InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dyslipidemie: Oorzaak, symptomen en behandeling

Dyslipidemie: Oorzaak, symptomen en behandeling

Dyslipidemie: Oorzaak, symptomen en behandeling Dyslipidemie is een aandoening waarin sprake is van een afwijking in het lipideniveau van het bloed. Deze kan zowel te hoog zijn als te laag. Een te lage lipidewaarde in het bloed verwijst naar de slechte cholesterol en een te hoge waarde naar de goede cholesterol in het bloed. Dyslipidemie komt vaak voor bij patiënten die lijden aan diabetes type twee.

Wat is dyslipidemie?

Lipiden zijn een diverse groep van natuurlijk voorkomende moleculen die koolwaterstoffen bevatten en dienen als bouwsteen voor de structuur en functie van cellen in het lichaam. Tijdens het metabolisme worden deze lipiden geoxideerd waardoor grote hoeveelheden energie vrijkomen wat nodig is voor het functioneren van alle levende organismen. Deze lipiden zijn apolaire moleculen die niet oplosbaar zijn in water maar wel in een apolaire omgeving zoals ether, chloroform en andere lipiden.

Dyslipidemie omvat enerzijds een te lage dichtheid lipoproteïne (LDL) of algemeen bekend als slechte cholesterol. Deze valt onder de vijf grote groepen die verantwoordelijk zijn voor het transport van verschillende vetmoleculen in het water rond de cellen en bloedbaan. De LDL behoudt de cholesterol in het bloed en het lichaam zodat ze door de cellen kan gebruikt worden.

Anderzijds omvat dyslipidemie ook een te hoge dichtheid lipoproteïne (HDL) of goede cholesterol. Deze HDL wordt zo genoemd vanwege zijn vermogen om cholesterol te verwijderen uit de slagaders en te transporteren naar de lever voor excretie.

Het voorkomen van dyslipidemie heeft een invloed op de algemene gezondheidstoestand van een individu. Indien dyslipidemie niet gecontroleerd of onbehandeld blijft zou het kunnen leiden tot het verharden van de slagaders. De afwijkingen in lipideniveau kunnen optreden zonder opmerkelijke symptomen maar de progressie gedurende vele jaren kan leiden tot een hartaanval op latere leeftijd.

Symptomen

In de aanvangsfase van dyslipidemie kunnen een groot aantal symptomen opduiken die kunnen helpen bij het stellen van een diagnose maar deze bloedziekte kan ook ongemerkt of asymptomatisch ontstaan. De mogelijke symptomen kunnen zelfs levensbedreigend zijn waardoor het noodzakelijk is om een snelle diagnose te stellen en een correcte behandeling op te starten om complicaties te voorkomen.

Symptomen die zich kunnen voordoen bij dyslipidemie zijn:

Hoornvlies opaciificatie

Dit is een vertroebeling van het hoornvlies die gevolg kan zijn van een zeer lage HDL door een mutatie in de regulerende genen.

Hoornvlies arcus

Bij hoornvlies arcus verschijnen er witte of grijze ringen rond het hoornvlies. Deze klinische manifestatie wordt geassocieerd met dyslipidemie bij mensen jonger dan vijftig jaar.

Xanthoma

Xanthoma is het meest voorkomende dermatologische teken van dyslipidemie. Dit is een klein gezwel in de huid dat bestaat uit vetweefsel en komt vooral voor bij mensen met een hoog niveau aan LDL.

Deze symptomen zijn slechts enkele van de aandoeningen die worden geassocieerd met dyslipidemie. Andere symptomen kunnen ook de volgende omvatten:

  • Evenwichtsstoornissen
  • duizeligheid
  • buikpijn
  • verwarring
  • Moeilijk spreken

Oorzaken

Er liggen talrijke factoren en oorzaken aan de basis van dyslipidemie.

  • Genetische aanleg
  • Inname van voedsel rijk aan verzadigde vetten
  • drinken van teveel alcohol
  • Sedentaire levensstijl
  • Leeftijd en geslacht
  • Diabetes type II

Behandeling

De behandeling van een lipideaandoening is afhankelijk van de leeftijd en de algemene gezondheidstoestand van het individu. Hieronder vallen ook de symptomen die zich gemanifesteerd hebben als gevolg van de dyslipidemie. De behandeling bestaat in feite uit een verandering van levensstijl om zo het lipideniveau terug te stabiliseren.

  • Goed uitgebalanceerd dieet
  • Regelmatige lichaamsbeweging
  • Gezonde levensstijl: vermijden van roken en alcohol
  • Farmacologische behandeling
Gerelateerde artikelen
Wat doet cholesterol met je lichaam?Wat doet cholesterol met je lichaam?Wat moet je allemaal weten van je cholesterol in je lichaam? Hoe vaak moet je het laten checken? Wat zijn de symptomen?…
Cholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol is iets wat je in je lichaam met bepaalde hoeveelheden nodig hebt om een vlotte stofwisseling te verkrijgen.…
Hoe verlaagt Danacol de cholesterolIedereen heeft de reclamefilmpjes van Danacol wel al eens gezien. Vele zijn overtuigd van het drankje en anderen staan e…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lipide
  • Medische encyclopedie - Winkler Prins

Reageer op het artikel "Dyslipidemie: Oorzaak, symptomen en behandeling"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 12-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!