InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eksterogen vs voet eelt: preventie en handige remedies

Eksterogen vs voet eelt: preventie en handige remedies

Er wordt geschat dat een gemiddeld mens gedurende zijn leven ongeveer honderdduizend kilometer loopt of wandelt. Je kan je dus wel inbeelden dat je voeten heel wat te verduren krijgen waardoor bepaalde vormen van slijtage de kop opsteken. Een van de meest voorkomende kwaaltjes die we ervaren aan onze voeten zijn eelt en eksterogen, een verdikking van de huid die tot pijnlijke situaties kan leiden indien deze onbehandeld blijven. Gelukkig bestaan er enkele handige remedies en maatregelen om eeltvorming en de ontwikkeling van eksterogen te voorkomen.

Eksterogen vs voet eelt

Eksterogen en eelt zijn in principe verdikkingen van de huid die vooral op de voeten kunnen ontstaan. Ze worden doorgaans veroorzaakt door wrijving op de huid bij het dragen van slecht passend of te strak schoeisel.

Eksterogen of likdoorn

Eksterogen zijn kleine, ronde plekken op de huid die ten gevolge van wrijving en druk op dat bepaald gebied een verdikking vertonen. Daar eksterogen druk uitoefenen op de diepe huidlagen van de voet kan dit zeer pijnlijke gevolgen hebben. Afhankelijk van het aangetaste gebied op de voet kan deze aandoening opgesplitst worden in twee vormen namelijk harde en zachte eksterogen.

Harde eksterogen worden meestal veroorzaakt door slecht passende schoenen en manifesteren zich als een hoornachtige verdikking van de huid op de toppen of de buitenrand van de kleinere tenen. Zachte eksterogen daarentegen komen meestal voor tussen de tenen en zijn zachter van structuur in tegenstelling tot zijn harde variant. Dit komt door de aanwezigheid van transpiratie die de ruimte tussen de tenen continu vochtig houdt

Voet eelt

Voet eelt beslaat een veel groter gebied verharde huid in tegenstelling tot likdoorn. Voet eelt komt meestal voor op de voetzolen en het gebied net onder de tenen omdat op deze plaatsen het meeste druk wordt uitgeoefend wanneer je loopt. Voet eelt is aanvankelijk niet pijnlijk maar kan toch ergere en pijnlijke vormen aannemen wanneer deze niet wordt behandeld.

Oorzaken

Eksterogen en voet eelt zijn natuurlijk afweermechanismen om de huid tegen wrijving en druk te beschermen. Factoren die kunnen bijdragen aan de ontwikkeling hiervan omvatten:
  • Afwijkingen aan de voet, bijvoorbeeld hamertenen
  • Botuitsteeksels op de voet
  • Slecht passende schoenen (te los of te strak)
  • Schoenen met hoge hakken (oefenen meer druk uit op de voorkant van de voet)
  • Een onregelmatige manier van stappen
  • Platvoeten
  • Lopen op harde ondergronden

Mensen boven de leeftijd van 65, diabetici en mensen die werkzaam zijn in de bouw, landbouw en tuinbouw lopen een verhoogd risico op de ontwikkeling van voet eelt en eksterogen.

Preventieve maatregelen

Hoewel voet eelt heel vaak voorkomt en bijna nooit problematische omvangen kent kan het toch heel wat ongemak veroorzaken. Eksterogen daarentegen zijn schadelijker en kunnen mogelijk weefselschade en pijnlijke zweren als gevolg hebben. Er bestaan gelukkig heel wat eenvoudige remedies die je zelf kan toepassen maar uiteraard kan je beter voorkomen dan genezen.
  • Ken je druk- en wrijvingspunten: Eelt en eksterogen ontstaan door wrijving en druk. Wanneer je tijdens het lopen een frequente wrijving voelt op een bepaald gebied van de voet kan je deze aanpakken en voorkomen dat er verharde huid ontstaat.
  • Knip je teennagels: De druk van te lange teennagels kan ertoe leiden dat het teengewricht tegen de bovenkant van je schoen wordt gedrukt waardoor wrijving zal plaatsvinden er dus mogelijk eelt of eksterogen kunnen ontstaan.
  • Bevochtigen met vaseline: Dompel je voeten onder in een bad vaseline voor je een lange wandeling aanvat.
  • Passende schoenen: Koop schoenen die goed passen en comfortabel aanvoelen tijdens het lopen. Te losse of te strakke schoenen kunnen snel onaangename kwaaltjes veroorzaken.
  • Klevers: Koop beschermende klevers bij de apotheker die de druk reguleert wanneer deze worden aangebracht op gevoelige gebieden.
  • Dagelijks wassen en drogen: Was en droog je voeten dagelijks.

Handige remedies

Naast medicatie bestaan er enkele huisremedies waardoor je snel verlost zult zijn van de ongemakken van voet eelt en eksterogen.

Puimsteen

Week de voeten eerst in water zodat de huid zacht wordt. Wrijf vervolgens een natte puimsteen heen en weer over het aangetaste gebied. Herhaal deze actie met kleine pauzes van enkele minuten zodat de dode huid kan loskomen.

Zuiveringszout

Week de voeten in een oplossing van warm water, aangevuld met die eetlepels zuiveringszout. Dit is een heel effectieve manier om harde, dode huid te verwijderen. Als alternatief kan je drie delen zuiveringszout aanlengen met één deeltje water om dit vervolgens op het aangetaste gebied te masseren.

Maïzena

Strooi maïzena op het aangetaste gebied om vocht te elimineren. De tenen moeten droog worden gehouden omdat vocht mogelijk infecties kan veroorzaken.

Azijn

Dompel een katoenen doek onder in azijn en breng dit vervolgend aan op het aangetaste gebied gedurende de nacht. Verwijder deze de volgende morgen en wrijf de dode huid weg met puimsteen.

Ananas

De schil van een ananas bevat enzymen die een verzachtende werking kunnen hebben op eelt en eksterogen. Bevestig deze schil op het aangetaste gebied gedurende enkele nachten. Na drie tot vier nachten zal de harde huid vanzelf loskomen.
Gerelateerde artikelen
Eeltpit, eksteroog, likdoorn verwijderenEeltpit, eksteroog, likdoorn verwijderenEeltpit, eksteroog of likdoorn: het maakt niet uit hoe je het noemt. Feit is wel dat ze enorm pijnlijk kunnen zijn. Hoe…
Huidproblemen aan de voetHuidproblemen aan de voetAls u last hebt van eelt, likdoorns, wratten of blaren wilt u daar natuurlijk van af komen. Maar hoe? Wat zijn de oploss…
Eelt en likdoorns & Oorzaak en behandelingEelt en likdoorns & Oorzaak en behandelingEelt is een stuk ruwe, verdikte huid op handen, voeten of ander plaatsen waar door druk of irritatie de huidcellen versn…
Likdoorn op voet of teen, wat doe je er aan?Likdoorn op voet of teen, wat doe je er aan?Een likdoorn, die in wetenschappelijke taal clavus heet en ook weleens eksteroog genoemd wordt, is ontzettend vervelend.…
Likdoorns (eksterogen) verwijderenLikdoorns (eksterogen) verwijderenEen likdoorn onder je voet is heel vervelend en pijnlijk. Een likdoorn verwijderen kan op verschillende manieren. Over d…
Bronnen en referenties
  • http://www.choreotools.com/home-remedies-voor-het-verwijderen-van-likdoorns-eelt-op-de-voeten/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Likdoorn
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/likdoorn/
  • http://natuurlijknieuws.com/zuiveringszout-de-remedies-en-genezende-tips-van-grootmoeder/

Reageer op het artikel "Eksterogen vs voet eelt: preventie en handige remedies"

Infoteur: Robin990
Gepubliceerd: 23-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!