InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Amandelstenen? Last van gele stukjes die uit je keel komen?

Amandelstenen? Last van gele stukjes die uit je keel komen?

Heb je last van gele of groene stukjes die uit je keel lijken te komen? Grote kans dat je te maken hebt met amandelsteentjes. In Amerika noemt men dit tonsilstones. Amandelsteentjes zijn gele keelpropjes die worden gevormd in de fissuren van je amandelen. Fissuren zijn crypten of groeven in je amandelen die vooral ontstaan naarmate je ouder wordt. Daar waar je amandelen vroeger vooral nuttig waren in het tegenhouden van ziektekiemen die het lichaam wilden binnendringen, zijn de amandelen tegenwoordig bij veel mensen een grote bron van ergernis. Amandelsteentjes, keelontsteking én slechte adem zijn veel voorkomende klachten die verband hebben met de amandelen.

Wat zijn amandelsteentjes?

Amandelsteentjes zijn stinkende steentjes die alleen ontstaan bij mensen die keelamandelen hebben. Omdat sommige amandelen een grove structuur bevatten, kan hier mondafval in verstrikt raken. Na een tijdje ontstaat er een gistingsproces, waarbij vluchtige zwavelverbindingen vrij komen. Deze sulfides ruiken sterk. Iedereen die een stinkende keelbrokje weleens in tweeën heeft gebroken, weet dat ze erg stinken. Het hebben van amandelstenen staat vaak gerelateerd aan het hebben van een slechte adem.

Oorzaken

Het kampen met amandelstenen heeft verschillende oorzaken. De meest voorkomende oorzaken staan hier op een rijtje.

  • Achtergebleven voedselresten
  • Tandplak
  • Tongbacteriën
  • Neusslijm
  • Calcium
  • Anäerobe bacteriën
  • Droge mond

Vooral de combinatie van anäerobe bacteriën en een droge mond werkt tonsilstones in de hand. Anäerobe micro-organismen overleven alleen kleine ruimtes waar speeksel en zuurstof afwezig is. Deze bacteriën zitten daarom het liefst op beschutte plekken zoals tussen de tanden, tussen de tongpapillen, in de neusholte en natuurlijk in de gaten van de keelamandelen. Het is niet altijd eenvoudig voor een arts om te detecteren of iemand last heeft van stinkende keelbrokjes. Meestal komen ze pas aan het licht na een CT-scan. Toch zijn er een aantal symptomen te bespeuren waardoor een arts al snel kan denken aan tonsilstones.

Symptomen amandelstenen

  • Slechte adem
  • Oorpijn
  • Metaalsmaak in de mond
  • Moeite met slikken
  • Het idee hebben dat er iets vastzit in de keel

Vooral het hebben van een slechte adem is een kwaal dat mensen erg onzeker maakt. Sporadisch komt het voor dat iemand door amandelsteentjes oorpijn krijgt. Dit komt doordat zowel de amandelen als de oren dezelfde neurologische wegen hebben.

Wat te doen?

Ondanks dat artsen meestal terughoudend zijn kunnen ze adviseren een tonsillectomie te ondergaan. Helaas is deze operatie zeer pijnlijk en zal daarom eerst overwogen worden andere stappen in te zetten. Het belangrijkste is het creëren van een omgeving in de mond, waarbij amandelstenen niet meer bij machte zijn stinkende brokjes aan te maken.

  • Omdat tongbacteriën een onderdeel zijn van amandelbrokjes wordt aangeraden te gaan tongschrapen. Neem hiervoor een tongschraper die ook tussen de tongpapillen reinigt, en niet alleen gericht is op de oppervlakte. Eventueel kun je amandelstenen die op de uiteinden van de amandelen zichtbaar zijn, wegsprayen met een monosyringe. Een monosyringe is een speciaal spuitje dat normaal wordt gebruikt voor het schoonspoelen van de kaakholte.
  • Druppel je neus met zink en oxygene drops. Vooral Oxygene spoelingen kunnen je op weg helpen. Oxygene spoelingen en druppels creëren een zuurstofrijke omgeving in de mond, waardoor de celkern van de anäerobe bacterie afsterft.
  • Gebruik liever geen mondwaters met alcohol of andere middelen die de mond verdrogen zoals koffie en roken.
  • Minder tevens het nuttigen van zuivel, omdat amandelbrokjes calcium gebruiken om te kunnen "verharden".
© 2014 - 2019 Aedogz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Amandelstenen onprettig maar meestal niet ernstigAmandelstenen onprettig maar meestal niet ernstigGelukkig zijn niet alle lichamelijke kwalen ernstig met veel pijn en overlast. Maar toch bestaat er ook een aantal kwaal…
Amandelstenen: symptomen en behandeling tonsilstenenAmandelstenen: symptomen en behandeling tonsilstenenAmandelstenen (tonsilstenen) zijn kleine, geelwitte afzettingen die zich in je amandelcrypten bevinden. Je amandelen bes…
Amandelsteen verwijderen en voorkomenAmandelsteen verwijderen en voorkomenHeb je last van stinkende witte brokjes in je keel dan gaat het vaak om amandelsteentjes. Amandelstenen bevinden zich va…
Gele stukjes uit je keel, de zogeheten amandelsteentjesGele stukjes uit je keel, de zogeheten amandelsteentjesVeel mensen hebben regelmatig last van een slechte adem. Een slechte adem kan vele oorzaken hebben, maar als je weleens…
Witte steentjes achter in de keel, stank: amandelstenenWitte steentjes achter in de keel, stank: amandelstenenIn de keel zitten de amandelen, waarmee ongewenste binnendringers onschadelijk worden gemaakt. Die afvalstoffen met voed…
Bronnen en referenties
  • http://www.amandelsteentjes.nl

Reageer op het artikel "Amandelstenen? Last van gele stukjes die uit je keel komen?"

Infoteur: Aedogz
Gepubliceerd: 22-09-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!