InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Teelbaltorsie testikeltorsie; symptomen en behandeling

Teelbaltorsie testikeltorsie; symptomen en behandeling

Teelbaltorsie  testikeltorsie; symptomen en behandeling Een teelbaltorsie houdt in dat er een draaiing is opgetreden van de teelbal in het scrotum. Behalve dat dit erg pijnlijk is, is het funest voor de bloedvoorziening van de teelbal. Als de situatie te lang aanhoudt kan de teelbal afsterven. Teelbaltorsie geeft hevige pijnklachten in het scrotum en/of de onderbuik en liezen. Behandeling moet snel plaatsvinden d.m.v. chirurgisch ingrijpen. De aandoening komt het meest voor bij adolescenten, maar kan zich op iedere leeftijd openbaren.

Functie van de teelballen

De teelballen bevinden zich normaal gesproken in het scrotum, hangend aan de zaadstrengen. Deze zaadstrengen bevatten de zaadleiders, zenuwbanen en bloedvaten. Tegen het eind van de zwangerschap dalen de teelballen af in het scrotum. In het scrotum is de temperatuur lager dan wanneer de teelballen zich in het lichaam bevinden en dit is van belang voor een goede kwaliteit van de zaadcellen.
De teelballen produceren jarenlang zaadcellen en manlijke geslachtshormonen zoals testosteron. Behalve voor de vruchtbaarheid is dit van belang voor de manlijke geslachtskenmerken als beharing van het lichaam en het krijgen van een lage stem.

Teelbaltorsie, wat betekent dat?

Van teelbaltorsie is sprake als er een draaiing is opgetreden van de zaadstreng, waardoor o.a. de bloedtoevoer van de teelbal is afgesloten. Dit geeft erge pijnklachten in het scrotum en veroorzaakt grote schade als de torsie te lang blijft bestaan. Teelbaltorsie treedt meestal maar op aan één teelbal, maar het is mogelijk dat beide teelballen gedraaid raken. Het kan op iedere leeftijd plaatsvinden, maar het merendeel vindt plaats in de leeftijdscategorie van tussen de 12 en 18 jaar.

Oorzaken teelbaltorsie

Er is niet altijd een aanwijsbare oorzaak aanwezig. Wel komt het vaker voor bij jonge mannen bij wie de teelballen na de geboorte nog niet waren ingedaald. Een enkele keer kan het optreden na het verrichten van grote lichamelijke inspanning. Wie eenmaal een teelbaltorsie heeft meegemaakt heeft grotere kans om dit aan de andere teelbal ook te krijgen.

Symptomen teelbaltorsie

  • Felle pijn in het scrotum en/of de liezen en onderbuik
  • De aangedane kant van het scrotum ziet er rood uit
  • De aangedane kant van het scrotum is erg gevoelig voor aanraking
  • Vanwege de hevige pijn kan er misselijkheid en braken optreden

Behandeling teelbaltorsie

Behandeling moet snel plaatsvinden omdat de doorbloeding gestremd is, waardoor het weefsel van de teelbal kan afsterven.
De arts kan proberen de teelbal terug te draaien. Over het algemeen zal er echter snel chirurgisch moeten worden opgetreden, omdat er na zes uur al onherstelbare schade kan optreden. Tijdens de behandeling wordt er een klein sneetje gemaakt in het scrotum, waardoorheen de teelbal weer op zijn plaats kan worden terug gedraaid. Hierna worden beide teelballen vastgezet in het scrotum om herhaling tegen te gaan.

Soms treedt er na een torsie spontaan weer herstel op. Dan is het toch van belang om naar de huisarts te gaan, omdat het snel weer zou kunnen optreden.

Wat is de prognose?

Bij het snel herstellen van de normale situatie, dat wil zeggen binnen 6 à 8 uur na het optreden van het probleem, is er geen schade opgetreden. Heeft de situatie langer geduurd, dan zal de teelbal onherstelbaar beschadigd zijn en moet deze verwijderd worden. Er wordt dan een orchidectomie gedaan. Eventueel kan op latere leeftijd een implantaat worden ingebracht, zodat het niet opvalt dat er nog maar één teelbal aanwezig is.

Wat betekent een orchidectomie voor de vruchtbaarheid?

Als er een teelbal verwijderd moet worden, dan zal dit geen invloed hebben op de vruchtbaarheid van de man. De overgebleven teelbal kan meer dan voldoende zaadcellen produceren.
Gerelateerde artikelen
Teelbaltorsie of torsio testis: symptomen, behandelingTeelbaltorsie of torsio testis: symptomen, behandelingBij teelbaltorsie, ook wel torsio testis genoemd, is er sprake van draaiing van de teelbal/zaadbal, waardoor de bloedvaa…
Teelbaltorsie: symptomen en behandeling gedraaide teelbalTeelbaltorsie: symptomen en behandeling gedraaide teelbalTeelbaltorsie symptomen zijn plotselinge, ernstige pijn in het scrotum of balzak. Andere symptomen van een teelbaltorsie…
Bijbalontsteking & teelbalontsteking: symptomen, behandelingBijbalontsteking & teelbalontsteking: symptomen, behandelingBijbalontsteking en teelbalontsteking symptomen zijn vooral zwelling en roodheid van de aangetaste zaadbal en bijbal. Bi…
Teelbalontsteking: symptomen & behandeling ontstoken teelbalTeelbalontsteking: symptomen & behandeling ontstoken teelbalEen teelbalontsteking is een ontsteking van de teelbal. Vooral mannen tussen de 14 en 35 jaar oud kunnen een teelbalonts…
Pijn teelbal: pijn aan zaadbal (en pijn aan lies/onderrug)Pijn teelbal: pijn aan zaadbal (en pijn aan lies/onderrug)Pijn in de teelbal of pijn in de balzak wijst op pijn of ongemak die wordt gevoeld in één of beide teelballen; je kunt p…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DarkoStojanovic, Pixabay
  • www. Medicinfo.nl
  • www.symptomen-behandeling.nl
  • Medisch Handboek ISBN 9021535726

Reageer op het artikel "Teelbaltorsie testikeltorsie; symptomen en behandeling"

Infoteur: Wilmo
Gepubliceerd: 18-06-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!