InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tanderosie en droge mond: snoepjes en speeksel

Tanderosie en droge mond: snoepjes en speeksel

Tanderosie en droge mond: snoepjes en speeksel Snoepjes zijn niet zo onschuldig zoals vele mensen denken. Natuurlijk bevatten de meeste suiker, dat vorming van cariës (gaatjes) in het gebit bevordert, maar wist u dat snoepjes ook erosief voor uw tanden kunnen zijn? Sommige - ook al lijken ze onschuldig - zijn (licht) zuur en kunnen daardoor het tandglazuur doen oplossen, met tanderosie tot gevolg. Pas dus op waarop u zuigt!

Droge mond

Mensen die een droge mond hebben zijn vaak geneigd om een snoepje te nemen. Dit geeft ze een frisse smaak in de mond en stimuleert de speekselsecretie (speeksel uitscheiding door de speekselklieren). Dit laatste is erg belangrijk. Wat een tekort aan speeksel kunnen er problemen optreden. Denk hierbij aan problemen met slikken, spreken, kauwen en een slechte mondhygiëne. De hoeveelheid speeksel kan verhoogd worden door kauwen of door smaakprikkels.

Zuur en tanderosie

Behalve suiker die in de snoepjes zitten, bevatten sommigen vaak zuren. Nu is dit bij mensen zonder xerostomie (drogemond syndroom) vaak niet zo gevaarlijk, omdat het speeksel deze neutraliseert (ze bufferen het). Maar zonder genoeg speeksel geeft dit aanleiding tot vaker last van cariës (gaatjes) en tanderosie.

De oplossing: kauwen voor meer speeksel

Om zure aanvallen te neutraliseren moet er dus meer speeksel komen in een droge mond om de groter gevoeligheid voor tanderosie en cariës te verminderen. Dit kan het beste worden gedaan door kauwen. Door kauwen stijgt de secretie van speeksel en het belangrijkste voordeel daarbij is dat dit speeksel ook een hogere pH heeft dan rustspeeksel (dit heeft met de afgenomen resorptie van waterstofcarbonaat te maken).

Snoepjes

Het beste kunnen hier dus snoepjes voor worden gebruikt, die niet zuur en geen suiker bevat. Smint is bijvoorbeeld geschikt. Läkerol is daarentegen licht zuur en Tic Tac bevat bovendien nog suiker en is daarmee dus cariogeen (gaatjesverwekkend).

Tanderosie

In de volgende volgorde vindt tanderosie plaats:
  • Veranderde eetgewoonten
  • Meer zuurmomenten
  • Zuren lossen het tandglazuur op
  • Tandglazuur wordt zachter
  • Tandglazuur slijt makkelijker af
  • Tanderosie

Populaire drankjes

Ook populaire drankjes (appelsap, breezers, etc.) kunnen zorgen voor tanderosie. Lees daarvoor het artikel pas op voor populaire drankjes en wees goed op de hoogte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • College dictaat, Dr. A.J.M. Ligtenberg - Sectie Orale Biochemie ACTA, Amsterdam

Reageer op het artikel "Tanderosie en droge mond: snoepjes en speeksel"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 23-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tandaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!