InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wagenziekte (reisziekte): wat kun je doen?

Wagenziekte (reisziekte): wat kun je doen?

Wagenziekte (reisziekte): wat kun je doen? Wagenziekte, ook wel reisziekte genoemd, kan erg vervelend zijn. Het gaat meestal gepaard met misselijkheid, gapen en een duf gevoel. Wanneer je in een auto zit waar er snel wordt opgetrokken en geremd, is de kans groter dat je het krijgt. Meestal is het weer over zodra je even uit de auto bent gestapt, maar er zijn ook mensen die er een paar uur last van kunnen houden. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om de kans op wagenziekte te verkleinen, zoals stress vermijden, ver weg kijken en niet roken in de auto. Er zijn ook mensen die alleen wagenziek worden als zij meereizen als passagier en geen klachten hebben als zij de auto zelf besturen.

Wat het is

Het is erg vervelend als je in de auto zit en dat je misselijk bent totdat je op de plaats van bestemming bent. Wagenziekte, wat ook wel reisziekte wordt genoemd, wordt veroorzaakt door onregelmatige en schommelende bewegingen. Het heeft te maken met je evenwichtsorgaan. Deze voelt allerlei bewegingen wat niet kloppen met wat je ziet. De hersenen kunnen dat niet goed combineren, waardoor je misselijk wordt. Kinderen hebben nog niet een volledig ontwikkeld evenwichtsorgaan, daarom hebben zij er eerder last van dan volwassenen. Erfelijke aanleg speelt hierbij een rol.

Behalve in de auto, kunnen deze klachten ook ontstaan als je in een bus, trein of vliegtuig zit. In het vliegtuig spreekt men over luchtziekte en als je misselijk wordt op een boot, spreekt men van zeeziekte. Vooral als je met een boot over golvend water gaat, is de kans groot om misselijk te worden. Er zijn ook mensen die al klachten krijgen zodra ze in een lift stappen, in een kermisattractie of pretpark zijn. In dat geval wordt er ook wel gesproken over bewegingsziekte.

De klachten

Vrouwen hebben vaker last van reisziekte dan mannen. Naast misselijkheid kunnen er ook andere klachten ontstaan, zoals: veel gapen, duf gevoel, zweten en een algeheel beroerd gevoel. Minder vaak voorkomende verschijnselen zijn: hoofdpijn, concentratieproblemen, temperatuursschommelingen en paniekaanvallen. Sommige mensen worden soms zo misselijk dat ze moeten overgeven. Naarmate je ouder wordt, worden de klachten meestal minder. Er zijn ook mensen die altijd veel klachten blijven houden, ook op oudere leeftijd. Meestal verdwijnen de klachten vrij snel vanzelf zodra je uit de auto bent gestapt. Anderen kunnen nog enkele uren wat klachten blijven houden.

Wat kun je er tegen doen?

Er zijn gelukkig heel wat dingen die je kunt doen om een misselijke reis te voorkomen of het zoveel mogelijk te beperken. Zo hebben veel mensen er niet tot minder last van als zij zelf achter het stuur zitten. Bestuurders hebben minder klachten omdat ze bewegingen zien aankomen. Achterin de auto is de kans het grootst dat je wagenziek wordt. In het vliegtuig kun je het beste bij de vleugels gaan zitten en op een boot kun je het beste zoveel mogelijk in het midden blijven omdat daar de minste beweging is.

Tips eten en drinken:

  • Eet lichte maaltijden
  • Eet niet te veel, maar ook niet te weinig
  • Probeer vetrijke en zure voedingsmiddelen te vermijden
  • Neem geen koffie net voor of tijdens de reis

Overige tips:

  • Zorg dat je uitgerust op reis gaat
  • Vermijd stress omdat stress wagenziekte bevordert
  • Haal rustig adem, vooral als je misselijk begint te worden
  • Lees niet tijdens het reizen
  • Kijk niet naar voorwerpen dichtbij, maar ver weg
  • Rem niet te snel en trek rustig op
  • Vermijd roken in de auto
  • Zorg voor frisse lucht en zet het raampje open

Bij kinderen:

Zorg dat kinderen hoog genoeg zitten zodat ze naar buiten kunnen kijken. Leidt ze af door bijvoorbeeld een spelletje te doen of naar muziek te luisteren. Reis niet te lang achter elkaar en houd regelmatig een pauze.

Middelen tegen wagenziekte

Sommige mensen hebben baat bij huismiddeltjes, bijvoorbeeld door oordopjes te dragen of een pleisters achter de oren te plaatsen. Zo kan een zonnebril helpen of een dag vóór de reis homeopathische middelen gebruiken, zoals gember in een capsulevorm.
In de apotheek zijn medicijnen tegen wagenziekte verkrijgbaar, zoals middelen tegen braakneigingen (Cinnarizine- of meclozinetabletten of cyclizine) of middelen waarbij het evenwichtsorgaan minder wordt geprikkeld (dramamine). Raadpleeg altijd een apotheker of huisarts, zeker als je zwanger bent.
Gerelateerde artikelen
Bewegingsziekte, reisziekte: oorzaak, symptomen, behandelingBewegingsziekte, reisziekte: oorzaak, symptomen, behandelingDe vakantietijd komt er aan en dan zitten we toch wat vaker lang in de auto en maken we vliegreizen. Heb je last van bew…
Tips om overlast reisziekte en wagenziekte te verminderen?Tips om overlast reisziekte en wagenziekte te verminderen?Gaat men op reis dan kan het af en toe voorkomen dat men misselijk wordt. Dit wordt wagenziekte genoemd, echter we worde…
Wagenziekte: wat kun je tegen wagenziekte doen?Wagenziekte: wat kun je tegen wagenziekte doen?Wagenziekte komt vooral voor bij kinderen die in de auto of de bus zitten. Volwassenen hebben veel minder last van wagen…
Op reis en reisziek: wat is er te doen aan reisziekte?Op reis en reisziek: wat is er te doen aan reisziekte?De meeste mensen hebben er wel eens last van gehad: reisziekte. Vooral kinderen kunnen er gevoelig voor zijn, al wordt h…
Wagenziekte herkennen & voorkomenWagenziekte herkennen & voorkomenWagenziekte is een bewegingsziekte. Zeeziekte en luchtziekte vallen in dezelfde categorie. De ziekte komt meestal voor b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Pexels
  • www.gezondheidsnet.nl

Reageer op het artikel "Wagenziekte (reisziekte): wat kun je doen?"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 08-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!