InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vitamine D tegen botontkalking

Vitamine D tegen botontkalking

Vitamine D tegen botontkalking Sterke botten zijn belangrijk voor de dagelijkse bewegingen en zeker ook voor degenen die zich veel met sporten bezighouden. Een aantal factoren is verantwoordelijk voor het krijgen en houden van sterke botten. Zeker niet in de minste plaats is dat Vitamine D. Die vitamine helpt mee aan het voorkomen van botontkalking waardoor minder kans bestaat op het verzwakken van de botten. Tevens wordt het risico op botbreuken verminderd. Daarnaast is vitamine D goed voor de weerstand.

Minder kans op botontkalking of osteoporose

Door vitamine D wordt calcium en fosfor goed opgenomen en vastgelegd in onder meer de botten. Daarnaast is de stof nodig om botontkalking tegen te gaan. Op die manier is de kans op het oplopen van problemen door botontkalking (ook osteoporosegenoemd) op latere leeftijd geringer. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid bedraagt tien microgram maar mensen boven de zeventig hebben dagelijks twintig microgram nodig.

Aanmaak van vitamine D

De aanmaak van vitamine D gebeurt vooral door zonlicht dat door de huid wordt opgevangen. Maar het aanmaken van vitamine D is per persoon verschillend. Het is afhankelijk van de leeftijd, de duur dat de huid aan zonlicht wordt blootgesteld en de hoeveelheid pigment die zich in de huid bevindt. Ook speelt de intensiteit en de golflengte van de UV-stralen een rol en uiteraard in hoeverre de huid al dan niet bedekt is.

Soms aanvulling noodzakelijk

Bij een normaal eetpatroon en regelmatig buiten komen met onbedekte handen en hoofd wordt meestal voldoende vitamine D verkregen. Dit is normaal gesproken het geval bij meisjes en vrouwen tussen vier en vijftig jaar en bij jongens en mannen tussen vier en zeventig jaar. Voor andere leeftijden en ook speciale groepen als zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven is aanvulling van de vitamine van belang. Een aanvulling kan dikwijls al voldoende bereikt worden door een kwartiertje per dag extra zonlicht op te doen met onbedekte handen en hoofd. Maar ook aanvulling door voeding is mogelijk.

Vitamine D in voeding

Vitamine D zit in meer of mindere mate in voeding. In vette vis zoals haring, makreel en zalm zit een hoge mate van vitamine D en in mindere mate in vlees en eieren. Soms zit vitamine D als toevoeging in bepaalde producten zoals in halvarine, margarine, bakproducten en braadproducten en in roomboter zit ze al van nature. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine met gevolg dat er meer vitamine D in de producten zit naarmate die vetter zijn. Kaas van 48+ heeft dus meer vitamine D dan 20+ kaas en volle melk meer dan magere melk.

Botbreuken of rugpijn

Bij botontkalking wordt het bot brozer of poreuzer. Gevolg daarvan is dat de botten minder stevig zijn waardoor een verhoogd risico bestaat op botbreuk en inzakking van de wervels. Voortekenen van botontkalking zijn dan bijvoorbeeld snelle botbreuken bij een val of een voortdurende pijn in de rug. Botten vernieuwen zich steeds doordat oud bot afbreekt en nieuw bot wordt aangemaakt. Dit proces is tot ongeveer het dertigste levensjaar in balans. Maar daarna kan de afbraak sneller plaatsvinden dan de aanmaak van nieuw bot.

Factoren

Een aantal factoren dat te maken heeft met osteoporose zijn:
  • Botontkalking als erfelijkheidsfactor.
  • In de groeiperiode niet optimaal verlopen botopbouw.
  • Ontoereikende voeding.
  • Overmatig gebruik van alcohol.
  • Tekort aan kalk.
  • Tekort aan vitamine D.
  • Te weinig lichaamsbeweging.
  • Veel roken.

Huisarts raadplegen

Aan sommigen van deze factoren kan weinig worden gedaan maar aan andere zeker wel. Een van de factoren waar iets aan gedaan kan worden is zorgdragen voor voldoende vitamine D. Hoewel de meeste mensen met de combinatie van goede voeding en voldoende buiten doorbrengen voldoende vitamine tot zich krijgen is het in twijfelgevallen altijd goed om de huisarts te raadplegen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/osteoporose/item33324
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/botontkalking.aspx
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Osteoporose
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d.aspx

Reageer op het artikel "Vitamine D tegen botontkalking"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 18-03-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!