InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Holvoet, oorzaak en symptomen

Holvoet, oorzaak en symptomen

Holvoet, oorzaak en symptomen Een holvoet is het tegenovergestelde van de platvoet. De wreef bij de holvoet ligt beduidend hoger. Hierdoor ontstaan er soms hamertenen of klauwtenen. Symptomen zijn vaak pijn en moeilijk kunnen lopen. Ook zwikt de voet makkelijk om. De oorzaak is niet altijd even duidelijk te vinden, maar vaak ligt dit ergens in de spieren of de pezen. Ook bij bepaalde hersenaandoeningen kan een holvoet voorkomen. Behandeling is niet altijd nodig, vooral niet bij de lichte vorm. In alle andere gevallen kan behandeling er juist voor zorgen dat de klachten grotendeels verdwijnen.

Wat is een holvoet?

Er zijn veel verschillende voetvormen. De meeste mensen hebben een normale voet, maar afwijkingen komen ook voor. De platvoet bijvoorbeeld, dat is een bekende. Normaal gesproken is de voetboog 1,3 centimeter hoog aan de binnenzijde van de voet. Wat is de voetboog? Deze bevindt zich in het midden va de voetzool, de bolling die aanwezig is. De voetzool zorgt ervoor dat er sprake is van vering, maar ook van stevigheid. Bij platvoeten is de voetboog ingezakt, zodat deze op de grond rust of bijna op de grond komt. Wanneer de voet op de grond staat, kun je er nauwelijks tot geen vingers onderdoor schuiven. Iets dat bij een normale voetboog wel mogelijk is.

Een holvoet (pes cavus) is eigenlijk het tegenovergestelde van de platvoet. De voetboog is niet ingezakt maar staat juist veel te hol. De wreef staat te hoog en de voetboog is abnormaal gebogen.

Oorzaken

Vaak ligt de oorzaak in de functie van de spieren van de voet. Hierdoor ontstaat er een holvoet. Maar hoe is het mogelijk dat de spieren niet optimaal werken? Dit kan komen door een zenuwaandoening zoals een open ruggetje. Dit is een afwijking die reeds al vroeg in de zwangerschap ontstaat. Hierdoor is de spier-zenuwfunctie verstoord. Een andere oorzaak kan een kinderverlamming zijn. In principe kan iedere zenuw- of hersenaandoening ervoor zorgen dat de spieren niet goed meer functioneren. Ook een spierziekte kan de veroorzaker zijn.

Ook kan de oorzaak in de spieren zelf liggen. Zo kan een breuk in het onderbeen ervoor zorgen dat de spieren worden afgebroken en hierdoor niet meer functioneren. Soms ligt het probleem in de tussenbotspiertjes en ontstaat daardoor de holle voet.

In de meeste gevallen is er geen duidelijke oorzaak te vinden. Dit is ook niet altijd nodig, omdat de oorzaak ook vaak niet weg te nemen is. Het is belangrijker om de holvoet te behandelen, vooral wanneer de klachten van ernstige aard zijn.

Symptomen en klachten

Is een holvoet van buitenaf te herkennen? Ja, al is dit niet altijd direct even duidelijk. De wreef van de voet is zichtbaar hoger. Maar wat is de wreef? De bovenkant van de voet noemen we de wreef. Deze staat bij een holvoet dus hoger dan normaal het geval is. Ook zien we vaak een kromming van de tenen en een afwijkende stand van de hiel (hak). Een holvoet ziet er niet bij iedereen hetzelfde uit. Opvallend is de ruimte onder de voet wanneer deze plat op de grond staat. De vingers kunnen bij een holvoet helemaal onder de voet doorgestoken worden, iets dat bij een normale voet gedeeltelijk mogelijk is.

De meest gehoorde klacht bij een holvoet is pijn. Deze pijn kan aanwezig zijn tijdens het lopen, maar ook tijdens rust. Vooral aan de buitenkant ontstaan er plaatsen die pijn doen als men erop drukt. Ook pijn aan de grote teen wordt vaker gezien. Daarnaast ontstaat er meestal een onbalans waarbij de voet (de enkel) om kan zwikken. Ook vermoeidheid in de voet is een veelgehoorde klacht.

Een lichte holvoet hoeft niet altijd klachten te geven. Een ernstige holvoet zal uiteindelijk leiden tot een spitsvoet of een scheefstand van de hiel en de enkel. Hierdoor wordt lopen erg moeilijk. Soms komen er hamertenen of klauwtenen voor bij een holvoet.

Behandeling

Wanneer de klachten licht zijn dan volstaat het om de voetspieren te oefenen. Dit gebeurt bij de fysiotherapeut. Daarnaast zal er orthopedisch schoeisel gedragen worden. In de lichte gevallen volstaan steunzolen. Deze verlichten de drukplekken en wordt de voet stabieler. In wat zwaardere gevallen zal een orthopedische schoen gemaakt worden: deze wordt volledig op de voet aangepast en heeft als doel de voet stabiel en recht te houden en drukplekken zoveel mogelijk weg te nemen.

Ernstige gevallen moeten operatief behandeld worden. De orthopedische schoen volstaat dan niet of de afwijking is te groot om met behulp van deze aangepaste schoenen te corrigeren. Vaak worden de botten van stand veranderd tijdens deze operatie. Hierbij moeten de pezen soms ook verplaats worden. Wanneer de holvoet stug is, dan zal de operatie bestaan uit het vastzetten van de drie gewrichten in de achtervoet in een rechts stand. Ook hier worden de pezen verplaatst. Na de operatie zal de voet gedurende aan aantal weken in het gips moeten. Fysiotherapie is een volgende stap.
Gerelateerde artikelen
Ataxie van FriedreichAtaxie van FriedreichAtaxie van Friedreich is een erfelijke ziekte, en wordt overgedragen indien beiden ouders drager zijn van het foute gen.…
Holvoet bij kinderenOngeveer 1 op 700 kinderen wordt geboren met een holvoet: een misvorming in de beenderen, spieren en gewrichten van de v…
Hamertenen; van oorzaak tot behandelingHamertenen; van oorzaak tot behandelingHamertenen is een afwijking aan je tenen. Een hamerteen is een teen die afwijkend staat en verschillende oorzaken kan he…
Verschillende soorten voetenVerschillende soorten voetenDe voet bestaat uit 26 botjes die als gevolg van hun vorm een sterk lengte- en dwarsgewelf vormen. Dit gewelf is nodig o…
Een te snelle hartslag: tachycardieTachycardie is een hartritme waarbij het hart heel erg snel slaat. Een hartslag van 400 slagen per minuut is dan niet on…
Bronnen en referenties
  • https://www.ortho-care.eu/page/35/holvoet/#klachten
  • http://www.oim.nl/infotheek/lichaamsdelen/voet-enkel-en-hiel/holvoet

Reageer op het artikel "Holvoet, oorzaak en symptomen"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 23-09-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!