InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Laryngomalacie bij baby's en kinderen

Laryngomalacie bij baby's en kinderen

Laryngomalacie bij baby's en kinderen Laryngomalacie is een onschuldig ziektebeeld dat benauwdheid kan veroorzaken bij zuigelingen. Laryngomalacie betekent dat het kraakbeen van het strottenhoofd nog niet rijp is. Hierdoor klapt het strottenhoofd in elkaar tijdens de inademing, wat zorgt voor obstructie. In ernstige gevallen (bij minder dan 1%) kan het kind zuurstofgebrek krijgen.

Wat is laryngomalacie

Laryngomalacie is een ziektebeeld dat wordt gekenmerkt door een vertraagde rijping van het kraakbeen van het strottenhoofd.
Het strottenhoofd is een orgaan in de hals dat betrokken is bij de ademhaling, de bescherming van de luchtpijp en het maken van geluid. Kinderen met laryngomalacie hebben een hoorbare (kakelende) ademhaling. Tijdens inspanning zoals drinken, lachen of huilen, wordt een gierend geluid geproduceerd dat te horen is bij de inademing. Dit gierende geluid wordt een stridor genoemd.
Het gierende geluid neemt af zodra de baby weer rustiger gaat ademen.

Incidentie

Laryngomalacie komt bij ongeveer 0,5-1% van de pasgeborenen die 'jaarlijks in Nederland geboren worden' voor. Meer dan 90% van alle baby's met een chronische stridor heeft laryngomalacie.

Benauwdheid

Of kinderen benauwd worden ten gevolge van laryngomalacie, hangt af van de ernst van de vernauwing. Aan de hand van eventuele benauwdheidskenmerken die een kind vertoont, wordt de ernst van de vernauwing beoordeeld. Kinderen die benauwd zijn, gebruiken ademhalingsspieren die normaal gesproken niet gebruikt worden. Dit uit zich in intrekkingen en zijn onder andere te zien tussen de ribben (intercostaal) en onder de ribben (subcostaal). Dit betekent dat het kind veel kracht moet gebruiken om te kunnen ademhalen. Het is erg belangrijk dat ouders de signalen van benauwdheid herkennen.

Stoornissen in de groei of ontwikkeling

Wanneer de ademhaling verstoord raakt, kan een kind minder goed groeien en zich minder goed ontwikkelen. Stoornissen in de groei of ontwikkeling komen gelukkig niet vaak voor bij kinderen met laryngomalacie. Bij slechts 1% van de gevallen is de vernauwing zo ernstig dat er zuurstoftekort kan ontstaan.

Diagnose

Zekerheid over de diagnose kan worden verkregen door middel van een laryngoscopie. De KNO arts zal dan met een dun slangetje, met een camera(laryngoscoop) de neus in gaan. Op deze manier kan de KNO arts, de stevigheid van het strottenhoofd bekijken en beoordelen. Als er twijfels bestaan over de diagnose, dan wordt soms gekozen om een laryngo-tracheoscopie te verrichten. Met dit onderzoek kunnen ook andere aandoeningen worden opgespoord, zoals tracheamalacie. Een laryngo-tracheoscopie vindt plaats onder algehele anesthesie (narcose).
Over het algemeen zijn artsen zeer terughoudend met het uitvoeren van een laryngo-tracheoscopie onder narcose bij baby's en jonge kinderen.

Behandeling

Laryngomalacie hoeft in de meeste gevallen niet behandeld te worden. Tijdens de groei zal het strottenhoofd vanzelf steviger gaan worden. De meeste kinderen zijn er voor hun tweede verjaardag over heen gegroeid. Een groot deel van de kinderen is zelfs al klachtenvrij voor de eerste verjaardag.

Heel soms (bij minder dan 1%) is de laryngomalacie zo ernstig, dat dit de zuurstofwisseling verstoort. Als dit leidt tot een groeistoornis of koolzuurstapeling, dan kan er gekozen worden voor een operatie. Bij deze operatie zal er een correctie gemaakt worden van het strottenhoofd, dit heet een supraglottoplastiek.

Luchtweginfecties

Een aandachtspunt bij kinderen met laryngomalacie zijn luchtweginfecties. Tijdens luchtweginfecties, is vaak de neus verstopt waardoor ademhalen moeilijker gaat. Ook kan er zwelling ter hoogte van het strottenhoofd ontstaan, waardoor het strottenhoofd nog verder vernauwd raakt. Ouders wordt geadviseerd om medisch advies in te winnen als hun kind met laryngomalacie een luchtweginfectie door maakt.

Tot slot

In meer dan 90% van de gevallen groeit het kind er over heen. Heel soms is een operatie nodig.
Snelle behandeling van luchtweginfecties wordt aanbevolen.

Lees verder

© 2015 - 2019 Wise, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tracheamalacie bij baby's en jonge kinderenTracheamalacie bij baby's en jonge kinderenTracheamalacie, ook wel tracheomalacie of een slappe luchtpijp genoemd, is een vervelende en relatief zeldzame afwijking…
Terugkerende pseudokroep bij baby's en kinderenTerugkerende pseudokroep bij baby's en kinderenPseudokroep (ofwel laryngitis subglottica) is een vervelende, meestal onschuldige aandoening, die soms bij kinderen 'tus…
Stridor: Gierende, piepende ademhalingStridor: Gierende, piepende ademhalingStridor is een abnormaal, gierend bijgeluid dat een patiënt vertoont bij de in- of uitademhaling. Het geluid heeft een h…
Epiglottitis, een ontsteking van het strottenklepjeEpiglottitis, een ontsteking van het strottenklepjeEpiglottitis is een zeer gevaarlijke aandoening, waarbij het strottenklepje van het kind of volwassene ontstoken is. Epi…
RS-virus, infectie van de luchtwegenRS-virus, infectie van de luchtwegenHet RS virus is verwant aan het griepvirus. Vooral in de maanden vanaf oktober tot en met april komt deze ziekte voor. D…
Bronnen en referenties
  • Kinderlongziekten, Dr P.L.P. Brandt, B.L. Rottier
  • http://www.kinderneurologie.eu/
  • https://www.ntvg.nl/artikelen/stridor-bij-kinderen

Reageer op het artikel "Laryngomalacie bij baby's en kinderen"

Infoteur: Wise
Laatste update: 11-04-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Benauwdheid bij kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!