InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chorioretinitis: Ontsteking vaatvlies en netvlies in het oog

Chorioretinitis: Ontsteking vaatvlies en netvlies in het oog

Chorioretinitis: Ontsteking vaatvlies en netvlies in het oog Chorioretinitis, ook gekend als uveïtis posterior, is vrij vertaald een ontsteking van het vaatvlies (choroid) en netvlies (retina) in het oog. De choroid / uvea is een middenlaag van het oog dat de overgrote meerderheid van de bloedvaten van het oog bevat. Deze ontsteking vernietigt oogweefsels waardoor de patiënt een lichte tot zelfs ernstige visuele handicap heeft. De oogaandoening vereist hierdoor directe behandeling door de oogarts.

Epidemiologie chorioretinitis

De netvliesaandoening treft patiënten van alle leeftijden, maar vooral die patiënten tussen de twintig en zestig jaar oud. In de geraadpleegde bronnen zijn geen incidentiecijfers te vinden. De oogziekte treft mensen wereldwijd en kent geen seksuele of raciale voorliefde.

Oorzaken oogontsteking

De oogontsteking is mogelijk het gevolg van een reactie op virale, bacteriële, schimmel- of protozoale infecties, een auto-immuunaandoening, een oogaandoening of een systeemziekte. Soms heeft de ontsteking betrekking op alleen het oog, maar soms zijn eveneens andere organen betrokken. Een waaier van mogelijke aandoeningen veroorzaken chorioretinitis.

Symptomen: Ontsteking vaatvlies en netvlies in het oog

Chorioretinitis, ook gekend als uveïtis posterior, tast één of beide ogen aan. De leeftijd waarop chorioretinitis zich presenteert, is bij de geboorte of pas op latere leeftijd, afhankelijk van de onderliggende oorzaak van de oogziekte. De symptomen variëren in ernst per patiënt. Volgende symptomen wijzen niet automatisch in de richting van chorioretinitis, maar de patiënt doet er goed aan toch onmiddellijk contact op te nemen met de oogarts bij deze problemen.

De patiënt heeft vrij plots pijn aan het oog (oogpijn) of het oog ziet rood (rode ogen). Hij ziet wazig (wazig gezichtsvermogen) en heeft last van vlekken of floaters (drijvers). Daarnaast is hij overgevoelig voor licht (fotofobie) en is zijn gezichtsscherpte veelal gedaald. Mogelijk heeft hij een slecht nachtzicht (nachtblindheid), ziet hij objecten vervormd en zijn de kleuren eveneens vervaagd. Soms heeft de pupil een andere vorm. Tot slot heeft hij last van overmatig tranende ogen. Bij een congenitale infectie is chorioretinitis vaak moeilijk te diagnosticeren dit is makkelijker wanneer andere organen betrokken zijn.

Diagnose en onderzoeken

Oogheelkundig onderzoek

De oogarts voert een grondig oogonderzoek uit via oftalmoscopie. Hij verwijdt tevens de pupillen van de patiënt met mydriatica zodat hij in staat is de binnenkantstructuren van de oog te inspecteren. Mydriatica is de medische term voor pupil verwijdende oogdruppels. De oogarts meet bovendien de oogdruk via tonometrie (oogdrukmeting).

Diagnostisch onderzoek

Bijkomende onderzoeken omvatten een OCT-scan (een netvliesscan) en fluorescentieangiografie van de fundus. Bij sommige patiënten is een bloedonderzoek noodzakelijk. Andere (beeldvormde) onderzoeken zoals radiografie (radiografisch onderzoek), echografie, een CT-scan of MRI-scan zijn vereist wanneer de ontsteking mogelijk eveneens in andere organen te vinden is.

Behandeling oogaandoening

Orale medicatie, een injectie met steroïden rond het oog en/of steroïde anti-inflammatoire oogdruppels zijn mogelijke behandelingsmethoden. De patiënt volgt best correcte oogdruppelrichtlijnen. Soms is een specifieke therapie nodig bij onderliggende aandoeningen zoals AIDS. Verder is een jaarlijks oogonderzoek aangewezen.

Prognose

De prognose is sterk afhankelijk van de locatie, de grootte en de oorzaak van de ontsteking, alsook of de ontsteking aangeboren is of niet. De symptomen van de ontsteking zijn soms verdwenen na enkele maanden, maar bij andere patiënten blijft de ontsteking chronisch. Blijvende schade aan de choroidea tast de bloedtoevoer naar het onderliggende netvlies aan, hetgeen leidt tot een verlies van het gezichtsvermogen van het overeenkomstige gezichtsveldgebied. Mogelijke complicaties van chorioretinitis zijn maculaoedeem, netvliesschade, cataract, ontsteking van de oogzenuw en netvliesloslating.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gyrate atrofie van het vaatvlies en netvlies in het oogGyrate atrofie van het vaatvlies en netvlies in het oogEen patiënt die lijdt aan de erfelijke aandoening gyrate atrofie van de choroidea (vaatvlies) en de retina (netvlies) er…
Uveamelanoom, symptomen de diagnose en de behandelingUveamelanoom, symptomen de diagnose en de behandelingDe uvea, ook we het druifvlies genoemd, is een onderdeel van het menselijk oog. Wanneer we naar iemand zijn ogen kijken…
Choroideremie: Afsterven vaatvlies en netvlies in het oogChoroideremie: Afsterven vaatvlies en netvlies in het oogChoroideremie is een ongeneeslijke zeldzame erfelijke oogaandoening waarbij voornamelijk mannelijke patiënten een progre…
Vlekken, flitsen en/of sterretjes zien; mogelijke oorzakenVlekken, flitsen en/of sterretjes zien; mogelijke oorzakenIedereen ziet wel eens een vlekje voorbij drijven in zijn gezichtsveld, meestal gaat dit vanzelf weer weg en is er niets…
Uveïtis: Ontsteking uvea, middelste laag oog (oogontsteking)Uveïtis: Ontsteking uvea, middelste laag oog (oogontsteking)Uveïtis is een ontsteking van de uvea, de middelste laag van het oog. De uvea bestaat uit de iris, het straallichaam (co…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frank Boston, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://emedicine.medscape.com/article/962761-workup#showall
  • http://patient.info/doctor/chorioretinal-inflammation
  • http://www.debelgischeoptiekgids.be/chorioretinitis.htm
  • http://www.empowher.com/chorioretinitis/content/chorioretinitis-what-rare-eye-disease?page=0,1
  • http://www.empowher.com/chorioretinitis/content/chorioretinitis-what-rare-eye-disease
  • http://www.mountsinai.org/patient-care/health-library/diseases-and-conditions/chorioretinitis
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Chorioretinitis

Reageer op het artikel "Chorioretinitis: Ontsteking vaatvlies en netvlies in het oog"

Reactie

Melek Adiguzel, 04-03-2016 18:37 #1
Ik mis de namen van oogspecialisten en ziekenhuis die onderzoek doen naar verdere behandeling van deze vorm van afwijking aan het oog.
Ik ben dringend op zoek naar specialisten in binnen en buitenland. Ik stel het op prijs als u mij daarover kunt berichten.
Mvg

Infoteur: Miske
Laatste update: 28-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!