InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Astma, Parkinson, depressie en borstkanker door DPP4-tekort

Astma, Parkinson, depressie en borstkanker door DPP4-tekort

Astma, Parkinson, depressie en borstkanker door DPP4-tekort In het lichaam zijn verschillende enzymen werkzaam om ongewenste stoffen uit te schakelen. Eén daarvan is het DPP4-enzym. Het is verantwoordelijk voor een zestigtal processen. Exorfine dat vanuit voeding via de dunne darm kan worden opgenomen, wordt ter plaatse onschadelijk gemaakt. Het is een peptide waarmee we ons goed voelen, echter grote hoeveelheden zorgen ervoor dat belangrijke neurotransmitters worden uitgeschakeld. Hoe leidt een DPP4-tekort tot exorfine-accumulatie en hoe ligt het ten grondslag aan astma, Parkinson, depressie en borstkanker?

DPP4-tekort

Wat zijn en doen exorfinen?

Exorfinen zijn opioïde peptiden, welke via de voeding worden opgenomen. Deze peptiden stimuleren het lichaam, zodat we er relatief vrolijk en voldaan van worden. Probleem is dat exorfinen de afgifte van neurotransmitters remmen, waardoor we minder ervan in het lichaam hebben. Oftewel tijdelijk tevredenheid kan daarna overgaan in ontevredenheid. Dit principe kan via voeding verstrekkende gevolgen hebben, omdat er uiteenlopende ziekten door kunnen worden veroorzaakt. Is er sprake van exorfine-opbouw dan speelt een andere factor mee, namelijk het DPP4-enzym. Wat houdt dit enzym in, hoe heeft het invloed op exorfinen en hoe leidt het tot ziekten?

Gebalanceerd lichaam

Genen geven instructies af om specifieke enzymen of proteïnen aan te maken, zodat daarmee lichaamsprocessen worden gestimuleerd. Door een genmutatie kan het voorkomen dat er onvoldoende dipeptidyl-peptidase 4 (lit.1) oftewel DPP4 wordt aangemaakt. Het is verantwoordelijk voor het realiseren van een stabiel exorfineniveau, zodat neurotransmitters wel normaal kunnen worden aangemaakt. Indien het enzym niet goed functioneert of onvoldoende wordt aangemaakt, accumuleert exorfine in het lichaam. Dit heeft uiteenlopende gevolgen.

Functies van het enzym

Het enzym is van belang bij uiteenlopende lichamelijke noodzakelijke processen. Denk aan het laten rijpen van stamcellen voor de aanmaak van bloedcellen en het laten afremmen van tumorvorming. Daarnaast heeft het een beschermende functie tegen aids en tegen specifieke bacteriën. Het is normaal actief in de bloedbaan, het brein en is werkzaam in de dunne darm. In de darmwand bevinden normaal relatief hoge concentraties van het enzym om de opname van exorfine tegen te gaan. Afdoende DPP4-enzym is dus van belang voor een goed functioneren van het lichaam. Werkt dit enzym niet goed of wordt het onvoldoende aangemaakt, dan worden exorfinen niet uitgeschakeld.

Waardoor wordt het enzym afgeremd?

Het kan zijn dat het genetisch materiaal is aangetast. In dat geval is gen-nummer 2q24.2 of 2q24.3 (lit.2) gemuteerd, waardoor onjuiste instructies voor de aanmaak van het enzym worden afgegeven. Oftewel men is snel gevoelig voor aangetaste neurotransmitters. Daarnaast kan het ook liggen aan enzym afremmende factoren. Het kan gaan om medicatie, antibiotica of hoge cortisolwaarden, veroorzaakt door stress. Ook andere stoffen zoals kwik, fluor, (organo)fosfaten hebben hier invloed op (lit.3).

Invloed van voeding

Hoe goed het lichaam reageert hangt af van de aanmaak van het DPP4-enzym, maar ook wat voor voeding men binnenkrijgt. Werkt het enzym minder goed, dan is de persoon eerder gevoelig voor aandoeningen. Het gaat daarbij specifiek om aan soja, melk en gluten. Aan deze ingrediënten zitten eiwitten verbonden geheten exorfinen. Oftewel men denkt gezond te eten, terwijl deze voeding voor personen met DPP4-tekort ernstige schade kan veroorzaken.

Impact van exorfinen

Is het aandeel DPP4 ver onder de maat, dan zal het aandeel exorfinen toenemen. Via voeding krijgt men het binnen, waarna het via de dunne darm wordt opgenomen. De persoon zelf krijgt veel eerder en meer een goed gevoel door te eten. Is er sprake van een hoog exorfine-concentratie, dan wordt veel minder dopamine aangemaakt (lit.3). De accumulatie leidt ertoe dat stoffen zoals acetylcholine de overhand nemen, waardoor spiertrillingen ontstaan. Oftewel het verhoogt de kans op het krijgen van Parkinson. Daarnaast zorgt een lager dopaminegehalte ervoor dat de tevredenheid daalt. Serotonine wordt overmatig verbruikt, waardoor de persoon - mede onder invloed van stress en spanningen - depressief wordt. Er wordt eveneens verondersteld dat hoge concentraties exorfine allergische reacties, ontstekingen en in een later stadium kanker kunnen veroorzaken.

Astma en allergische reacties

Astma houdt in dat men bij inname van bepaalde stoffen heftige reacties kan krijgen door overmatige aanmaak van histamine. Een goed histamineniveau wordt onder controle gehouden door toedoen van Diamine Oxidase (DAO), Dipeptidyl peptidase-4 (DPP-IV) en Histamine-N-methyltransferase (HNMT) (lit.4). Is die balans verstoord dan zullen mestcellen in reactie op de weerstand teveel histamine aanmaken.

Borstkanker

Speciale aandacht moet aan borstkanker worden gegeven. Soja-exorfinen hebben een zeer krachtige werking op het endorfinesysteem (lit.5). Dit is eveneens gerelateerd aan een stijging van het oestrogeengehalte, waardoor de borsten meer worden gestimuleerd. Daarmee neemt de kans toe, dat men borstkanker krijgt. Sojamelk ter vervanging van moedermelk geven aan baby’s kan eveneens desastreuze gevolgen hebben. Er wordt verondersteld dat de soja-exorfinen een overmatig hoog oestrogeenconcentratie veroorzaakt, waardoor het endorfinesysteem wordt uitgeschakeld. Het kan reeds op jonge leeftijd aan neurotransmitter gerelateerde aandoeningen veroorzaken. Bovendien heeft men op latere leeftijd verhoogde kans op borstkanker, waarnaast men ook eerder voorgenoemde aandoeningen of ziekten kan krijgen. Dit geldt voor beide geslachten.

Wat kan men doen bij DPP4-tekort?

Het is overduidelijk dat men geen sojamelk aan baby’s moet geven ook niet indirect via borstvoeding. Uiteraard wilt u gezond leven zonder teveel over een specifiek dieet na te denken. Mensen die wel overgevoelig zijn, kunnen een exorfine beperkend dieet volgen. Neem daartoe contact op met een gespecialiseerd diëtist. Voor andere mensen zal het praktisch ondoenlijk zijn om deze stoffen te vermijden, omdat het in veel producten zit. Regelmatig omega-3 (algenolie) en vette vis innemen zorgt ervoor dat de kans op depressiviteit of psychose afneemt (lit.6).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Depressie: definitie, werking en behandelingMen spreekt van een depressie als de stemming abnormaal verlaagd is. Bij een depressie zien we dat er geen verbetering v…
Leptine, CCK, PYY, incretine en ghreline; hongerhormonenEr zijn verschillende hormonen die een effect hebben op het honger- en verzadigingsgevoel. De meeste van deze hormonen (…
Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan is één van de essentiële aminozuren, die ons lichaam niet zelf aan kan maken en die we uit ons voedsel moeten…
Zenuwstelsel; neuronen en neurotransmittersNeurotransmitters worden geproduceerd door neuronen. Er zijn op basis van de grootte van neurotransmitters twee groepen…
De werking van XTC op de hersenenWat is XTC eigenlijk, en hoe kan het ervoor zorgen dat ik een gelukzalig gevoel krijg? In dit artikel wordt er op deze v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • http://atlasgeneticsoncology.org/Genes/GC_DPP4.html
  • Lit.1: http://www.genenames.org/cgi-bin/gene_symbol_report?q=data/hgnc_data.php&hgnc_id=3009
  • Lit.2: http://www.genecards.org/cgi-bin/carddisp.pl?gene=DPP4
  • Lit.3: http://exorfinen-analyse.nl/dpp-iv-enzym/
  • Lit.4: http://www.kritischepatient.nl/histamine-en-histamine-intolerantie/
  • Lit.5: http://exendo.be/exorfinen-en-hun-bijwerkingen/
  • Lit.6: http://www.dieetcare.nl/news_article.php?cod=389

Reageer op het artikel "Astma, Parkinson, depressie en borstkanker door DPP4-tekort"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Parkinson
Medische informatie…
Schrijf mee!