InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Botox effectief tegen depressie

Botox effectief tegen depressie

Botox effectief tegen depressie Botox wordt voornamelijk gebruikt voor het tegengaan van rimpels in het gezicht. Uit onderzoek uit 2014 blijkt echter, dat het ook een effectief middel is tegen depressie. Aan de studie, waar 30 patiënten met een depressie verdeeld werden in twee groepen, kreeg een groep een botoxbehandeling terwijl de andere groep een placebobehandeling kreeg met saline. Er werden na twee weken al positieve resultaten gevonden, en na enkele maanden waren de psychische klachten meer dan gehalveerd.

De relatie tussen emoties en gezichtstrekken

Het is al langer bekend dat bewegingen van spieren in het gezicht emoties kunnen beïnvloeden. Een bekend voorbeeld is het pen-experiment: aan proefpersonen wordt gevraagd een pen tussen de tanden te houden. Aangezien dezelfde spieren gebruikt zullen worden als bij lachen, maken je hersenen de bijbehorende geluksstoffen vrij. De deelnemers rapporteren gelukkiger te zijn dan voor het experiment. Meer in het algemeen worden de meeste menselijke emoties uitgedragen door gezichtsspieren, welke op hun beurt weer signalen naar de hersenen sturen die vervolgens de emotie weer versterken. Dit gegeven wordt de facial-feedback hypothese genoemd; een ietwat verwarrende naam aangezien het hier geen hypothese maar een experimenteel vastgesteld feit betreft.

De invloed van botox op emoties en depressie

Er zijn positieve effecten op de gemoedstoestand waargenomen bij patiënten die een botoxbehandeling hebben ondergaan die het fronsen bemoeilijken. Dit behelst de spieren in het gebied van het voorhoofd en direct boven de neus. Deze positieve effecten zijn vervolgens in meerdere wetenschappelijke studies aangetoond.

In de inleiding is uiteengezet dat, om het positieve effect van botox op een depressie vast te stellen, een groep patiënten in een behandelings- en placebogroep is verdeeld. Je zou zeggen dat dit geen valide experiment is, aangezien een patiënt kan zien in welke groep hij zit: botox vermindert immers de rimpels in het gezicht. In een vervolgstudie is aangetoond dat botox ook bij deelnemers die niet doorhadden of ze met botox of een placebo behandeld waren, de depressieklachten verminderden. Bij elkaar genomen is dit een duidelijke aanwijzing voor de positieve invloed van botoxinjecties op een depressie.

Wanneer je nog meer bewijs wilt, lees dan het volgende. Psychologen hebben reeds in 2010 aan personen die een botoxinjectie gepland hadden staan, gevraagd om voorafgaand en na de behandeling emotionele (boze, verdrietige, blije) teksten te lezen. De leestijden voor de boze en verdrietige teksten waren langer na de behandeling, terwijl de leestijden voor de blije teksten onveranderd waren. Dit resultaat laat zien dat het verdoven van bepaalde gezichtsspieren de verwerking van emotioneel geladen inhoud beïnvloedt.

Kosten van de behandeling

Zoals gezegd is het cruciaal dat, om depressie tegen te gaan, twee gezichtszones te behandelen. Kosten voor de behandeling van twee zones verschillen per kliniek. Er moet gerekend worden met een prijs tussen de €220 en €400 euro om het hele fronsgebied (voorhoofd en tussen de ogen) met botox te behandelen.

Worden de kosten vergoed door de zorgverzekering?

De meest bekende toepassing van botox is een cosmetische, welke door geen zorgverzekering vergoed wordt. Behandelingen van botox tegen overmatig zweten en bijvoorbeeld migraine worden, afhankelijk van de specifieke situatie, wel vergoed. De behandeling tegen depressie, waar dit artikel over handelt, staat nog in de kinderschoenen. Kijk in de polis van je zorgverzekering of een botoxbehandeling voor therapeutische toepassingen een optie is, en informeer naar de mogelijkheden voor een vergoeding. Een positieve referentie van een arts kan helpen de verzekering te overtuigen van de medische noodzaak van de behandeling.
© 2015 - 2019 Nicholas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Botox party’s meer dan onschuldig plezierBotox, misschien wel de snelste manier om rimpels te laten verdwijnen zonder operatie. Het is onwijs populair en de mens…
Botox - Ervaringen en resultatenBotox - Ervaringen en resultatenWil je de strijd aanbinden met de rimpels en plooien op je voorhoofd en rond je ogen? Heb je aan Botox gedacht, maar ben…
Botox injecties: Info, toepasbaarheid, risico's en kostenBotox injecties zijn een populaire anti-rimpel ingreep, die je letterlijk tijdens de lunch kunt laten uitvoeren. Ook kun…
Rimpels verwijderen met botoxRimpels verwijderen met botoxOuder worden vinden maar weinig mensen leuk, zeker als het zijn sporen duidelijk nalaat. Gelukkig zijn er tegenwoordig t…
Bronnen en referenties
  • Hilft Botox gegen Depressionen? http://link.springer.com/article/10.1007/s15006-012-0244-7, bezocht op 14 mei 2015
  • Dekt mijn zorgverzekering een botoxbehandeling? www.zorgverzekeringaanbod.nl/zorgverzekering-botox/, bezocht op 14 mei 2015

Reageer op het artikel "Botox effectief tegen depressie"

Reacties

R., 22-05-2015 10:02 #7
Ja vaak is het eerste consult gratis en stellen ze een behandelplan op. Ik heb zelf goede ervaringen met kliniek frodo gaymans.

Suzanne, 20-05-2015 10:12 #6
Super bedankt voor jullie reacties. Het is wel goed om er rekening mee te houden inderdaad dat het terugkomende kosten zijn. Misschien toch maar eens een afspraak maken. Hebben jullie bepaalde klinieken die jullie aanraden?

R., 20-05-2015 09:38 #5
Kosten hangen inderdaad af van kliniek en het aantal zones. Ik was zelf 450 euro kwijt, maar ik heb het er zeker voor over!

Nicholas (infoteur), 19-05-2015 13:43 #4
De kosten zijn afhankelijk van de kliniek en het aantal zones, maar meer dan 200 euro ben je al snel kwijt. Het zijn ook terugkomende kosten aangezien de botox na enige maanden is uitgewerkt.

Nicholas (infoteur), 19-05-2015 13:42 #3

Suzanne, 19-05-2015 10:35 #2
Wauw nooit geweten dat er een relatie was tussen botox en depressiviteit. Misschien moet ik het toch maar eens overwegen. Wel jammer dat het nog in de kinderschoenen staat en het dus waarschijnlijk niet vergoed wordt. Heeft iemand enig idee hoeveel zo'n behandeling zou gaan kosten?

R., 19-05-2015 09:49 #1
Wat een super interessant artikel. Ik heb zelf ook botox gebruikt om mijn fronsrimpel te verminderen mede ook om mijn migraine te verminderen, maar sindsdien ben ik ook minder depressief. Hopelijk wordt dit ook snel vergoed door je zorgverzekering

Infoteur: Nicholas
Gepubliceerd: 15-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!