InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Myxoom: Primaire, goedaardige harttumor in linkerboezem

Myxoom: Primaire, goedaardige harttumor in linkerboezem

Myxoom: Primaire, goedaardige harttumor in linkerboezem Een myxoom is een goedaardige tumor die zich meestal in de linkerboezem van het hart bevindt. Deze tumor groeit meestal aan het atriale septum, de wand die de twee zijden van het hart van elkaar scheidt. Koorts, gewichtsverlies, flauwvallen en ademhalingsproblemen zijn de meest voorkomende symptomen. Via tal van beeldvormende onderzoeken bepaalt de arts de locatie en grootte van de tumor of tumoren. De behandeling van deze langzaam groeiende tumor bestaat uit een operatie waarbij de arts voldoende omliggend weefsel moet verwijderen om een terugkeer van de tumor te voorkomen. De vooruitzichten van patiënten met een myxoom zijn uitstekend.

Epidemiologie myxomen

Ongeveer 75% van myxomen treden op in de linkerboezem van het hart. Ze beginnen meestal in de wand die de twee bovenste kamers van het hart verdeelt. De andere myxomen zijn te vinden in het rechteratrium of ter hoogte van de hartklep. Myxomen die zich in de rechterboezem bevinden, gaan soms gepaard met een vernauwing van de drieslippige klep (tricuspidale stenose) en atriumfibrilleren (onregelmatige hartactie door ongecoördineerde prikkeling in de hartboezems.). Myxomen komen verder vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Verder zijn de meeste patiënten tussen de dertig en zestig jaar oud, al zijn patiënten bij wie de aandoening in de familie voorkomt, vaker jonger.

Oorzaken primaire, goedaardige harttumor

Een myxoom is een langzaam groeiende primaire harttumor. De tumor is met andere woorden gestart binnen het hart. De meeste harttumoren beginnen in tegenstelling tot een myxoom namelijk ergens anders. Ongeveer 1 op de 10 myxomen is erfelijk (familiale myxomen). Deze kennen dan een autosomaal dominant overervingspatroon waardoor een kopie van één gemuteerd gen reeds voldoende is m de aandoening te veroorzaken. De meeste myxomen treden echter sporadisch op en de exacte oorzaak hiervan is onbekend.

Kenmerken tumor: Meestal in linkerboezem

Een myxoom bestaat in diverse consistenties. Vaak heeft deze een geleiachtig uiterlijk wat impliceert dat tumormateriaal gemakkelijk afbreekt. Maar ook een stevige tennisbalvorm is mogelijk. Verder groeit de tumor slechts langzaam. Meestal komt een myxoom solitair voor, maar soms zijn meerdere myxomen aanwezig in verschillende delen van het hart, wat vooral het geval is bij de familiaire vorm. Een myxoom heeft tot slot een grootte van die varieert tussen de 1 tot 15 cm. Meestal is de tumor gemiddeld 5 tot 6 cm groot bij de diagnose.

Pijn op de borst komt voor bij een myxoom / Bron: Pexels, PixabayPijn op de borst komt voor bij een myxoom / Bron: Pexels, Pixabay

Symptomen

Vaak verschijnen de symptomen al op jonge leeftijd. Symptomen van een myxoom omvatten:

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

De arts voert een lichamelijk onderzoek uit en luistert naar het hart door middel van een stethoscoop (auscultatie). Hij hoort abnormale geluiden, met name een luide eerste toon en een diastolische toon (tumorplop) vlak na de tweede toon. Dit is te wijten aan de beweging van de tumor. Deze geluiden veranderen wanneer de patiënt de lichaamshouding wijzigt.

Diagnostisch onderzoek
De arts voert diverse beeldvormende onderzoeken uit zoals een röntgenfoto van de borstkas (thoraxfoto), een CT-scan van de borst en een MRI-scan van het hart. Ook is nog een elektrocardiografie (ECG: meting van de elektrische activiteit van hart), een Doppler-onderzoek en een angiografie van zowel de linker- als rechterboezem nodig. Een echocardiografie bevestigt de diagnose. Soms voert de arts eveneens een bloedonderzoek uit.

Differentiële diagnose

Tijdens de auscultatie lijken de geluiden op deze van een mitralisklepstenose, omdat hier eveneens een diastolisch laagfrequent geruis bij optreedt. Bevindt het myxoom zich aan de hartklep, wat sporadisch gebeurt, dan verwart de arts dit mogelijk met een fibro-elastoom of een vegetatie (medische term: groei, woekering). Wanneer het myxoom zich in de rechterboezem bevindt, dan doet dit soms denken aan tumoringroei, vooral van een non-hodgkinlymfoom.

Behandeling via een operatie

De patiënt krijgt een operatie waarbij de chirurg de tumor verwijdert. Hij verwijdert eveneens gezond weefsel rond de aanhechtingsplaats in de wand van het hart omdat anders snel een recidief optreedt (de tumor keert hierbij terug). Bij sommige patiënten vervangt de chirurg de mitralisklep, wat tijdens dezelfde operatie gebeurt. De patiënt krijgt verder jaarlijks of om de paar jaar een echocardiografie om een terugkeer van de tumor tijdig op te sporen.

Prognose is uitstekend

Na het verwijderen van de tumor of tumoren, verdwijnen de symptomen. De vooruitzichten op lange termijn zijn dan ook uitstekend. Myxomen keren mogelijk terug wanneer de chirurg via een operatie niet alle tumorcellen heeft verwijderd. Dit is vooral het geval bij familiaire myxomen.

Complicaties myxoom

Een myxoom is geen kanker, maar complicaties komen vaak voor. Onbehandeld leidt een myxoom tot een embolie. Hierdoor breken de tumorcellen af en komen ze in de bloedbaan terecht. Dit resulteert in een blokkering van de bloedstroom of veroorzaakt uitzaaiingen van de tumor naar elders in het lichaam, bijvoorbeeld naar de hersenen, de ogen of de ledematen. Een spoedoperatie is nodig wanneer de tumor in het hart groeit en hierdoor de bloedstroom blokkeert. Krijgt de patiënt deze operatie niet, dan komt hij plots te overlijden.

Andere complicaties zijn:
  • blokkade van de mitralisklep
  • congestief hartfalen (slecht rondpompen van bloed door het hart)
  • een infectie
  • hartritmestoornissen
  • longoedeem (vocht in de longen door linkerhartfalen)
  • perifere embolie
  • uitzaaiingen van de tumor

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Botkanker, botmetastase, goedaardige bottumoren: behandelingBotkanker, botmetastase, goedaardige bottumoren: behandelingBot is het harde, bijna niet buigzame weefsel waaruit het lichaamsskelet bestaat. Het houdt het lichaam overeind, omhult…
Hemangioblastoom: Tumor in hersenen of ruggenmergHemangioblastoom: Tumor in hersenen of ruggenmergEen hemangioblastoom is een zeldzame, langzaam groeiende tumor die ontstaat in de bloedvaten van de hersenen, het ruggen…
Craniofaryngioom: Goedaardige hersentumor bij hypofyseCraniofaryngioom: Goedaardige hersentumor bij hypofyseEen craniofaryngioom is een goedaardige tumor die zich aan de hersenbasis nabij de hypofyse ontwikkelt. Vooral kinderen…
Goedaardige tumoren kunnen ook gevaarlijk zijnGoedaardige tumoren kunnen ook gevaarlijk zijnTumoren hoeven gelukkig niet altijd kwaadaardig te zijn en daarmee ook niet levensbedreigend. Een voorbeeld van zo'n goe…
Schildklieroperatie: verwijdering van de schildklierSchildklieroperatie: verwijdering van de schildklierDe schildklier is een klier dat zich aan de voorzijde van de hals bevindt. Het zijn twee kwabben die met elkaar verbonde…
Bronnen en referenties
  • Atrial myxoma, https://medlineplus.gov/ency/article/007273.htm, geraadpleegd op 2 augustus 2016
  • Background, http://emedicine.medscape.com/article/151362-overview#showall , geraadpleegd op 2 augustus 2016
  • Cardiologie, PROF.dr. E.E. van der Wall, PROF.DR. F. Van de Werf, PROF.DR. F. Zijlstra, Tweede, herziene druk, Bohn Stafleu van Loghum Houten 2008, Bohn Stafleu van Loghum, Houten, ISBN 978 90 313 4829 9 NUR 876, digitale versie dus paginanummer onbekend
  • Myxomas, http://www.merckmanuals.com/home/heart-and-blood-vessel-disorders/heart-tumors/myxomas, geraadpleegd op 2 augustus 2016
  • Afbeelding bron 1: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Myxoom: Primaire, goedaardige harttumor in linkerboezem"

Reactie

Klaske de Groot, 23-12-2018 21:38 #1
September 2016 ben ik geopereerd aan een myxoom, ongeveer 6 cm, in de linker boezem. Goedaardig. Echter een klein stukje van het steeltje kon niet verwijderd worden. U blijft regelmatig onder controle zei de chirurg. Na 1e controle voorjaar 2017, hoef ik nu pas over 5 jaar terug te komen. Mijn vraag is: zit hier niet veel te veel tijd tussen. Van de thorax chirurg kreeg ik nl de indruk dat hij een jaarlijkse controle bedoelde. Ik maak me hier wel wat zorgen over.

Infoteur: Miske
Laatste update: 26-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hartafwijkingen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!