InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Intolerantie (allergie) voor ei

Intolerantie (allergie) voor ei

Intolerantie (allergie) voor ei Intolerantie voor eieren komt heel vaak voor in het bijzonder bij jonge kinderen. Het is mogelijk dat kinderen over deze intolerantie kunnen heen groeien. Maar ook volwassenen kunnen te maken krijgen met deze intolerantie of allergie. Deze intolerantie kan er voor je gevoel opeens zijn. En daarbij komt dat de fabrikanten van etenswaren in veel van hun producten eieren stoppen. Dus er zit niets anders op dan heel goed alle etiketten te lezen of alles zelf vers klaar te maken.

Allergie of intolerantie

Men kan intolerant zijn voor eieren, maar je kan ook een allergie hebben voor eieren. Ook kan het zijn dat je wel reageert op een gekookt ei, maar niet op een rauw ei. En daarnaast ben je vaak allergisch of intolerant voor of het eiwit of het eigeel. Vaak niet voor allebei tegelijk. In ieder geval reageer je op de eiwitten die zitten in het eigeel of het eiwit.

Het verschil tussen een allergie en een intolerantie is dat bij een allergie je afweersysteem een grote rol speelt, een intolerantie heeft niets te maken met de weerstand. Bij een allergie reageert het lichaam veel sneller op al een kleine hoeveelheid stof waar je niet tegen kan. bij een intolerantie kan je vaak nog wel kleine hoeveelheden van die stof (zoals bijvoorbeeld ei of melk) verdragen. Je lichaam reageert dan pas op zo'n stof als je er grotere hoeveelheden van eet of drinkt. Een allergie kan levensbedreigend zijn als het lichaam op een stof reageert met een anafylactische shock, bij een intolerantie kan dit niet gebeuren.

Klachten van ei allergie of ei-intolerantie

Men kan op verschillende manieren reageren op een ei, zo kan je last hebben van:
  • opzwellen van je lippen, oogleden en/of gezicht
  • galbulten
  • loopneus
  • maagklachten
  • jeuk of eczeem, migraine, misselijkheid, overgeven
  • buik- en keelklachten

Of je last hebt van het eten van ei is voor iedereen weer anders. Wel is het zo dat vaak de huid, het maag-darmkanaal of de luchtwegen erop reageren of zelfs combinaties daarvan. De symptomen die je ervan ervaart kunnen al optreden binnen enkele minuten na het eten van ei, maar het kan ook een paar uur tot zelfs een dag later pas symptomen geven. Daardoor is het soms moeilijk vast te stellen wat men niet goed kan verdragen aan voedingsstoffen.

Alternatieve geneeskunde

In de alternatieve geneeskunde wordt wel gezegd dat een voedselallergie, dus ook een allergie voor ei, kan duiden op de aanwezigheid van lekkende darmen. Indien je de lekkende darm geneest kan daarna ook de allergie verdwijnen. Intolerantie (voor ei) zou dan weer meer duiden op het ontbreken van een spijsverteringsenzym die de betreffende stof hoort af te breken.

Waar zit allemaal ei in?

In veel kant en klaar mixen zit ei verstopt, Maar ook in vleeswaren bijvoorbeeld kan ei zitten, al is het maar in het aroma wat door de vleeswaren heen gaat. Verder zit er vaak ei in allerlei sauzen zoals mayonaise, gelukkig is er in de winkel wel ei-vrije mayonaise te koop. Ook in brood (bijvoorbeeld in het glanslaagje wat voer het brood zit) en pasta kan ei zitten. Pannenkoeken, koekjes en taart bevatten ook vaak ei. En in bouillonblokjes bijvoorbeeld. In heel veel verschillende voedingsmiddelen dus. Daarom is het belangrijk goed het etiket van zo'n voedingsmiddel te lezen. Soms wordt ook niet ei zelf genoemd, maar wordt er een e-nummer vermeld waarin ei zit.

Ei-vervangers voor in gerechten

Soms is het fijner om gerechten gewoon zelf helemaal vers te maken, zodat men zeker weet dat er geen eieren inzitten. Gelukkig is het mogelijk in gerechten eieren te vervangen door andere voedingsmiddelen. Hieronder staan een aantal voorbeelden van ei-vervangers in gerechten.

Ei als bindingsmiddel

Als het ei in een gerecht wordt gebruikt als bindingsmiddel, zoals in bijvoorbeeld pannenkoeken of koekjes dan kan je één ei vervangen door:
  • een halve geprakte banaan
  • één eetlepel gemalen lijnzaad dat je 10 minuten laat weken in 3 eetlepels heet water

Ei om een gerecht luchtiger te maken

Wordt een ei gebruikt in een gerecht om het gerecht luchtiger te maken dan kan je het ei vervangen door:
  • één eetlepel gelatine poeder aangelengd met drie eetlepels lauwwarm water
  • drie eetlepels gepureerd fruit zoals banaan of appel
  • bakpoeder

Ei is ook te vervangen door bijvoorbeeld water of (Griekse) yoghurt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedselintolerantie: We eten ons ziek!Voedingsintolerantie: ook wel voedselallergie type 3 genoemd, komt veel voor. Het wordt soms verward met een voedsel'all…
Intolerantie en overgevoeligheid voor lactoseIntolerantie en overgevoeligheid voor lactoseBij een allergie is er sprake van een te heftige reactie van het lichaam op een normale stof, ook wel allergeen genoemd,…
Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?Galbulten kunnen zomaar ineens tevoorschijn komen. Ze geven veel jeuk, maar verdwijnen meestal ook weer vanzelf.
Wat is een eiwitallergie?Eén van de meest voorkomende allergieën in Nederland is eiwitallergie. De naam roept nog wel eens wat verwarring op, wan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • https://www.dietcetera.nl/allergieen/kippenei-allergie

Reageer op het artikel "Intolerantie (allergie) voor ei"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 11-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voedselintolerantie
Medische informatie…
Schrijf mee!