkenOuderdomsvlekken, met de medische benaming lentigo, is een afwijking in het pigment van de huid. Het zijn vlekken op de…
Bruine vlekken op de huid: nek, hand, gezicht, schouder, armBruine vlekken op de huid: nek, hand, gezicht, schouder, armBruine vlekken op de huid kunnen ontstaan als gevolg van een overproductie van melanine (pigment). Pigment kleurt de hui…
Pigmentvlekken: oorzaken, behandeling en voorkomenPigmentvlekken: oorzaken, behandeling en voorkomenEen mooie, egale huid, dat willen we allemaal. Voor veel mensen is een gebruinde huid het ideaal en daarvoor worden heel…
Pigmentvlekken: oppassen met de zon met pigmentvlekkenPigmentvlekken ontstaan veel eerder onder invloed van de zon. Maar ook hormonen hebben invloed op pigmentvlekken. De don…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pigmentvlekken op de huid"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!