InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloedende aambei, noodzaak voor hygiëne, spoelen en droogte

Bloedende aambei, noodzaak voor hygiëne, spoelen en droogte

Bloedende aambei, noodzaak voor hygiëne, spoelen en droogte Door hard te persen kan het voorkomen, dat men een aambei oftewel een rectale spatader krijgt. Het kan veel pijn en overlast geven, waarnaast ook de kans op bloeding aanwezig is. Door droogte, scheurtjes kunnen wondjes ontstaan, waardoor bloed gaat lekken. Het hebben van een bloedende aambei is geen ernstige aandoening, mits het proper en schoon wordt gehouden. Hoe ontstaat een bloedende aambei en waarom is goede hygiëne noodzakelijk?

Bloedende aambei

Overmatig persen

Zodra we de neiging hebben om de ontlasting te doen, gaan we naar het toilet en verwachten we dat de keutel er zomaar uitkomt. De ontlasting wordt normaal opgespaard in de endeldarm, waarna het tijdens de stoelgang wordt afgevoerd. Soms gaat dat moeizaam, omdat de feces hard is of het er maar niet uit lijkt te komen. De stoelgang is ontregeld, waardoor we eerder de behoefte hebben om te persen. Door overmatig te persen worden de aanwezige darmaderen dermate gestimuleerd en aanzienlijk kunnen opzwellen. Daarbij kan de aderwand relatief zwak zijn, waardoor de zwelling niet meer zomaar verdwijnt. Spataderen komen relatief vaker voor bij de oudere persoon.

Heftige pijnen

Omdat de ader plaatselijk is verwijd, staat bloed relatief stil. Er ontstaan bloedstolsels met propjes welke aanleiding kunnen zijn voor een ontsteking. Dit is een kenmerkend verschijnsel van aambeien, waardoor de persoon zeer ongemakkelijk zit en een pijnlijke stoelgang heeft. Vaak zal men de huisarts bezoeken om van de pijnlijke aandoening af te komen. Deze ontsteking zal meestal met enkele weken verdwijnen, waarbij de pijn middels aspirine onder controle wordt gehouden. Ook zal het gebruik van zitkussentjes soms van belang zijn. In sommige gevallen blijft de zeer pijnlijke ontsteking voortduren, waarna het noodzakelijk is om de aambei te laten verwijderen. Informeer daartoe bij de behandelend arts.

Het hebben van bloedende aambeien

Het kan geregeld voorkomen dat er bloedingen ontstaan. De aambei is pijnlijk en gevoelig, waarbij ook scheurtjes kunnen voordoen. Het komt relatief veel voor en is in de meeste gevallen compleet onschuldig. Het is daarbij van belang om een goede hygiëne aan te houden. Het hebben van een wondje is altijd een potentiële bron van ergernissen, omdat bacteriën er invloed op kunnen uitoefenen. Tot het is geheeld, kan het dus ontstoken raken of een infectie oplopen. De bloeding kan daarbij in verschillende gradaties voorkomen. Denk aan een bloedrode streep over de keutel of enig bloedverlies tijdens de dagelijkse activiteiten. Gedurende de dag kunt u echter niet zien hoeveel u verliest. Geregelde controle is soms van belang.

Hoe schoon te houden?

Zeker bij ontlasting is er kans dat men een infectie oploopt, indien de boel onvoldoende schoon wordt gehouden. Normaal zijn we gewend om het na de stoelgang met toiletpapier af te vegen, echter in dit geval is dat onvoldoende. Er is sprake van een wondje, waardoor potentieel een bloedinfectie door darmbacteriën kan ontstaan. Spoel na het doen van de ontlasting het rectum met lauw water af, zodanig dat er geen restanten meer aanwezig zijn. Dep het daarna af en laat het eventueel voor de ventilator opdrogen. Daarbij bestaat een reële kans dat het wondje ook iets verhard en dus droger wordt. Om te vermijden dat u bloedvlekken krijgt is het van belang om preventief iets te doen. Leg in de onderbroek ter plaatse van de aambei wat toiletpapier of gebruik een maandverbandje. Het zorgt ervoor dat bloed wordt afgevangen, zodat het voor anderen niet zichtbaar is.

Heeft u aanhoudend veel bloedverlies dan is het verstandig om het medisch te laten beoordelen. De kans op een infectie is dan relatief groot. Om de overlast te minimaliseren kan men overwegen om de aambei te laten verwijderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Woodsy, Rgbstock
  • http://www.dokter.nl/forum/maag-darmen/360818-aambei-is-gaan-bloeden

Reageer op het artikel "Bloedende aambei, noodzaak voor hygiëne, spoelen en droogte"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidvergroeiingen
Medische informatie…
Schrijf mee!