InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verklevingen in de darmen

Verklevingen in de darmen

Verklevingen in de darmen Een verkleving is een verbinding tussen weefsels in het lichaam, die normaliter niet aan elkaar vast horen te zitten. Het is soort inwendig littekenweefsel; stugge strengen of vliezen, die ervoor kunnen zorgen dat darmlussen aan elkaar plakken of dat de darmwand aan de buikwand vastkleeft. De darm wordt hierdoor minder beweeglijk, waardoor klachten als diarree, verstopping, buikpijn en een opgezette buik kunnen optreden. In ernstige gevallen kan een volledige darmafsluiting ontstaan. Een verkleving (adhesie) bestaat uit bindweefsel (littekenweefsel) en verbindt organen aan elkaar, die niet aan elkaar horen te zitten. Een verkleving kan zo dun zijn als plastic folie of zo dik als bindweefselbanden (enkelbanden, kniebanden). De aandoening kan in de hele buikholte voorkomen. Ze worden vaak gezien in of aan de dunne of dikke darm, maar ook in of tussen de vrouwelijke voortplantingsorganen (eileiders, eierstokken en baarmoeder) kunnen verklevingen ontstaan. In dit laatste geval leiden ze niet zelden tot pijnlijke geslachtsgemeenschap, bekkenpijn en zelfs onvruchtbaarheid. Bij zo'n 15 tot 20% van de vrouwen met vruchtbaarheidsklachten, blijken verklevingen de oorzaak te zijn.

Het ontstaan van verklevingen in de buikholte

Verklevingen in de buikholte na een blindedarmoperatie / Bron: Hic et nunc / Wikimedia CommonsVerklevingen in de buikholte na een blindedarmoperatie / Bron: Hic et nunc / Wikimedia Commons
Verklevingen worden vrijwel altijd veroorzaakt door een beschadiging van het weefsel in de buikholte en het natuurlijke genezingsproces van het lichaam dat hierop volgt. Bij ontstekingen in de buikholte (bijvoorbeeld een buikvlies- of darmontsteking), bestraling van kwaadaardige tumoren in de buikholte (bijvoorbeeld bij baarmoederhals- of blaaskanker) en buikoperaties aan bijvoorbeeld de (blinde) darm raakt gezond weefsel beschadigd. Het lichaam probeert zichzelf hierna te herstellen. Dit is een natuurlijke, gezonde reactie. De snijranden van een wond moeten immers weer aan elkaar vastgroeien en losgemaakte organen moeten weer vastgroeien in de buikholte. De herstelcellen in het lichaam kunnen echter geen onderscheid maken tussen het ene en het andere orgaan. Bij de natuurlijke reparatie komen soms (onderdelen van) organen met elkaar in contact en worden ze – door de vorming van stugge, harde bindweefselstrengen – met elkaar verbonden.

Bij meer dan 90% van de mensen die een buikoperatie of een ontsteking in de buikholte heeft gehad, ontstaan verklevingen. Het overgrote deel van deze mensen heeft hier geen last van. Bij zo'n 5% van de mensen met verklevingen in de buikholte, ontstaan echter (soms dagelijkse en langdurige) klachten.

De klachten bij verklevingen in de darmen

Het voedsel dat we eten, wordt vanuit de maag naar de darmen vervoerd. In de ruim vijf meter lange dunne darm en de ruim één meter lange dikke darm, worden de voedselresten door knijpende (peristaltische) bewegingen steeds verder geduwd. Om deze peristaltische bewegingen goed te kunnen uitvoeren, moeten de darmen soepel en beweeglijk zijn. Als de darmlussen door verklevingen onderling vastgroeien of als de darm vergroeid raakt met de buikwand, verliest de darm een deel van zijn beweeglijkheid. Afhankelijk van de precieze plaats, de omvang en de oorzaak van de verklevingen, kunnen hierdoor klachten ontstaan als: diarree, verstopping, winderigheid, buikpijn, een opgezette buik en misselijkheid.

In ernstige gevallen kunnen verklevingen leiden tot een vernauwing of zelfs complete afsluiting (ileus) van de darm. Het voedsel kan dan niet meer (normaal) door de darm worden geduwd en er ontstaat een opstopping. De darm zet uit door een opeenhoping van ondermeer ingeslikte lucht, speeksel en maagsap. Bij een complete darmafsluiting is er geen ontlasting meer. Een gedeeltelijke darmafsluiting leidt meestal tot diarree. De gevolgen van een blokkade in de dunne of dikke darm, zijn plotseling optredende heftige buikkrampen, misselijkheid en overgeven. Bij een volledige darmafsluiting – een potentieel levensbedreigende situatie - moet met spoed medische hulp worden ingeschakeld. Ernstige darmverstoppingen worden in 50 tot 75% van de gevallen veroorzaakt door verklevingen.

De diagnose 'verklevingen' is lastig te stellen

Als de buikklachten langere tijd aanhouden, is het altijd verstandig om naar de huisarts te gaan. De diagnose 'verklevingen' is echter lastig te stellen. Op basis van de klachten en ziektegeschiedenis (een eventuele buikoperatie of –ontsteking) zal de huisarts wel een vermoeden hebben. Om de diagnose met zekerheid te stellen, zal een kijkoperatie moeten plaatsvinden. Dit wordt echter lang niet altijd gedaan, omdat door de operatie weer nieuwe verklevingen kunnen ontstaan. Bij een (dreigende) darmafsluiting is een operatie echter noodzakelijk. Door middel van een röntgenonderzoek met contrastvloeistof of een kijkonderzoek van de dikke darm (colonoscopie) kunnen wel vernauwingen in de darm worden opgespoord. Het is na deze onderzoeken echter niet altijd duidelijk wat de exacte oorzaak van de vernauwingen is.

De behandeling van verklevingen in de darm

De enige manier om verklevingen te verwijderen is door middel van een (kijk)operatie. De bindweefselstrengen worden dan chirurgisch verwijderd of los gemaakt (adhesiolyse). Het risico op het ontstaan van nieuwe verklevingen is hierbij echter groot. Een operatie wordt meestal dan ook alleen uitgevoerd bij zeer ernstige klachten, zoals een (dreigende) darmafsluiting. In de overige gevallen bestaat de behandeling vaak uit pijnstillers en laxeermiddelen om de ontlasting soepel te houden. Bij sommige mensen helpt een regelmatige buikmassage om de verklevingen losser en soepeler te maken, waardoor de klachten verminderen.

Aanvullend aan de medicatie, wordt bij verklevingen ook vrijwel altijd – eventueel door een diëtist - een speciaal voedingsadvies gegeven. Bij verklevingen in de dunne darm is vloeibare of vezelarme voeding belangrijk. Vezelrijke voeding wordt juist voorgeschreven bij verklevingen in de dikke darm. Het is dan ook niet verstandig om op eigen initiatief vezelpreparaten te slikken. Dergelijke preparaten kunnen zich gaan ophopen in de te smalle (dunne) darm en daardoor zelfs leiden tot een volledige verstopping.

Het voedingsadvies bij verklevingen in de darm

Bij mensen met verklevingen geeft gasvorming in de darmen vaak pijnlijke klachten. Je kunt dan ook beter voedingsmiddelen vermijden die (meestal) leiden tot extra gasvorming: nieuwe aardappelen, prei, kool, ui, paprika, spruitjes, knoflook, pruimen, meloen, radijs, onrijp of grote hoeveelheden fruit, grote hoeveelheden suiker of vet, noten, scherpe kruiden en specerijen, bier en koolzuurhoudende dranken.

Voeding bij verklevingen in de dunne darm

Wanneer je het advies hebt gekregen om licht verteerbare, vezelarme voeding te gebruiken, dan is het belangrijk om producten met pitjes, zaden, draadjes, schillen en vellen te vermijden. Dit zijn moeilijk verteerbare voedingsvezels. Eet dus liever geen grof volkorenbrood, muesli, cruesli, ongeschild of vezelig fruit (ananas, bessen, bramen, mandarijn, sinaasappel), rauwe of vezelige groenten (asperges, champignons, tuinbonen, maïs, taugé, aubergine, zuurkool) en peulvruchten. Wees ook voorzichtig met draderig en taai vlees en volkoren pasta.

Voeding bij verklevingen in de dikke darm

Als je juist vezelrijke voeding moet eten (omdat de verklevingen zich in de dikke darm bevinden), neem dan veel groente, fruit en peulvruchten. Deze voedingsmiddelen bevatten zogenaamde oplosbare vezels die in de dikke darm door de darmbacteriën worden bewerkt en de darmwerking stimuleren. Ook bruin brood, volkorenbrood, zemelen, volkorenpasta, havermout en ontbijtgranen zijn goed. Deze producten bevatten granen, waarin onoplosbare vezels zitten. Dit zijn vezels die niet in de darm worden verteerd en in onveranderde vorm met de ontlasting het lichaam verlaten. Ze fungeren als een soort spons in de dikke darm; ze nemen vocht op en maken de ontlasting zacht en soepel.

Lees verder

© 2012 - 2017 Tamira, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Syndroom van Asherman: bruine afscheiding en onderbuikpijnSyndroom van Asherman: bruine afscheiding en onderbuikpijnHet hebben van een bruine afscheiding uit de schede kan zomaar bij iedere vrouw voorkomen. Het kan worden veroorzaakt do…
Zwanger worden: wanneer het niet luktZwanger worden: wanneer het niet luktHet lijkt zo makkelijk: zwanger worden. Maar soms gebeurt er helemaal niets, of je zwangerschap wordt voortijdig afgebro…
Endometriose: buikholtebloeding, verkleving en zwangerschap!Endometriose: buikholtebloeding, verkleving en zwangerschap!Bij menstruatie verwacht de vrouw dat de bloeding het lichaam via de schede verlaat, echter soms kan een deel in het lic…
Overmatig opgezette buik, pijn en verklevingen: peritonitisOvermatig opgezette buik, pijn en verklevingen: peritonitisIndien de buik dikker wordt, dan kan het door een zwangerschap komen of door andere aandoeningen. Het kan namelijk ook a…
Bronnen en referenties
  • www.maagdarmlever.nl
  • www.mlds.nl
  • http://verklevingen.org
  • www.verklevingen.nl
  • http://commons.wikimedia.org
  • Afbeelding bron 1: Hic et nunc / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Verklevingen in de darmen"

Reacties

Dineke, 07-10-2014 21:51 #6
13 jaar geleden ben ik in mijn buik geopereerd voor embryonale kanker waarna ik een stoma kreeg. Deze stoma werd na 3 jaar weer verwijderd want achteraf bekeken was die stoma niet nodig geweest. Daarna nog 2x geopereerd in de buik voor een buikbreuk. Nu kreeg ik ineens een enorme buikpijn of er met messen in mijn buik ingesneden werd. Er volgde een volledig onderzoek bij de huisarts en de specialist. In de darm vond men wel een poliep die gelijk verwijderd werd en men vond een hele scherpe darmhoek. Om de ontlasting soepel te houden gebruik ik nu dagelijks een medicijn. Toch blijven de pijnklachten aanhouden. De specialist zegt: het is wondverkleving en daar is niets tegen te doen. Je moet er mee leren leven en voor de pijn moet ik dan 4 x 2 paracetamol per dag nemen en de 1e 10 jaar niet meer terugkomen. Daar sta ik dan weggezet als een zeurend kind, maar wel nog steeds met erge buikpijn. Toch maar naar de huisarts om sterkere pijnstillers, maar die kan hij niet geven want dat werkt weer negatief op de darmen en dat mag ook weer niet. Niemand helpt de pijn blijft en mijn sociaal leven is sterk verminderd door mijn pijn. Ben ik de enige met zo'n geschiedenis? Moet ik met pijn leren leven? is er geen club van mensen die hetzelfde meemaken zodat we gezamenlijk iets kunnen doen om ons leven iets te verlichten.

Sharon, 30-08-2013 13:47 #5
Hallo ik ben sharon 32 jaar

ik heb al 4x last gehad van mijn darmen de dokters weten zelf ook niet wat het precies nou kan zijn. ik ben zelf geboren met een dubbel gebroken midden en heb daardoor een grote litteken op mij bovenbuik zitten. ik heb nu 1x in de zoveel tijd het is me nu 3x overkomen dat ik last heb van hevige buikpijnenen veel spugen eens in de zoveel tijd. en dat ik moest opgenomen worden en behandeld moest worden door middel een maagsonde bij me in te brengen het heeft me wel altijd weer boven op gebracht maar het is ook niet de oplossing ik ben telkens bang dat ik weer een aanval krijg want zo een maangsonde door je neus is absoluut geen pretje zijn er geen andere alternatieve middelen om dit te voorkomen? ik ben zo bang dat ze misschien een misdiagnose hebben gestelt of dat ze misschien iets over het over het hoofd hebben gezien ik ben erg bang om verdere onderzoeken te ondergaan zoals waneer ze op een gegeven moment met een camera door je keel moeten gaan daar ben ik erg bang voor maar zover zijn we nog niet maar misschien hoop ik hier misschien paar antrwoorden te vinden of suggesties wat ik zou kunnen doen!

G. Algra, 03-08-2013 11:07 #4
Ik denk dat ik ook verklevingen heb vanwege veel onstekingen door PDS, kan dit? Ik krijg ook altijd last van mijn rug, kunnen die verklevingen groeien naar je spieren?

E. Oosterling, 18-06-2013 21:26 #3
Heb van iemand gehoord dat er in Duitsland, verklevingen worden ingespoten met spul dat het bindweefsel oplost, daarna waren alle bindweefsel verklevingen verdwenen! Is er iemand met ervaring?

J. de Vries Willemstein, 11-02-2013 20:06 #2
Na een gal operatie met een litteken bij mijn navel daar zijn nu ook verklevingen ontstaan wat duizelingen en misselijkheid net of je een flauwte krijgt en dan gaat mijn darm die daar boven zit opspelen. Ik slik diclofinac en 8 paracetamols met codeine tegen de pijn en veel rust dat helpt wel, maar mijn vraag is waarom die duizelingen? Mijn arts ging er niet op in en zei dat ik er mee moet leven. Wat denkt u hier over? Ik ben het zo zat die rot pijn sorry. Ik ben ten einde raad, graag een reactie. Reactie infoteur, 18-03-2013
Persoonlijk vind ik het antwoord van uw arts erg kort door de bocht. Een leven met zo veel pijn en het slikken van zo veel pijnstillers (die overigens ook de nodige bijwerkingen kunnen hebben) is niet ' normaal' natuurlijk. Vraag uw huisarts om een doorverwijzing naar een specialist! Veel sterkte!

Ursula Posthuma, 07-01-2013 20:59 #1
Mag ik bij littekenwefselverklevingen pijnstillers gebruiken?

Infoteur: Tamira
Laatste update: 21-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!