Verklevingen in de buikholte

Verklevingen in de buikholte Door een operatie of baarmoederslijm kan littekenweefsel met kleine bloedingen ontstaan, waardoor verklevingen optreden. Het zorgt ervoor dat weefsels en organen minder goed in de buikholte kunnen bewegen, waardoor pijnlijke klachten, verkrampingen en aanvullende klachten ontstaan. Wat houden verklevingen in de buikholte in, waardoor wordt het veroorzaakt en wat kan men doen om de pijn te verlichten?

Verklevingen buikholte

Plakkend weefsel

In de buikholte zit tussen de verschillende organen bindweefsel. Het is een relatief soepel weefsel, zodat de darmen, blaas, baarmoeder enzovoorts onderling kunnen bewegen. Het vormt de snelweg voor zenuwen en bloedvaten. Indien bindweefsel langdurig in contact met bloed komt, kan het verhoogde plakkerigheid krijgen. Oftewel het verhardt, waardoor één en ander aan elkaar blijft vastzitten. Dit houdt in dat de beweeglijkheid tussen organen en weefsels afneemt. Indien er dan wel beweging optreedt, zal het tot pijn en/of kramp in de buik leiden. Wat zijn zoal de veroorzakers van verklevingen?

Symptomen verklevingen in de buikholte

Door toedoen van verklevingen kunnen weefsels en organen minder goed bewegen. Meest voorkomende klacht is dat het pijn of krampen geeft. Denk aan meer heftige pijn tijdens de menstruatie. Daarnaast kan het gaan om een aangetaste werking van de darmen, waardoor koliekpijn ontstaat. Het kan gepaard gaan met een verstoorde stoelgang, opstoppingen (obstipatie) en soms ongewild broekpoepen. Daarnaast kan het gaan om misselijkheid, veel scheetjes moeten laten en een opgezette buik. Betreft het ernstig verklevingen, dan kan het eveneens om een complete afsluiting van de darmen gaan.

Een ingreep

De meest voorname reden waarom verklevingen ontstaan, is door toedoen van chirurgische ingrepen. Het littekenweefsel gecombineerd met enige inwendige bloedingen resulteert in de onderlinge binding van weefsels en organen. Denk aan een buikoperatie of door toedoen van een keizersnee. Daarbij wordt inwendig bewust schade aangebracht, om een opening te forceren. Na de ingreep wordt één en ander weer gehecht, waardoor littekens ontstaan en bloed kan lekken. Let wel de klachten door toedoen van verklevingen bij baarmoederoperaties zijn meestal heftiger dan andere buikoperaties.

Endometriose

Normaal zit baarmoederslijmvlies in de baarmoeder zelf. In het geval van endometriose komt het ook buiten de baarmoeder voor. Indien bij de vrouw de menstruatie op gang komt, wordt ook het buiten de baarmoeder gelegen slijmvlies losgelaten. Dit leidt eveneens tot kleine bloedingen, waarbij het bloed niet via de schede verlaat echter in de buikholte terechtkomt. Dat bloed zal vervolgens verharden, waardoor tussen zekere organen stugge verbindingen tot stand komen.

Bruine vloed

Door de verklevingen kan ook het syndroom van Asherman ontstaan. Deze afscheiding kan aanhoudend zijn en onderbuikpijn veroorzaken. Bovendien kan geslachtsgemeenschap pijnlijk zijn. Aan deze vloed kan meestal niets worden gedaan, behoudens het verwijderen van de verklevingen. Dat kan echter ook weer tot verklevingen leiden en dus zal meestal deze optie niet worden gedaan. Oftewel men zal blijven ervan last ondervinden.

Behandeling bij verklevingen buikholte

Zoals gezegd veroorzaakt het verwijderen van verklevingen opnieuw verklevingen. Het kan daarbij soms tot ergere complicaties leiden. Indien men kiest om het te laten verwijderen, dan wordt het via een kijkoperatie uitgevoerd. Daarnaast kan men overwegen om laxeertabletten toe te passen, de buik regelmatig te masseren eventueel gecombineerd met pijnstillers. Door het masseren worden de verklevingen soepeler. Smeert men eveneens magnesiumzalf of ľolie, dan kan de pijnintensiteit afnemen en buikspieren minder gespannen zijn. De combinatie daarvan leidt in de meeste gevallen tot een verminderde overlast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 18 augustus 2015:
  • https://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Opname-voor-meerdere-dagen/Gynaecologie-Algemeen-en-Oncologisch/Patientenfolders/Endometriose.htm
  • http://www.mlds.nl/ziekten/150/verklevingen/klachten/

Reageer op het artikel "Verklevingen in de buikholte"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 07-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Buikpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!