InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat zijn de mogelijke oorzaken van een droge hoofdhuid?

Wat zijn de mogelijke oorzaken van een droge hoofdhuid?

Wat zijn de mogelijke oorzaken van een droge hoofdhuid? Een droge hoofdhuid kan meerdere oorzaken hebben. Als gevolg van deze aandoening kan er jeuk en irritatie optreden. Wanneer je weet wat de oorzaak hiervan is, bestaat er de kans om hier mogelijk wat aan te doen. In sommige gevallen is er echter geen blijvende oplossing. Er zijn een aantal zaken waar je aan dient te denken wanneer de haren gewassen worden. Het wassen van de haren kan namelijk de symptomen verergeren. Door een gezonde levensstijl te hebben, heb je de mogelijkheid om de natuurlijke gesteldheid van de hoofdhuid positief te beïnvloeden.

Mogelijke oorzaken van een droge hoofdhuid

De gevolgen van een droge hoofdhuid

Wanneer je last hebt van een droge hoofdhuid voelt de hoofdhuid meestal strak aan. Hiernaast ontstaan er vaak huidschilfers op de plekken die het droogst zijn. Het komt regelmatig voor dat de schilfers voor roos worden aangezien. Wanneer je hierdoor anti-roosshampoo gebruikt kunnen hierdoor juist meer schilfers ontstaan. Soms kan er vanwege deze aandoening zelfs jeuk veroorzaakt worden. Hiernaast kan de huid ernstig geïrriteerd raken.

Waarom kan een droge hoofdhuid gaan jeuken?

Jeuk is een beschermingsreactie van het lichaam om te reageren op invloeden van buitenaf. Jeuk ontstaat namelijk wanneer er iets op de huid gebeurt. Wanneer de huid namelijk in contact komt met schadelijke stoffen moet er gekrabd worden om de stoffen te verwijderen. Deze stoffen kunnen een biologische en niet-biologische afkomst hebben. In dit geval heeft het een biologische aard die echter door het lichaam zelf is ontstaan.

Het wassen van de hoofdhuid

Het is afgeraden om de haren te vaak te wassen. Wanneer de haren elke dag worden gewassen is de kans groter dat de hoofdhuid uitdroogt. Het wassen zorgt er namelijk voor dat het vetlaagje van de haren en hoofdhuid verwijderd wordt. Het is aanbevolen om met lauw water in plaats van warm water te wassen. Personen die een vette hoofdhuid hebben kunnen zonder probleem hun haar vaker wassen.

Bron: Clean Wal-Mart / FlickrBron: Clean Wal-Mart / Flickr
Het gebruik van shampoos
Er bestaan talloze shampoos op de markt die de aandoening kunnen opwekken. Deze shampoos bevatten vaak sodium lauryl sulfaat (SLS), sodium laureth sulfaat en/of alcohol. Het is echter aanbevolen om een neutrale shampoo te gebruiken en agressieve shampoos te voorkomen. Het nadeel van bepaalde agressieve shampoos is namelijk de werking hiervan. Ze bevatten moleculen die de huid doordringen en daardoor de huid uitdrogen. Neutrale shampoos hebben dit niet waardoor de moleculen slechts op de oppervlakte blijven.

Extreme temperaturen

Weersomstandigheden

Extreme weersomstandigheden hebben een negatieve invloed op de huid. Vooral wanneer je bijvoorbeeld vanuit een verwarmde omgeving de kou in gaat kan er snel uitdroging optreden. Hierdoor komt deze aandoening in de winter gemiddeld vaker voor dan in de zomer. Wanneer je de verwarming hoog hebt staan droogt de huid namelijk snel uit. Dit kan zelfs sneller gebeuren bij een droge lucht. Dit probleem is op te lossen door middel van het gebruik van luchtbevochtigers. Wanneer je te lang onder de zon bevindt kan dit echter ook negatieve gevolgen hebben voor de hoofdhuid. Naast een huidverbranding kan er namelijk ook uitdroging ontstaan.

Het gebruik van een föhn

Een föhn heeft een negatieve effect op de vochtigheid van het haar. Om de schade van een föhn zoveel mogelijk te beperken kun je ervoor kiezen om het haar minder lang te föhnen. Hiernaast zijn er soms verstelbare föhns beschikbaar waarbij de temperatuur ingesteld kan worden. Zorg er in ieder geval voor dat de temperatuur van de föhn op het laagst staat.

Genetische aanleg

Mensen met een genetische aanleg voor een droge hoofdhuid hebben meestal meer moeite om de hoofdhuid vochtig te houden. Dit komt omdat de huid na verloop van tijd standaard droog wordt. Met behulp van een hoofdhuidmassage is het mogelijk om de doorbloeding te vergroten. Dit kan een positief effect teweegbrengen. Het hebben van een gezonde levensstijl zou eveneens het risico op een vochtigere hoofdhuid kunnen verkleinen.

Gezond eten en drinken

Groenten en fruit hebben een positieve invloed op de gesteldheid van de huid. Hiernaast kun je door voldoende water te drinken ervoor zorgen dat de hoofdhuid gezonder blijft. Tevens geldt dit ook voor de huid op de rest van het lichaam. Het is echter noodzakelijk om rekening te houden met het feit dat direct contact met water op de (hoofd)huid juist de huid uitdroogt.
© 2016 - 2017 Island, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor de verzorging van uw haarBeste verzorging voor u haar. Welke shampoo, crème of masker te gebruiken bij welk haar. Hier enkele tips voor de keuze…
Weleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWeleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWelke shampoo is perfect tegen vet haar? Welke shampoo helpt tegen vet haar? Welke shampoo op natuurlijke basis werkt go…
Korstjes op hoofdhuid met schilfers en jeuk: hoofdroosKorstjes op hoofdhuid met schilfers en jeuk: hoofdroosKorstjes op de hoofdhuid en schilfers met jeuk op je hoofd zijn veel voorkomende klachten. Korstjes op hoofdhuid kunnen…
Tips tegen roosNiets is zo vervelend als je haar netjes kammen en toch nog witte schilfertjes op je hoofd zien zitten. Veel mensen hebb…
Natuurlijke haarverzorging: Vet, droog en beschadigd haarNatuurlijke haarverzorging: Vet, droog en beschadigd haarGlanzende, sterke en gezonde haren zijn het gevolg van goed werkende talgklieren in de hoofdhuid en van gezonde haarwort…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat zijn de mogelijke oorzaken van een droge hoofdhuid?"

Infoteur: Island
Laatste update: 27-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!