InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rugafwijking scoliose
mijn kijk op

Rugafwijking scoliose

Rugafwijking scoliose Ik schrijf dit stukje omdat ik zelf scoliose heb. Niet in een hele ernstige vorm, maar ik wordt wel regelmatig behandeld door een fysiotherapeut. Scoliose is helaas niet te genezen. maar er is over het algemeen wel goed mee te leven. Bij de ernstigere gevallen kan een brace of gipscorset uitkomst bieden.

Wat is scoliose?

Scoliose is eenzijdelingse verkromming van de wervelkolom (ruggengraat). Hierdoor ontstaan een of twee bochten en de wervelkolom draait om z'n as. Hierdoor ontstaan een bochel. In meer of mindere maten heeft 4 op de 100 mensen scoliose. De aandoening kan al vanaf de geboorte aanwezig zijn, maar je kan het ook krijgen in je pubertijd of nog later. De oorzaak ervan is in de meeste gevallen onbekend.

Scoliose kan samengaan met:
  • gekantelde bekken
  • niet even lange benen
  • aandoeningen van de tussenwervelschijven
  • zenuwknelling
  • hoofdpijn
  • uitstratlende pijn naar de benen

Behandelmogelijkheden voor scoliose

  • tijdens de groei het dragen van een brace of gipscorset
  • een operatie bij ernstige gevallen, daardoor wort de rug vastgezet
  • chiropractie (bottenkraker)
  • oefentherapie (fysioherapie, Cesartherapie of mensendiecktherapie)

Ontdekking scoliose

Toen ik twaalf jaar oud was, werd er bij mij door de schoolarts scoliose ter hoogte van mijn schouderbladen geconstateerd. Bij mijn aangeboren heupafwijking, kon dit er ook nog wel bij. Aangezien ik nog in de groei was, ben ik meteen naar het ziekenhuis toegestuurd om röntgenfoto's van mijn hand en rug te laten maken. Door deze foto's kunnen ze zien hoe groot je afwijking in je rug is en hoever de groeischrijven in je hand zijn dichtgegroeid. Bij een afwijking van 15% of meer moet je een corset gaan dragen. Via een ingewikkelde berekening tussen mijn afwijking in mijn rug en mijn toen huidige lengte, hebben ze berekend hoe lang ik maximaal mocht worden om geen corset te hoeven krijgen. Ik mocht niet langer dan 1.75 meter worden. Volgens de artsen zou ik niet meer heel erg veel groeien omdat de groeischijven in mijn hand al bijna dicht waren. Ik ben gelukkig op de 1.72 meter blijven steken. Dus geen corset nodig.

Geen last

Eigenlijk had ik nooit ergens last van. Ik deed ook altijd alles mee op school. Handballen, baseball, rennen, alles kon ik zonder enig probleem doen. Ook de controles die in de jaren er na volgeden zag alles er prima uit, en het zag er niet naar uit dat ik er ooist last van zou krijgen. Totdat ik afgestudeerd was op mijn 23e en ging werken. Dit was voonamelijk zittend voorover gebogen werk. Na 3/4 jaar meldde ik me voor het eerst ziekmet rugpijnklachten. Na een weekje rust ging het weer mis. Dit keer duurde het langer voordat ik herstelde en moest naar de bedrijfsarts. Die constateerde ook mijn afwijking, maar hij zei dat de afwijking niet van zo een aard was dat dat het probleem was. Vervolgens ben ik naar de huisarts gegaan en die constateerde dat mijn spieren tussen mijn schouderbladen helmaal verkrampt waren. En dit betekende dus dat mijn scoliose me problemen begint te geven. Ik werd doorverwezen naar de fysiotherapeut.

Mijn behandeling

Bij de fysiotherapeut schokken ze hoeveel ik last had van mijn rug. Ik moest in verchillende houdingen gaan staan en bepaalde bewegingen maken. Uiteindelijk ben ik gekraakt en heb ik twee keer per week intensieve fysiotherapie gehad om alles weer een beetje los te krijgen. Ondertussen was ik gewoon weer aan het werk gegaan, maar ik kreeg te horen dat na twee jaar dienst voor mij geen plaats meer was, en ik kon wel raden waarom. Gelukkig vond ik snel weer een nieuwe baan waarbij ik de hele dag kon staan en lopen. Dit was al een hele verbetering voor mijn rug. Ook heb ik orthopedische inlegzooltjes gekregen waardoor je voeten en ook meteen je rug worden gecorrigeerd.

Hoe gaat het nu met me

Momenteel gaat het redelijk goed. Ik heb gewoon preventief 1x in de twee weken fysiotherapie. En als het wat slechter gaat met mijn rug dan worden de behandelingen intensiever. Op mijn werk weten ze van mijn rugproblemen, en ze houden er ook rekening mee. Ze kijken ook niet raar op als ik in de kantine met m'n rug plat op de grond lig, om mijn rug even te ontlasten. Mijn rug zal altijd een blijvend probleem zijn, en ik heb er mee leren leven. Een heleboel dingen moet ik nu laten, omdat dat gewoon niet gaat met mijn rug. En als andere mensen dat dan wel kunnen doen, gaat er toch wel eens een steek van jaloezie door me heen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Behandeling van scoliose met stroom: scenartherapieBehandeling van scoliose met stroom: scenartherapieBehandeling van scoliose met stroom is een goede maner om de vergroeiing van de wervelkolom een halt toe te roepen. De z…
Hulp en ondersteuning bij scolioseScoliose is een verkromming van de ruggengraat. Nederland telt ongeveer 60.000 patiënten die lijden aan scoliose. Logisc…
Scoliose: een verkromming van de rugScoliose is een vaak voorkomende aandoening die voor een verkromming zorgt in de rug. Het is erg belangrijk dat het verl…
Scoliose: Zijdelingse kromming van de wervelkolomScoliose: Zijdelingse kromming van de wervelkolomScoliose is de abnormale zijdelingse (laterale) verdraaiing en kromming van de wervelkolom (ruggengraat), die normaal ge…
Heupafwijking: heupdysplasiemijn kijk opHeupafwijking: heupdysplasieNaast mijn rugafwijking heb ik ook een aangeboren afwijking: een heupdysplasie. Gelukkig is heupdysplasie tegenwoordig s…
Bronnen en referenties
  • M'n fysiotherapeut
  • www.scoliose.nl

Reageer op het artikel "Rugafwijking scoliose"

Reacties

Naam Ron, 21-11-2013 00:30 #10
Hoi mijn naam is ron ik ben/was internationaal vrachtwagen chauffeur leeftijd 52 jaar ik heb in de laatste 2,5 jaar 3 hernia operaties gehad en een spondylodese alles op niveau L5 s1 en tussen door dit jaar nog 2 x een hartifarct gedotterd en stents geplaatst. De spondylodese is op 11 oktober van dt jaar geweest en de infarten in april. Nu heb ik nog steeds heeeel veel pijn in mijn benen kuiten en tenen ik slik mornfine oxycontin 30 mg 2x per dag en de oxynorm 10 mg 4-6 per dag deze helpen hoog uit 1 uur en dan begint de pijn weer ik slaap snachts zeer slecht tot niet ik heb beneden een verhoogd bed en een wc bril verhooger dit blijft een ramp ik moet in januari terug naar de neurochirurg dan gaan ze kijken dmv foto of alles goed zit.wie kan mij zeggen of ik ooit van die pijn in mijn benen en tenen af kom. niet van de pijn ik heb een hoog bed beneden en een wc verhoging ok hier problemen.

S., 11-02-2013 18:10 #9
Hallo,

ik herken het helemaal. ik ben 13 jaar, en heb een s-bocht van 51 en 40 graden boven in mijn rug. omdat het al grote bochten zijn en omdat ik in de groei ben ga ik eraan geopereerd worden. ook omdat als ik er niets aan doe mijn longen nog meer druk krijgen en aangezien ik al afwijkende longen heb wil ik daar niet nog meer last van krijgen. ik heb ook een trechterborst en mijn ene been is langer dan het andere. ik zit op de middelbare en krijg mijn tas mar moeilijk getild door de pijn. ik moet 6 maart een MRI scan laten maken, en foto's van mijn benen. ik hoop dat ik niet al te lang op de wachtlijst sta, want ik trek de pijn niet veel langer.

een reactie op jasmijn:
waarom kon je niet in de buurt van nijmegen geopereerd worden? ik word geopereerd in de st. maartenskliniek in nijmegen. is/was jouw scoliose te erg?

groetjes van een meisje van 13

H. A. van Riessen, 06-07-2012 18:57 #8
Hallo, ben vanochtend bij een neuroloog geweest n.a.v. scoliose (diagnose door neuroloog)maar ben toch bang heb n.l.uitval van mijn benen ben bijna van de trap gevallen, is nu vier keer gebeurd, weet niet goed hoe ik verder moet en verrek van de pijn in mijn rug, hebben jullie deze klachten ook? weet een ding zeker mijn ene been is iets korter dan het andere groetjes H Reactie infoteur, 07-07-2012
Beste H.A van Riessen,

Door scoliose kunnen zenuwen en spieren beklemd raken. Ik ga nog steeds regelmatig naar de fysiotherapeut/kraker om de beklemde spier of zenuw weer los te krijgen. Lastig, maar ik heb er mee leren leven. Ik voel al heel snel als er iets klem gaat zitten of scheef gaat staan. Dan bel ik ook meteen de fysio en wordt ik snel geholpen.
Misschien ook iets voor u, rondje fysio?

M.v.g. Lautof (infoteur)

Meisjemetscoliose;), 20-02-2012 21:08 #7
Hallo allemaal,
Ik ben een meisje van 13 bijna 14 ;p maar ik heb ook scoliose, ik moest elk jaar op controle het ging toen heel hard. Van 14 naar 25 graden ik moest een brace, ik ben nu alleen bang doordat me bocht heel hoog zit dat ik een operatie moet, want ze weten niet doordat de bocht zo hoog zit of het gaat helpen. Wel is met brace de bocht 14 graden.
Verder wil ik iedereen die een brace krijgt succes wensen in het begin.
Oja en men tshirtjes daar komen alleemaal gaten in door de brace, iemand tips? Groetjess x Reactie infoteur, 21-02-2012
Beste Meisjemetscoliose,

Misschien is het een idee de scherpe punten van je brace met stukjes schuim af te plakken.

Succes en sterkte met alles,

Groetjes Lautof (infoteur)

Noopy, 05-04-2011 11:16 #6
Ik begrijp je helemaal. Ik heb ook scoliose. Op mijn twaalfde werd de oorzaak gevonden. Mijn ene been was korter dan de ander. Altijd werd er gezegd dat het verschil niet te corrigeren was met een zooltje. En bij elk jaarlijkse gesprek met de Orthopeed was het; 'ja, je bent nog in de groei'. Waarbij mijn ouders het hebben laten verwateren. Ik was immers toch nog in de groei.

Ik heb er nooit last van gehad. Maar dankzij een pijnlijke spier boven mijn bekken, dat mij herinnerde aan de pijn toen ik 12 was, ben ik toch nieuwsgierig geworden naar de stand van mijn rug. Was het verbeterd of verslechterd?

De doktor die mijn medisch dossier nog niet had, heeft het bekeken en ik moest gelijk foto's laten maken en een afspraak bij de Podotherapeut, want blijkbaar kon het nu ineens wel?! Ik heb gewoon mazzel dat ik geen zwaar belaste baan heb, waardoor het niet verslechterd. Maar over 10 jaar (voorspelde de doktor) worden de spieren moe en zal ik hier wel last van krijgen. De resultaten heb ik nog niet, maar ik ben er wel bang voor… Reactie infoteur, 06-04-2011
Beste Noopy,

Succes er mee. Momenteel gaat het bij mij goed. Maar ik heb ook soms periodes dat ik bijna niet op of neer kan. Ik heb er mee leren leven. Gewoon rustig aan doen als je last hebt. Of net als ik even een rondje fysiotherapie.

Groetjes Lautof (infoteur)

Jasmijn, 28-11-2009 19:42 #5
Hoi allemaal, ik ben Jasmijn en ben 13 jaar. Ook ik heb scoliose, en zal er binnen niet al te lange tijd aan geopereerd moeten worden. Ik heb nu erg veel pijn aan mijn rug, ook ik heb beenlengte verschil. Ik woon in de omgeving van Nijmegen, maar daar kan ik niet geopereerd worden, daar moet ik voor naar het Sophia-kinderziekenhuis in Rotterdam. Gelukkig dat ik daar al bekend ben want ik heb ook nog een andere ziekte; Het syndroom van Prader-Willie. Dat is ook de oorzaak van mijn scoliose. Mensen met dit syndroom krijgen bijna altijd ook scoliose. Ik wil graag van iemand ervaringen horen over de operatie aan je rug. En hoelang je eventueeel moet revalideren. Ik hoop van iemand bericht te krijgen op het e-mail adres van mijn moeder. Groetjes en hopelijk tot snel Jasmijn. Reactie infoteur, 28-11-2009
Beste Jasmijn,

Helaas heb ik hier geen ervaring mee. Ik hoop dat een andere lezer jou wel misschien informatie kan geven. Ik wens je in ieder geval veel succes met je operatie en natuurlijk revalidatie.

Groetjes Lautof

Willem, 03-10-2009 11:58 #4
Hallo allemaal, mensen met een scoliose of wat voor rugafwijking dan ook. Ik heb zelf ook een minimale scoliose en een kyfose, mensen die denken dat hier niks meer aan te doen valt hebben het mis. Ik ben zu zelf in behandeling bij body stress release, hiermee kun je op langere je scoliose of andere afwijking laten werken of sterk verbeteren, en dat gewoon door je eigen lijf, want je eigen lijf heeft een zeer grote helingskracht, alleen moet die dan nog geactiveerd worden. Dit valt tevens te lukken bij quantum touch. Dus ga niet naar fysiotherapie, een beetje rekken en trekken, dat onderging ik eerst ook, het deed pijn en was niet leuk, dus gaa met die kyfose, lordose of scoliose naar een bsr praktijk om je lijf aan te zetten om zichzelf weer helemaal gezond te maken!

Myrthe, 17-01-2009 22:31 #3
Hallo, ik herken het probleem. Zelf heb ik ook een lichte scoliose, doorgezakte platvoeten, last van mijn darmen en gekantelde bekken. Daarnaast staan mijn knieeen op slot. Sinds een val, nu 11 weken geleden, kamp ik met heel veel pijn. Ben nu onder behandeling bij een fysiotherapeut. Ik moet echter tot mijn spijt toegeven dat de klachten geheel niet afnemen en sterker nog alleen maar licht toenemen.

Ik herken het gevoel van jaloezie, na 11 weken pijn zit ik er echt doorheen. Ik slaap ook erg slecht van de pijn. Ik zou zo graag weer eens jong willen zijn. Ik ben 20, maar ik voel me 80. Ik wil zo graag weer jong zijn en alles kunnen doen.

ik wens je veel succes

Nicky Baas, 04-11-2008 19:39 #2
Hallo, ik heb een vraag: de arts in r'dam vermoed dat ik scoliose heb, maar houd dit ook verband met een borst die meer naar voren ligt dan de ander (bij een jongen) en kan dat hier een oorzaak van zijn?

Siham, 16-02-2008 15:14 #1
Heyy
Ik ben een marokkaans meid. Ik heb je verhaal kunnen lezen ik schrok er zelf ook van vindt het heel jammer dat je
pijn lijdt op een later leefttijd. Ik heb namelijk ook hetzel;fde en het begon ook op mijn 12. Ik had er ook jaren last van en wat me nog bekend voorkomt je wilt iets doen en wat je niet kan wegens je rug. Dan heb ik ook een jloezie gevoel waarom hij wel ikke niet.Het werd steeds erger ik had overal pijn en mijn heup werd ook steeds schever en mijn scoliose nam steeds toe.Uiteindelijk gaf de arts aan om een rugoperatie te ondergaan.Ikhad geen keuze dus ik moest het wel doen, was een hele zware periode voor mij ik kan niets meer na de opertaie niet staan en lopen en zitten dat ging alllemaal niet een maand later ging het wat beter en kon ik weer lopen maar het was niet goed genoeg.Zo gingen de maanden voorbij en ik voelde me steeds beter. ik ben al 2 jaar geleden geopereerd. \ik ben heel tevereden ik heb tot die tijd nooit meer last gehad van me rug ik leef weer gelukkig hoe ik het wilde.
xxxxxx siham Reactie infoteur, 17-02-2008
Hallo siham,
Bedankt voor je reactie.Mijn scoliose is niet ernstig genoeg om te opereren. Momenteel gaat het goed met me, maar ik ben altijd voorzichtig!

Groetjes Lautof

Infoteur: Lautof
Laatste update: 27-08-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Menselijk lichaam
Reacties: 10
Schrijf mee!