InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aften behandelen op een veilige manier

Aften behandelen op een veilige manier

Aften behandelen op een veilige manier De meeste mensen hebben het wel eens een keer gehad. Ineens heb je een blaasje in je mond, of op je tong of tandvlees en het heeft een onaangename pijn. Je weet niet hoe het er komt, maar je weet wel dat je er heel snel van af wilt. Wat zijn aften en hoe kun je ze op een natuurlijke manier behandelen?

Wat zijn aften

De wetenschappelijk naam van aften is stomatitis aftosa. Het is eigenlijk een vorm van mondslijmvliesontsteking die pijnlijke blaasjes veroorzaakt in de mond, op de tong, op de wangen, aan de binnenkant van de lippen of op het tandvlees. De blaasjes zijn wit of gelig en er zit een rood randje omheen en ze verschillen in grootte. Je hebt ze die zo klein zijn als een speldenknop, maar het kan ook een paar keer zo groot zijn. Wat de oorzaak van deze blaasjes zijn, is niet helemaal bekend. Je kunt ze krijgen in een tijd waarin je weerstand iets minder is, vaak werkt dan je afweersysteem niet zo goed, waardoor bacteriën in de mond hun slag kunnen slaan. Vitaminegebrek en slaaptekort horen ook bij een verminderde weerstand, dus dan kunnen ook aften ontstaan. Dit wil dus niet zeggen dat het komt door vitaminegebrek, maar door een verminderde weerstand waarbij meerdere factoren een rol spelen.

Aften behandelen

Pijnlijke aften duren over het algemeen niet zo heel erg lang en binnen een of twee weken zijn ze op eigen kracht weer weg. Maar je kunt er veel last van hebben en dan zijn er een aantal veilige en natuurlijke middelen die je kunt toepassen om de pijn te verlichten of om aften tegen te gaan.

Aften bedekken

Je kunt aften behandelen door middelen die een beschermende laag geven over de aft, waardoor de aft sneller geneest en de pijn minder wordt. Je moet hiervoor eerst de aft droogdeppen met watten voor je dit middel aanbrengt. Bij de natuurwinkel zijn er o.a. speciale kauwtabletten te verkrijgen die bestaan uit zoethoutextract en die geven een beschermende laag over de aft. De werkzame bestanddelen uit zoethout moeten zich mengen met speeksel voor een betere opname. Het sap van de meest geneeskrachtige plant Aloë vera kan ook voor een aangename verlichting zorgen. Snij een stukje blad af en knijp wat gel hieruit. Dep de aft droog met watten en breng de gel op de aft aan. Dit kun je onbeperkt blijven doen. Ook kun je een capsule vitamine E opensnijden en dan een paar keer per dag een druppeltje van deze olie aanbrengen op de aft.

Neutrale oplossingen

De pijn van aften wordt veroorzaakt door zuren en spijsverteringsenzymen die het weefsel van de aft aantasten. Om dit tegen te gaan kun je er voor kiezen om een maagzuur neutraliserend middel te gebruiken. Door dit middel worden de zuren geneutraliseerd en gaat de de genezing van de aften sneller. Voor meer informatie over deze middelen kun je bij de apotheek zijn.

Ook kun je een klein beetje vloeibare magnesiumhydroxide gebruiken als mondspoeling. Wil je liever aanstippen, dan kun je het drie tot vier keer per dag aanbrengen op de aft. Wat iedereen wel in huis heeft is thee en dit werkt ook goed tegen aften. Thee is alkalisch en dit betekent dat het zuren neutraliseert die de pijn veroorzaken. Bovendien zit er in thee samentrekkende stoffen die de pijn verzachten.

Verdoving

Om de pijn weg te halen kun je gebruikmaken van middelen die de pijn weghalen bv. een plaatselijk verdovend middel, zoals lidocaïne in de vorm van een aanstip vloeistof. Deze moet je dan een paar keer per dag aanbrengen op de aft. Ook kun je ervoor kiezen om tandvleesgel voor baby's te gebruiken op de aft, deze hebben ook een licht verdovend effect. Er zijn ook pijnstillende tabletten te verkrijgen die de stof benzocaïne in zich hebben, deze stof heeft een pijnstillende werking en heeft geen bijwerkingen. De tabletten laat je dan smelten in je mond, zodat de pijn vermindert.

Bestrijden van bacteriën op een natuurlijke manier

Om de bacteriën te bestrijden die deze aften veroorzaken, kun je aantal oplossingen gebruiken als mondspoeling. Je kunt een mengsel maken van een eetlepel waterstofperoxide met een half glas water. Vervolgens roer je hier nog een theelepel zuiveringszout en een theelepel zout door en spoel je hiermee je mond. Wel uitspugen. Waterstofperoxide is een heel sterk ontsmettingsmiddel, wat dus zeer goed werkt omdat de aft een open wond is en dus vatbaar is voor infecties die alleen maar meer pijn geven. Zuiveringszout is net als thee alkalisch en geeft verlichting door de zuren te neutraliseren.

Om de aften sneller te laten genezen kun je drie keer per dag Canadese geelworteltinctuur op de aft aanbrengen, maar doe dit dan wel minimaal een uur voordat je gaat eten. Deze plant heeft een grote genezingskracht voor tal van klachten en bevat veel antibacteriële eigenschappen. Een andere genezende plant naast de Aloë vera-plant en de Canadeze geelwortel is de goudsbloem, ook wel bekend als calendula. De bladeren en de bloemen van deze plant kun je eten, maar er worden ook zalf en tinctuur gemaakt. De eigenschappen zijn het samentrekken van wonden, ze herstellen de huid en ze werken desinfecterend. De etherische olie die in de bloembladen zit wordt veel gebruikt in zalf. Je kunt van de bloemblaadjes ook een thee maken. Giet hiervoor een kop kokend water over de gedroogde bloemblaadjes. Laat dit mengsel tien minuten trekken en zeef dan de thee. Laat het daarna afkoelen tot het lauw geworden is en gebruik het dan zo vaak als je wilt om je mond er mee te spoelen of te gorgelen.

Homeopathische middelen

Je kunt ook via de natuurlijke weg middelen gebruiken om aften te behandelen. In de homeopathie zijn er inwendige en uitwendige middelen om te gebruiken.

Inwendig gebruik

  • Borax pentarkan is een algemeen middel die gebruikt wordt bij verschillende klachten in de mond, zoals spruw, aften, slechte adem en verschillende ontstekingen. Het zorgt voor een betere doorbloeding van de mondslijmvliezen, waardoor het beter kan functioneren. Het vermindert roodheid, zwelling en pijn.
  • Hepar sulfuris d4 is een homeopathisch geneesmiddel wat o.a. ondersteuning biedt bij kleine zweertjes en huidinfecties voorkomt.

Uitwendig gebruik

  • De smalle weegbree (plantago lanceolata) is een heilzame kruid bij snij- en steekwonden, is bloedstelpend en desinfecterend en kan dus zeer goed gebruikt worden bij kleine wondjes. Je kunt hiervoor de gekneusde, verse bladeren op de aft leggen of een doek in een thee gedrenkt erop leggen. Ook is er een tinctuur verkrijgbaar, waarmee je de aften kunt aanstippen. Het is een heel veilig middel en goed te gebruiken voor jonge kinderen en ouderen.
  • Spilanthes oleracea d1 wordt gebruikt voor de algemene verzorging van het mondslijmvlies en heeft een antibacteriële werking en vermindert de pijn.

Tips van oma

Al van oudsher zijn er diverse huis-tuin-en-keukenmiddeltjes die van mond tot mond gaan. Ook voor aften zijn er aantal tips uit grootmoeders tijd:
  • Houd een stukje gember tien minuten tegen de aft aan en de pijn gaat vrij snel weg en na een dag is de aft ook verdwenen.
  • Twee keer per wat kaneel op je aften stippen. Kaneel heeft een ontsmettende eigenschap, dus het kan iets prikken.
  • Een homeopathische tip is om tuinkers zeer goed te kauwen en het sap ervan een paar minuten in je mond te houden.

Als laatste

Heb je hele erge pijn en is het zo erg dat je zelfs moeite hebt met drinken of praten ga dan naar je huisarts. Ook als je meer dan vier aften in je mond hebt, of als de aften langer dan twee weken aanwezig zijn. Als je vaak last hebt van aften kun je contact opnemen met je tandarts.

Lees verder

© 2015 - 2017 Brubo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wanneer is het nodig aften te behandelen?Ongeveer één op de vijf mensen heeft wel eens last van aften. Een aft is een pijnlijk zweertje in de mond, op de tong of…
Wat zijn aften? Kleine mondzweertjesAften zijn pijnlijke zweertjes van het mondslijmvlies. Aften worden ook wel mondzweertjes genoemd. De aften kunnen voork…
Huismiddeltjes tegen aftenAften zijn nare blaasjes in de mond die ondanks hun geringe grootte veel pijn kunnen veroorzaken. Aften behandelen kan m…
Aften: pijnlijk zweertjes in het mondslijmvliesAften: pijnlijk zweertjes in het mondslijmvliesPlotseling heb je kleine witte vlekjes met een rode rand in je mond die heel pijnlijk zijn. Waar worden die plekjes door…
Aften in de mond, op tong: behandelen, besmettelijk, oorzaakAften in de mond, op tong: behandelen, besmettelijk, oorzaakAften in de mond of aften op de tong is een vervelende klacht. Wat zijn aften, zijn aften besmettelijk en wat is de oorz…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aften behandelen op een veilige manier"

Infoteur: Brubo
Laatste update: 06-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Geneeskrachtige kruiden
Medische informatie…
Schrijf mee!