InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Testikeltorsie: Verdraaiing van teelbal met pijn en zwelling

Testikeltorsie: Verdraaiing van teelbal met pijn en zwelling

Testikeltorsie: Verdraaiing van teelbal met pijn en zwelling Een testikeltorsie is een aandoening waarbij de zaadstreng in het scrotum (de balzak) verdraait. Wanneer dit plaatsvindt, gebeurt een afsnijding van de bloedtoevoer naar de testikels en het nabijgelegen weefsel in het scrotum (de balzak). Plotse en intense teelbalpijn is het vaakst voorkomende symptoom maar ook andere tekenen komen tot stand. Een spoedoperatie is vereist om blijvende schade te voorkomen. Wanneer de behandeling uitblijft, bestaat de kans dat de zaadbal afsterft. De vooruitzichten zijn bijgevolg goed wanneer de behandeling snel plaatsvindt.

Synoniemen van teelbaltorsie

Een teelbaltorsie staat ook nog bekend onder deze synoniemen:
  • teelbalverdraaiing
  • testikeltorsie
  • testikelverdraaiing
  • torsio testis

Oorzaken van testikelverdraaiing

Elke zaadbal is bevestigd aan de zaadstreng en het scrotum. De zaadstreng zorgt ervoor dat de testikels in een vaste positie blijven. Een teelbalverdraaiing vindt plaats als de teelbal ronddraait rond de zaadstreng die omhoog loopt van de zaadbal naar de buik. De zaadstreng roteert vervolgens in het scrotum waardoor de bloedstroom vermindert. Als het testikel verschillende keren draait, is de bloedstroom volledig afgeremd, waardoor sneller schade ontstaat. Mannen met een testikeltorsie hebben soms een overgeërfde eigenschap waardoor één of beide testikels vrij in het scrotum kunnen roteren (draaien).

Risicofactoren van testikeltorsie

Een testikeltorsie komt het vaakst tot uiting bij kinderen tot één jaar oud, bij jonge mannen tussen tien en twintig jaar en bij ouderen. Sommige mannen zijn meer vatbaar voor deze aandoening als gevolg van defecten in het bindweefsel in het scrotum. Verder treedt een testikelverdraaiing ook op na een blessure aan het scrotum die resulteert in veel zwelling of na een zware inspanning. Een eerder testikeltorsie die verdwenen is zonder behandeling, is een risicofactor voor een recidief, tenzij de arts een operatie heeft uitgevoerd om het onderliggende probleem te corrigeren. Voorts komt de aandoening het vaakst tot stand wanneer de man van een warmere omgeving (bijvoorbeeld een bad) naar een koelere kamer gaat. Een snelle groei van de testikel tijdens de puberteit speelt eveneens een rol. In sommige gevallen is de arts niet in staat om een een duidelijke oorzaak te vinden van de testikeltorsie.

Symptomen: Pijn en zwelling

Een teelbalverdraaiing verschijnt op elk mogelijk moment: bij het rechtstaan, slapen, trainen of zonder duidelijke oorzaak. Normaal gesproken verschijnen de tekenen plots, maar af en toe komen de symptomen geleidelijk (over enkele dagen) tot uiting. Enkel de linker- of rechterzaadbal is getroffen. De patiënt heeft plots intense testikelpijn in combinatie met buikpijn, bloed in het sperma (hematospermie), koorts, frequent urineren (pollakisurie), misselijkheid en braken. Mannen met een teelbalverdraaiing ervaren ongemak, een zwelling en knobbels in het scrotum. Verder is het mogelijk dat één testikel groter dan normaal is (gezwollen testikel), hoger dan normaal geplaatst is of in een andere positie staat. De aangetaste zaadbal is verder soms roder of donkerder van kleur.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

Een teelbaltorsie is normaal gesproken een noodgeval. De diagnose moet dan ook snel gebeuren. De arts onderzoekt het scrotum, de testikels, de buik en de lies en bevraagt de man over de symptomen. De arts test bovendien de reflexen van de patiënt door voorzichtig op de binnenkant van de dij van de aangetaste zijde te wrijven of te knijpen. Hierdoor krimpt normaal gezien de teelbal, maar bij een teelbalverdraaiing treedt deze reflex niet op. Als de diagnose onzeker is, krijgt de patiënt een onmiddellijke verwijzing naar een uroloog om te voorkomen dat de gezondheid van de zaadbal in het gedrang komt.

Een urineonderzoek is nodig / Bron: Frolicsomepl, PixabayEen urineonderzoek is nodig / Bron: Frolicsomepl, Pixabay
Diagnostisch onderzoek
Medische testen die de diagnose bevestigen of een ander probleem uitsluiten, zijn onder andere:
  • een nucleaire scan van de testikels (kleine hoeveelheden radioactief materiaal in de bloedbaan injecteren om gebieden met verminderde bloedstroom te detecteren)
  • een scrotale echografie (beoordeelt de bloedstroom)
  • een urineonderzoek en bloedonderzoek (onthult een infectie)
  • een verkennende operatie (bepaalt of de symptomen het gevolg zijn van de torsie van de teelbal of een andere aandoening)

Als de pijn al enkele uren aanhoudt, volgt mogelijk meteen een operatie zonder dat de arts testen uitvoert.

Differentiële diagnose

Het uitvoeren van de onderzoeken is ook nodig om volgende aandoeningen uit te sluiten:

Behandeling van teelbalverdraaiing via chirurgie

Het is belangrijk om spoedeisende hulp te zoeken voor plotselinge of ernstige zaadbalpijn. De klachten zijn soms het resultaat van een andere aandoening, maar een snelle behandeling voorkomt ernstige beschadiging of een verlies van de zaadbal als de patiënt lijdt aan een testikeltorsie. Ook als de symptomen verdwenen zijn, is het nodig om een arts te raadplegen omdat de arts dan mogelijk een verdere behandeling moet inzetten om recidieven te voorkomen. De arts zet een spoedoperatie in voor het verlichten van de testikelpijn alsook om permanente schade aan de balzak te voorkomen. Normaal gesproken vindt de operatie het beste plaats binnen de vier tot zes uur nadat de symptomen zijn opgetreden. De chirurg maakt de zaadstreng los om de bloedtoevoer weer te herstellen. Een handmatige losmaking is soms mogelijk, maar het uitvoeren van een operatie voorkomt een herhaling.

Complicaties van aandoening bij man

Na zes uur na het starten van de symptomen treedt mogelijk blijvende schade op en na twaalf uur is er een kans van 75 procent om de zaadbal te verliezen. Een dode zaadbal moet de arts chirurgisch verwijderen om een gangreneuze infectie te voorkomen. Na de operatie mag de man gedurende enkele weken geen vermoeiende activiteit en seksuele activiteit uitvoeren. De man kampt ook met onvruchtbaarheid wanneer de teelbaltorsie te lang onbehandeld is gebleven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Teelbaltorsie of torsio testis: symptomen, behandelingTeelbaltorsie of torsio testis: symptomen, behandelingBij teelbaltorsie, ook wel torsio testis genoemd, is er sprake van draaiing van de teelbal/zaadbal, waardoor de bloedvaa…
Teelbaltorsie: symptomen en oorzaken van gedraaide teelbalTeelbaltorsie: symptomen en oorzaken van gedraaide teelbalTeelbaltorsie symptomen zijn plotselinge, ernstige pijn in het scrotum of balzak. Andere symptomen van een teelbaltorsie…
Teelbaltorsie  testikeltorsie; symptomen en behandelingTeelbaltorsie testikeltorsie; symptomen en behandelingEen teelbaltorsie houdt in dat er een draaiing is opgetreden van de teelbal in het scrotum. Behalve dat dit erg pijnlijk…
Bijbalontsteking en teelbalontsteking: symptomen en oorzaakBijbalontsteking en teelbalontsteking: symptomen en oorzaakBijbalontsteking en teelbalontsteking symptomen zijn vooral zwelling en roodheid van de aangetaste zaadbal en bijbal. Bi…
Niet ingedaalde teelbal (zaadbal): oorzaak, behandelingNiet ingedaalde teelbal (zaadbal): oorzaak, behandelingEen niet ingedaalde teelbal is een teelbal die is achtergebleven in het lieskanaal of in de buikholte. In de normale ont…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 23 juni 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 201
  • Diagnosis, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/testicular-torsion/diagnosis-treatment/drc-20378274
  • Overview, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/testicular-torsion/symptoms-causes/syc-20378270
  • Testicular Torsion, https://almostadoctor.co.uk/encyclopedia/testicular-torsion
  • Testicular torsion, https://medlineplus.gov/ency/article/000517.htm
  • Testicular Torsion, https://www.cincinnatichildrens.org/health/t/testicular-torsion
  • Testicular Torsion, https://www.webmd.com/men/testicular-torsion
  • Testikelpijn: Pijn in één of beide zaadballen (teelballen), https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/187515-testikelpijn-pijn-in-een-of-beide-zaadballen-teelballen.html#testikeltorsie-teelbalverdraaiing
  • What is testicular torsion?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/190514.php
  • Afbeelding bron 1: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Testikeltorsie: Verdraaiing van teelbal met pijn en zwelling"

Infoteur: Miske
Laatste update: 09-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!