InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen tegen een ontstoken navelpiercing?

Wat te doen tegen een ontstoken navelpiercing?

Wat te doen tegen een ontstoken navelpiercing? Een navelpiercing kan een mooie versiering van je navel zijn. Je moet er echter wel goed om denken dat hij niet ontstoken raakt, want een ontstoken navelpiercing kan erg vervelend zijn. Als je dan toch de pech hebt dat je een ontstoken navelpiercing hebt, hoe kom je er dan zo snel mogelijk weer vanaf?

De symptomen

Nadat je piercing is gezet, kun je een wat rode geïrriteerde huid verwachten. Deze symptomen zullen echter niet langer duren dan een week. Als het wel langer dan een week duurt en zelfs erger wordt, dan kun je een ontstoken navelpiercing hebben. Gelukkig zijn er duidelijke waarschuwingssignalen die aangeven dat je navelpiercing ontstoken is, onder andere de volgende:
  • aanhoudende pijn, zwelling en roodheid
  • donkere verkleuring van de navel
  • koorts en misselijkheid

Het kan ook zijn dat je allergisch bent voor bepaalde soorten metaal. Metalen als nikkel, koper, en goud gemengd met metaallegeringen kunnen een allergische reactie veroorzaken. Een aantal waarschuwingssignalen zijn de volgende:
  • gevoeligheid van de piercing die zo nu en dan opkomt
  • roodheid en jeukende uitslag rondom de piercing
  • blaren

Neem contact op met je piercingzetter als je deze symptomen ervaart. En vraag of ze je piercing kunnen vervangen voor een die gemaakt is uit 14 of 18 karaats goud, chirurgisch staal, sterling zilver, titanium, niobium of platina.

De ontstoken navelpiercing genezen

Dus jij hebt een ontstoken navelpiercing? Voltooi deze stappen om ervan af te komen.

1. Laat de navelpiercing zitten!

Het is zeer verleidelijk om de navelpiercing eruit te halen, maar doe dit niet. Hierdoor sluit het gaatje in je navel namelijk, wat ervoor zorgt dat de infectie afgesloten wordt en onder de huid komt. Laat je piercing zitten om ervoor te zorgen dat er pus uit het gaatje kan lopen.

2. Maak de navelpiercing dagelijks schoon

Voordat je je navelpiercing schoonmaakt is het belangrijk dat je handen goed schoon zijn. Gebruik antibacteriële zeep en wissel dit af met warm water met zout om de piercing schoon te maken. Nadat je het hebt schoongemaakt is het belangrijk dat je het niet droogmaakt met een washandje of een handdoek. Het schrobben kan de infectie verspreiden. Gebruik wattenstaafjes of watjes om de navel en piercing schoon te maken en hergebruik deze niet.

3. Gebruik een warme doek

Om te stimuleren dat het pus eruit gaat, is het raadzaam om een warme handdoek te gebruiken. Bovendien verzacht het de pijn bij een erge infectie.

Extra

Als extra middel kun je ook bepaalde natuurlijke geneesmiddelen gebruiken om de pijn en jeuk tegen te gaan. De volgende kunnen goed werken:
  • Kurkuma: bij kurkuma kun je er pasta van maken en dit op de ontstoken navel aanbrengen.
  • Kokosnootolie: opgewarmde kokosnootolie kan helpen om te voorkomen dat de infectie groter wordt.
  • Witte azijn: het dippen van een doek in azijn en dit op de navel leggen kan ook helpen om te voorkomen dat de infectie groter wordt.
  • Aloë vera: gebruik de gel van de aloë vera-plant en pas dit toe rondom de piercing.
  • Theeboomolie: doe een kleine hoeveelheid van deze olie op een watje en breng het rondom de geïnfecteerde huid aan en maak het na zo'n 10 minuten schoon met een nieuw watje.

Hoe voorkom je een ontstoken navelpiercing?

Voorkomen is beter dan genezen. En dit geldt natuurlijk ook voor een ontstoken navelpiercing. Maar hoe voorkom je het?
  • Slaap niet op je buik
  • Vermijd zwembaden, hot tubs en meren omdat hier veel bacteriën in zitten. Als je wel in dit water gaat, gebruik dan een waterdichte pleister.
  • Gebruik geen zonnebrandcrème en andere huidproducten omdat het de poriën dichtmaakt.
  • Gebruik geen alcohol en waterstofperoxide als schoonmaakmiddel omdat het de huid uitdroogt.
  • Voorkom dat je je piercing teveel aanraakt. Je mag de piercing alleen aanraken als je hem schoonmaakt. Was altijd je handen voordat je je piercing schoonmaakt
  • Neem een douche in plaats van een bad. Het blijven liggen in badwater kan ervoor zorgen dat bacteriën de piercing gaan irriteren.
  • Strakke nauwsluitende kleding zal irriteren, de positie van de piercing verergeren en de kans op infectie vergroten.
Gerelateerde artikelen
Navelpiercing: De voor- en nadelenEen aantal jaren geleden leek het een regelrechte trend te zijn: het nemen van een navelpiercing. Maar voordat je een ov…
Navelpiercing: het zetten, pijn, genezing en verzorgingNavelpiercing: het zetten, pijn, genezing en verzorgingDe een vindt het mooi, en de ander vindt het helemaal niks. De meningen over navelpiercings zijn erg verdeeld. Wanneer j…
Wat te doen tegen een ontstoken oorpiercing?Wat te doen tegen een ontstoken oorpiercing?Een piercing laten zetten in je oor is natuurlijk leuk, maar ook spannend. Voor veel mensen zijn oorpiercings namelijk d…
Wat te doen tegen een ontstoken tepelpiercing?En tepelpiercing wordt door sommige mannen en vrouwen als een mooie versiering gezien. Je hebt tepelpiercings in verschi…
Piercings: Vroeger en nuIedereen lijkt tegenwoordig wel een piercing te dragen. Deze juwelen worden nu voornamelijk als versiering gedragen maar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Elementus, Pixabay
  • https://www.youtube.com/watch?v=Vw7dqlABjqQ
  • http://www.md-health.com/Belly-Button-Piercing.html
  • http://www.livestrong.com/article/173332-how-to-get-rid-of-a-belly-button-ring-infection/

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen een ontstoken navelpiercing?"

Reactie

Merel, 23-09-2016 19:25 #1
Pas inderdaad op als je navelpiercing zeer gaat doen. Ik heb mijn navelpiercing 3 jaar geleden laten zetten en hij is voor mijn gevoel nooit echt genezen. Zodra ik een andere soort piercing dan titanium in heb krijg ik sowieso al last. Ik móét dus titanium in. Sinds een aantal weken heb ik iedere dag koorts (38,5 graden) en koortsaanvallen tot 40 graden. Ik wil anderen waarschuwen voor het feit dat je hier niet te lang mee moet rondlopen. Ik heb bloedonderzoek laten doen en zelfs daar kwam uit dat ik géén verhoogde infectie- of ontstekingswaarde had, en dat terwijl ik vandaag weer bij de huisarts kwam, hem attendeerde op mijn pijnlijke piercing en hij toen ging kijken… Direct zag hij dat er pus uitkwam en een soort stukje 'wild vlees', ook bloedde m'n piercinggaatje onlangs en doet hij zeer als ik er op druk. Wat blijkt… ik loop al weken of zelfs maanden met een ontstoken piercing en heb hier dus iedere dag koorts van. Nu een week zware antibiotica en schoonmaken met betadine scrub in de hoop dat ik eindelijk van de koorts af zal zijn.

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 01-02-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!