InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Diverse methodes om een voedselintolerantie vast te stellen

Diverse methodes om een voedselintolerantie vast te stellen

Diverse methodes om een voedselintolerantie vast te stellen Voedselintoleranties kan men het hele leven lang hebben, maar ze kunnen ook, schijnbaar, van de ene op de andere dag ontstaan. Bekende, vaak voorkomende intoleranties zijn onder andere lactoseintolerantie, caseïne intolerantie, intolerantie voor tarwe en voor ei. Als men geluk heeft komt zo'n intolerantie uit een simpele RAST bloedtest die de huisarts kan laten uitvoeren. Maar vaak ook komt er uit dat bloedonderzoek niets bijzonders, terwijl er toch duidelijke klachten zijn.

Algemeen

Een intolerantie kan ook later in het leven pas naar voren komen en is niet levensbedreigend. De reactie door een intolerantie kan ook per dag verschillen en soms eerst 8-48 uur na inname van het allergeen optreden. Een lactoseintolerantie heeft niets te maken met melkeiwitten, maar meer met de suiker in de melk. Lijders daaraan missen een enzym dat nodig is om melksuikers te kunnen afbreken. Bij intoleranties krijgen bacteriën de overhand en kunnen de darmvlokken beschadigd zijn. Er is een connectie tussen vermoeidheidsklachten en voedselintoleranties.

Verschillen tussen een intolerantie voor voedsel en een voedselallergie

Een voedselallergie en een intolerantie verschillen van elkaar met name in reactie van degene die ze heeft. Zo is een allergie aangeboren en vaak gemakkelijk terug te vinden in het bloed door een bepaling van IgE. Het immuunsysteem is betrokken bij deze reactie. En de patiënt reageert vaak vrijwel meteen na het innemen van het allergeen. Een allergie kan ook levensbedreigend zijn door de anafylactische shockreactie. Als men ziek wordt na iets specifiek gegeten te hebben, houdt dat niet per definitie in dat men daar allergisch voor is. Een en ander kan ook veroorzaakt worden door gifstoffen of bacteriën in het aangeboden voedsel.

Het vaststellen van een voedselintolerantie

Er zijn verschillende methodes om een intolerantie voor voedsel vast te stellen. Zo is er:
  • Rast, IgE- en Elisa test
  • huid test, prik test of intracutane (onderhuidse) test.
  • eliminatietest

De RAST en ELISA test

Dit zijn bloedtesten waarbij de huisarts kan laten testen op specifieke groepen van allergeen. Wanneer de uitslag positief uitpakt, is dus bekend waar men op reageert met een intolerantie. Maar een negatieve uitslag zegt niet dat men niet intolerant is voor bepaald voedsel.

Huidtesten

Er zijn verder ook twee verschillende huidtesten mogelijk die werken door het inkrassen of inspuiten onder de huid van het vermoedelijke allergeen.

Eliminatietest

De huisarts kan dan ook nog eens een eliminatiedieet voorstellen. Daarbij eet men in de eerste fase alleen voedingsmiddelen waarvan zeker is dat ze geen intolerantie bij je veroorzaken. Als het goed is verdwijnen dan de klachten. Vervolgens moet men één voor één voedingsmiddelen gaan toevoegen aan het dieet. Als men reageert op een voedingsmiddel houdt zulks in dat voor dat voedingsmiddel waarschijnlijk een intolerantie bestaat.

Alternatieve benaderingen

Meer alternatieve benaderingen voor het vaststellen van intoleranties voor voedsel zijn:
  • IgG4 bepaling
  • Naet
  • Bioresonantie
  • Homeopaat

De IgG4 bepaling wordt niet door iedereen als zinvol gezien. Dit komt omdat bij deze bepaling slechts wordt gekeken naar de antistoffen die het lichaam eventueel produceert tegen een bepaald voedingsmiddel. Maar het hebben van antistoffen hoeft niet perse te duiden op een intolerantie. Wel is het zo dat bij deze test gebruikt gemaakt wordt van gradaties in antistoffen. Van 0-4. Waarbij zeker de antistoffen met een gradatie 3 of 4 kunnen duiden op een intolerantie. Deze bloedtesten worden uitgevoerd door verschillende laboratoria, al dan niet met behulp van of onder begeleiding van een (huis)arts. Onder andere bij RP Vitamino, het KEAC en Pro Health worden deze bloedtesten uitgevoerd. De kosten hiervan vallen niet in de basisverzekering en vaak ook niet in de aanvullende verzekering.

NAET, bioresonantie en homeopathie zijn alle alternatieve geneeswijzen die op hun geheel eigen wijze intoleranties kunnen vaststellen. Zo test de NAET therapeut vaak door middel van een armspiertest, de bioresonantie therapeut maakt gebruik van frequenties die bij ziektes en intoleranties horen en een homeopaat kan een intolerantie vaststellen door het tellen van de hartslag bij de pols terwijl men het allergeen in de hand houdt. Of en in welke wijze men gelooft in deze behandelingen is natuurlijk geheel aan jezelf. Wel zijn er op internet meerdere positieve verhalen te vinden van mensen die door deze therapeuten zijn behandeld en nu geen last meer hebben van de desbetreffende intolerantie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Intolerantie en overgevoeligheid voor lactoseIntolerantie en overgevoeligheid voor lactoseBij een allergie is er sprake van een te heftige reactie van het lichaam op een normale stof, ook wel allergeen genoemd,…
Voedselintolerantie: We eten ons ziek!Voedingsintolerantie: ook wel voedselallergie type 3 genoemd, komt veel voor. Het wordt soms verward met een voedsel'all…
Allergieën en overgevoeligheid uitschakelenAllergieën en overgevoeligheid uitschakelenEr zijn allerlei manieren om allergieën en overgevoeligheden aan te pakken, maar er komen ook nieuwe technieken bij. NAE…
Voedselovergevoeligheid bij de katVoedselovergevoeligheid bij de katVoedselovergevoeligheid kan variëren van enkele onderdelen uit de voeding die niet goed vallen tot een zware allergie vo…
Feiten over allergie en hooikoortsFeiten over allergie en hooikoortsAllergie kan worden veroorzaakt door een erfelijke aanleg. Zo'n 30% van de kans dat iemand allergische klachten krijgt i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kurious, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Voedselallergie

Reageer op het artikel "Diverse methodes om een voedselintolerantie vast te stellen"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 01-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voedselintolerantie
Medische informatie…
Schrijf mee!