InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Byssinose: Longaandoening na blootstelling katoenen stof

Byssinose: Longaandoening na blootstelling katoenen stof

Byssinose: Longaandoening na blootstelling katoenen stof Byssinose is een longaandoening die ontstaat nadat een patiënt katoenen stof en stof van andere plantaardige vezels zoals vlas, hennep of sisal inademt op het werk. Deze vorm van beroepsastma treft vooral werknemers uit de textielsector uit ontwikkelingslanden. De longaandoening ontstaat namelijk wanneer op de werkplaats onvoldoende ventilatie aanwezig en de werknemers onvoldoende beschermd zijn. De symptomen van deze beroepsziekte zijn vergelijkbaar met deze van astma, waarbij de luchtwegen eveneens vernauwd zijn. In het begin van de week zijn de vele symptomen waaronder kortademigheid het ergst, maar deze verbeteren wel tegen het einde van de werkweek.

Synoniemen byssinose

Byssinose is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • bruine longaandoening (eigenlijk een verkeerde benaming aangezien de longen bij deze ziekte niet bruin zijn)
  • byssinosis
  • katoenlongaandoening
  • katoen werknemerslong
  • maandagkoorts
  • molenkoorts

Epidemiologie longaandoening

De zeldzame longaandoening treedt het vaakst op bij arbeiders die in de textielindustrie werken. Vooral in ontwikkelingslanden is deze longaandoening nog veel voorkomend. Door preventiemaatregelen komt deze aandoening in de meeste ontwikkelde landen nog maar weinig voor daar werknemers een masker en beschermende kledij dragen tijdens het werk en voldoende ventilatie aanwezig is. Patiënten met een voorgeschiedenis van astma, of allergie hebben een hogere kans op het krijgen van byssinose. Exacte cijfers van het aantal patiënten wereldwijd zijn niet gevonden in de geresulteerde bronnen. Ook andere informatie over de geografische of raciale voorliefde zijn niet gevonden.

Oorzaken: Blootstelling aan katoenen stof

De oorzaak van byssinose, een vorm van beroepsastma, is de blootstelling van het stof geproduceerd door ruwe katoen.

Symptomen: Lijkt op astma

De patiënt heeft een beklemmend gevoel op de borst, lijdt aan kortademigheid, moet vaak hoesten en hij vertoont tevens een piepende ademhaling. De symptomen zijn veelal vergelijkbaar met een astma-aanval na blootstelling. In ernstige gevallen heeft de patiënt een droge hoest, koorts, spier- en gewrichtspijn, rillingen en daarenboven is hij vermoeid. De symptomen van deze chronische vorm van een stoflongziekte (pneumoconiose) zijn veelal slechter aan het begin van de werkweek en verbeteren later in de week. De symptomen zijn ook minder ernstig wanneer de patiënt niet meer op de werkplek aanwezig is.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

De patiënt krijgt een uitgebreid lichamelijk onderzoek bij de arts. De arts luistert naar de borstkas met een stethoscoop (auscultatie) waarbij hij abnormale ademgeluiden hoort. Hij identificeert namelijk een piepende ademhaling. Hij informeert tevens naar de werkomstandigheden van de patiënt.

Diagnostisch onderzoek

Andere mogelijke diagnostische onderzoeken omvatten radiografisch onderzoek van de borstkas (thoraxfoto), een CT-scan van de borstkas en een longfunctieonderzoek (spirometrie).

Differentiële diagnose

De differentiële diagnoses omvatten:

Behandeling: Voorkomen blootstelling, medicatie en hulpmiddelen

Voorkomen blootstelling

De belangrijkste behandelingsmethode bestaat uit het voorkomen van de blootstelling aan de stof. De eigenaar van de fabriek vermindert daarom het best de aanwezige hoeveelheid stof (door het verbeteren van de machines of de ventilatie). Sommige patiënten kiezen het beste voor een andere tewerkstellingsplaats om verdere blootstelling te vermijden.

Medicatie en hulpmiddelen

Een aantal geneesmiddelen die eveneens te gebruiken zijn voor astma, zoals luchtwegverwijders, verbeteren meestal milde symptomen. Corticosteroïden zijn nodig in meer ernstige gevallen. Het is verder van vitaal belang dat de patiënt stopt met roken. Puffen (verstuivers) zijn nodig als de aandoening lang aanhoudt. Zuurstoftherapie is soms vereist als het zuurstofgehalte in het bloed laag is (medische term is "hypoxemie"). Dit valt op te sporen met een speciaal onderzoek met een klemmetje dat de arts op de vinger plaatst, beter bekend als een "pulsoximetrie" (zuurstofgehaltemeting). Ook ademhalingsoefeningen en fysieke activiteiten zijn mogelijk nuttig.

Prognose aandoening longen

De symptomen verbeteren of verdwijnen meestal nadat de patiënt niet meer blootgesteld is aan de stof. Een lange of voortdurende blootstelling resulteert mogelijk in een toenemende frequentie van de symptomen en een permanente verminderde longfunctie (vernauwing van de luchtwegen en longlittekens). Een mogelijke complicatie is chronische bronchitis. Af en toe komt een patiënt te overlijden door infectie of ademhalingsproblemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beroepsastma: Stoffen in werkomgeving vernauwen luchtwegenBeroepsastma: Stoffen in werkomgeving vernauwen luchtwegenBeroepsastma is wereldwijd de meest voorkomende werkgerelateerde longaandoening in de ontwikkelde landen. Onder andere b…
Geneesmiddel geïnduceerde longaandoeningGeneesmiddel geïnduceerde longaandoeningEen longaandoening die voortkomt uit medicatie, ook gekend als een geneesmiddel geïnduceerde longaandoening, is geen op…
Asbestose: ademhalingsproblemen door asbestAsbestose, de naam zegt het al, is een aandoening die veroorzaakt wordt door de inademing van asbest. De longen worden m…
EHBO bij een astma-aanval (chronische longaandoening)EHBO bij een astma-aanval (chronische longaandoening)Astma is een chronische longaandoening waarbij de luchtwegen in de longen vernauwen en ontstoken zijn. Astma veroorzaakt…
Extrinsieke allergische alveolitis: LongaandoeningExtrinsieke allergische alveolitis: LongaandoeningExtrinsieke allergische alveolitis heeft een moeilijke naam maar de omschrijving is eenvoudig. “Extrinsiek” verwijst naa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • http://www.healthline.com/health/byssinosis#behandelingen5
  • http://www.lung.org/lung-health-and-diseases/lung-disease-lookup/byssinosis/?referrer=https://www.google.be/
  • http://www.mdguidelines.com/byssinosis/differential-diagnosis
  • http://www.merckmanuals.com/home/lung-and-airway-disorders/environmental-lung-diseases/byssinosis
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Byssinosis
  • https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001089.htm

Reageer op het artikel "Byssinose: Longaandoening na blootstelling katoenen stof"

Infoteur: Miske
Laatste update: 31-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!