InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschapspiercing navel: comfortabel en veilig

Zwangerschapspiercing navel: comfortabel en veilig

Zwangerschapspiercing navel: comfortabel en veilig Een zwangerschapspiercing voor de navel is een piercing die je kunt gaan dragen wanneer tijdens je zwangerschap je gewone piercing niet meer lekker zit. De holte rekt mee met de omvang van je buik waardoor het staafje al snel te strak kan gaan zitten en een drukkend gevoel kan gaan geven. Een zwangerschapspiercing heeft een extra lang en flexibel staafje zodat je comfortabel en veilig een navelpiercing kunt blijven dragen tijdens je zwangerschap.

Zwangerschapspiercing voor de navel

Stel je hebt al jaren een navelpiercing en wilt deze graag behouden, maar dan word je zwanger. Wat doet een zwangerschap met je navelpiercing en is het nog wel veilig om deze te laten zitten? Tijdens je zwangerschap groeit je buik met de week en je zult dan ook merken dat je navelpiercing steeds strakker gaat zitten doordat de holte waar het staafje in zit ook verder uitrekt. Of het echt daadwerkelijk gaat irriteren is per persoon verschillend. Sommige vrouwen vinden de druk van de piercing op de huid zo vervelend dat ze de piercing al vroeg in de zwangerschap uitdoen, terwijl anderen er nauwelijks last van hebben. Daarnaast kan het dragen van een piercing zo vlakbij je baby je wellicht een onveilig gevoel geven. Kan het bijvoorbeeld geen kwaad wanneer je je licht stoot tegen bijvoorbeeld de rand van een tafel? Wanneer je een verloskundige om advies vraagt zul je in de meeste gevallen te horen krijgen dat je de piercing voor de zekerheid beter uit kunt doen.

Kan het gaatje van de navelpiercing dichtgroeien?

Het komt natuurlijk vaker voor dat je een piercing om wat voor reden dan ook een tijdje niet kunt dragen. Bij veel mensen bestaat dan de vrees dat het gaatje van de piercing zal dichtgroeien. Deze vrees is vooral reëel bij bijvoorbeeld een tongpiercing. Deze doorboort het slijmvlies en dit staat erom bekend dat het snel weer heelt en daarmee dichtgroeit. Als je je bij een navelpiercing aan de aanbevolen geneestijd houdt dan is de kans dat deze dichtgroeit zeer klein. Ook wanneer je deze tijdens een zwangerschap meerdere maanden uit hebt gehad zal deze in principe niet zijn dichtgegroeid. Wel kan het zo zijn dat de huid wat gekrompen is. Met een insertion pin en wat vaseline is dit echter snel weer op te rekken. Heb je je piercing uitgedaan tijdens de geneestijd van 3 tot 9 maanden dan bestaat wel het risico dat het gaatje weer dichtgroeit.

Alternatief: een zwangerschapspiercing

Voelt jouw gewone navelpiercing niet goed aan nu je buik groeit maar wil je toch graag je navelpiercing blijven dragen, dan is de zwangerschapspiercing een goed alternatief. Een zwangerschapspiercing heeft een extra lang staafje van 25 mm in plaats van de reguliere 10 mm, zodat de holte van de piercing met je buik mee kan blijven groeien zonder dat het staafje een drukkend gevoel geeft. Ook is het staafje gemaakt van een flexibel materiaal (meestal acryl bio-flex) zodat deze lekker comfortabel zit. Dit kun je eventueel zelf korter knippen. Het balletje kun je er dan gewoon weer opdraaien.

Je kunt kiezen voor een zwangerschapspiercing die buiten de extra lengte lijkt op een gewone piercing, bijvoorbeeld een hangertje met een diamantje of sterretje. Daarnaast is er bij zwangerschapspiercing ook keuze uit hangertjes met een knipoog naar je zwangerschap zoals een met twee kleine voetjes, een flesje of een ooievaar eraan of een bordje met de tekst 'Baby on board'. Als je geen zin hebt in poespas kun je ook kiezen voor een neutraal staafje zonder hangertje eraan.

Waar kun je een zwangerschapspiercing kopen?

Veel websites die gespecialiseerd zijn in de verkoop van navelpiercings verkopen ook zwangerschapspiercings. Zwangerschapspiercings zijn vaak niet of nauwelijks duurder dan gewone navelpiercings. De exemplaren van Fako Bijoux en LMPiercings, die bijvoorbeeld ook via Bol.com te koop zijn, kosten 6 tot 8 euro per stuk (2019).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Navelpiercing: De voor- en nadelenEen aantal jaren geleden leek het een regelrechte trend te zijn: het nemen van een navelpiercing. Maar voordat je een ov…
Wat te doen tegen een ontstoken navelpiercing?Wat te doen tegen een ontstoken navelpiercing?Een navelpiercing kan een mooie versiering van je navel zijn. Je moet er echter wel goed om denken dat hij niet ontstoke…
Alles wat je over de navel wilt wetenAlles wat je over de navel wilt wetenIeder mens heeft een navel. Bijna ieder zoogdier ook. Zonder navel zou je namelijk niet geleefd hebben. De navel is een…
Navel en aandoeningenNavel en aandoeningenDe navel is een litteken dat een restant is van onze periode in de baarmoeder. De navelstreng verbindt de baby met de pl…
Kun je dwarsfluiten met een piercing door je tong of lip?Kun je dwarsfluiten met een piercing door je tong of lip?Kun je dwarsfluit spelen met een piercing door je lip of je tong? Waarmee moet je rekening houden als je al dwarsfluit s…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RzlBrz007700, Pixabay
  • https://www.ikenmama.nl/navelpiercing-tijdens-zwangerschap/
  • http://blog.onlinepiercingskopen.nl/piercings-die-dichtgroeien-hoe-te-voorkomen/
  • http://www.navelpiercingonline.nl/wp/navelpiercing-blog/een-navelpiercing-tijdens-je-zwangerschap
  • http://www.de-zwangerschapspiercing.nl/winkel/

Reageer op het artikel "Zwangerschapspiercing navel: comfortabel en veilig"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-01-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!