Nastaar, symptomen en behandeling

Nastaar, symptomen en behandeling Staar of grijze staar is het troebel worden van de lens. We zien dit vooral bij oudere mensen optreden. Gemiddeld heeft 20 procent van alle 80-jarigen last van staar. Andere oorzaken zijn suikerziekte (diabetes), een oogtrauma of een aangeboren afwijking. Staar kan verholpen worden met een staaroperatie. Daarna is het zich weer goed. Soms treedt er nastaar op. Vaak komt dit na enkele maanden tot jaren opzetten. Het zicht wordt dan langzaam weer slechter. Het achterste lenszakje wordt troebel. Nastaar is gelukkig eenvoudig te behandelen. Er wordt gebruikt gemaakt van lasertechniek.

Wat is (grijze) staar?

Nastaar treedt soms op nadat er een operatie is uitgevoerd vanwege grijze staar. Patiënten met (grijze) staar hebben een vertroebelde ooglens. De ooglens bestaat uit meerdere laagjes die glasachtig (doorzichtig) zijn en over elkaar heen liggen. Vooral door ouderdom gaan deze laagjes steeds meer ten opzichte van elkaar verschuiven en verkleven. Het gevolg is een troebele of grijs wordende lens. Doordat de lens niet meer doorzichtig is, valt het licht niet meer recht op het netvlies. Er ontstaat daardoor een beperkt zicht. In ernstige gevallen wordt de lens zelfs geheel troebel en is het zicht weg.

Grijze staar is te verhelpen middels een staaroperatie. Bij een staaroperatie wordt de troebele lens verwijderd en vervangen door een kunstlens. Dit gebeurt in veel gevallen onder plaatselijke verdoving. Wanneer deze onder narcose plaatsvindt, zal de patiënt vaak nuchter moeten zijn (niks eten of drinken gedurende een bepaalde periode voorafgaande aan de operatie). De ooglens wordt verpulverd en weggezogen. Ook kan een andere methode worden toegepast. Er wordt vervolgens een kunstlens in het lenszakje geplaatst. De arts kan kiezen uit verschillende kunstlenzen. De meeste patiënten zien de eerst week na de operatie nog wazig. Het zicht wordt langzaam beter. In 98 procent van de gevallen geeft een staaroperatie geen problemen.

Nastaar kan soms optreden

In 2 procent van alle staaroperaties treden er complicaties op. Deze kunnen tijdens de operatie optreden, maar ook na de operatie. Een infectie is zo een complicatie. Soms treedt er nastaar op. Dit kan enkele maanden tot jaren na de staaroperatie optreden.

Lenszakje wordt troebel

Nastaar is niet te vergelijken met grijze staar. Bij grijze staar wordt de lens zelf troebel. Bij nastaar wordt het lenszakje of lenskapsel waarin de kunstlens zich bevindt troebel. Tijdens de staaroperatie wordt het voorste lenszakje verwijderd maar blijft het achterste lenszakje aanwezig. Dit blijft in veel gevallen na de operatie helder, maar kan soms troebel worden: nastaar. Dit treedt niet bij iedereen op en vooraf is ook niet het voorspellen wie nastaar gaat krijgen. Wel komt nastaar minder vaak voor dan jaren geleden. Dit komt omdat er steeds modernere technieken gebruikt worden. Dit vermindert de kans op nastaar aanzienlijk.

Symptomen

Mensen met nastaar zullen merken dat het zich weer minder wordt. Vaak gaat dit geleidelijk aan, zoals bij grijze staar ook het geval is. Nastaar geeft geen pijnklachten. Wanneer er toch pijnklachten aanwezig zijn in combinatie met slecht zicht kan er eerder aan een infectie (ontsteking) gedacht worden. Het is dan belangrijk om de oogarts te waarschuwen.

Behandeling

Veel mensen met nastaar denken dat ze weer een (zware) operatie moeten ondergaan. Maar nastaar is vrije eenvoudig te behandelen. Er wordt bij nastaar gebruik gemaakt van een laser. Dit is een apparaat dat felle en zuivere lichtstralen uitzendt. De laser kan op het oog gericht worden om daar wat weefsel weg te snijden of een brandplekje te maken. Het behandelen van nastaar met behulp van laserstralen noemen we ook wel lasertherapie.

De arts zal het oog verdoven met behulp van oogdruppels. Hiermee wordt het hoornvlies, de buitenste laag van het oog, verdoofd. Pijn wordt hierdoor niet gevoeld. Er wordt een glazen kapje (contactlens) op het hoornvlies geplaatst. Door het kapje heen wordt de laserstraal op het achterste lenszakje gericht. De lasterstralen branden een gaatje in het lenszakje. Hierdoor verdwijnt de nastaar. De gehele behandeling duurt amper tien minuten.

Kan je direct weer goed zien?

Tot enkele uren na de behandeling kan er slechter zicht aanwezig zijn. Dit wordt veroorzaakt door de oogdruppels die gebruikt zijn ter verdoving. Daardoor is de pupil verwijd. Ook kan er lichtgevoeligheid (lichtschuwheid) aanwezig zijn. Deze verschijnselen verdwijnen vanzelf weer. Daarna is er weer een goed zicht.

Kan nastaar terug komen?

Nee, na deze behandeling (na-staarbehandeling) kan nastaar niet meer terug komen. Tijdens de behandeling is er met behulp van laserstralen een gaatje in het achterste lenszakje gebrand. Dit gaatje zorgt ervoor dat het lenszakje niet meer troebel kan worden.

Vergoeding door de zorgverzekeraar

De zorgverzekeraar vergoedt een behandeling ten behoeve van nastaar volledig (anno 2015). Door veranderende zorgwetten kan het zijn dat nu of in de toekomst de behandeling niet meer of slechts gedeeltelijk vergoed wordt. Daarom is het belangrijk om altijd navraag te doen bij de eigen zorgverzekeraar. Laat je hierbij niet leiden door wat anderen zeggen: alleen de zorgverzekeraar zelf kan hier uitsluitsel over geven.

Overigens kan nastaar in uitzonderlijke gevallen niet behandeld worden met behulp van lasertechniek. In dit geval is een vitrectomie nodig. Dit is een operatie waarbij het glasvocht verwijderd wordt en het netvlies geopereerd wordt.
Gerelateerde artikelen
Cataract (staar), een veel voorkomende oogaandoeningCataract (staar), een veel voorkomende oogaandoeningCataract (beter bekend als grijze staar, grauwe staar of simpelweg staar) is een vertroebeling van de ooglens. Hierdoor…
Staar aan de ogen: symptomen, operatie & nastaar laserenStaar aan de ogen: symptomen, operatie & nastaar laserenWat is staar aan de ogen en hoe kan staar worden verholpen? Staar is een troebele ooglens. Staar wordt ook wel 'cataract…
Oogaandoening: Grijze staarBij grijze staar is de ooglens vertroebeld waardoor het zicht vermindert. In extreme gevallen is de ooglens zo vertroebe…
Staar: symptomen, oorzaken & behandelingStaar is het troebel worden van de ooglens. Er zijn verschillende soorten staar: ouderdomsstaar, jeugdstaar en aangebore…

Menstruatiepijn: wat kun je hier het beste tegen doen?Menstruatiepijn: wat kun je hier het beste tegen doen?Veel vrouwen hebben last van pijn tijdens de menstruatie, waarbij de klachten vaak tijdens de eerste dagen van de ongest…
Gehoorgangontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingGehoorgangontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEen gehoorgangontsteking, ook wel een zwemmersoor of otitis externa genoemd, is een ontsteking van de huid van de gehoor…
Bronnen en referenties
  • http://oogheelkunde.mumc.nl/nastaar
  • https://www.gezondvgz.nl/%7Bebabadc6-6d2c-445b-805a-444985b61e2a%7D

Reageer op het artikel "Nastaar, symptomen en behandeling"

Reacties

Wim, 26-05-2019 19:31 #2
In januari en maart 2017 geopereerd aan staar bij beide ogen. De laatste vier weken zie ik met mijn rechter oog alsof ik door matglas heen kijk. Direct contact gezocht met de oogkliniek. Vermoedelijk nastaar (volgens opticien). Door de enorme drukte kan ik er pas voor controle op 24 juli heen. Ik zie met daglicht steeds een grotere waas. Enigszins gelukkig kan ik met linker oog redelijk zien, alleen het zicht stoort vreselijk. Gevolgen: hoofdpijn, een soort onvastheid bij lopen, vermoeidheid. Het lijkt ook erger te worden en ik ben blij dat het 's avonds schemerig wordt.
Ondanks diverse telefoontjes, ondanks alles blijft de afspraak 24 juli a.s. Van alles geprobeerd, de wachttijden zijn enorm. Dus zoals het nu eruit ziet: minimaal 2 maanden deze problemen. Wat heet een spoedgeval? Ik weet inmiddels het antwoord. Het kan altijd erger!
Iemand waardevolle suggesties? Graag!
Wim

Kleton, 25-06-2016 23:21 #1
Ik ben 3mnd geleden aan beide ogen geholpen voor staar. Het rechter oog was prima. Toch krijg ik het idee dat het heel langzaam nog verandert wat de scherpte betreft. Nu zag ik vanavond voor het eerst bij de ondertiteling van de TV dat er een flauw dubbelbeeld is, want boven een punt in de tekst zag ik vaag nog een punt.
Zou dat nastaar kunnen zijn?
Peter

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 20-04-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!