InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pseudokroep of valse kroep: Blaffende hoest met benauwdheid

Pseudokroep of valse kroep: Blaffende hoest met benauwdheid

Pseudokroep of valse kroep: Blaffende hoest met benauwdheid Pseudokroep (valse kroep) is een virusinfectie aan het strottenhoofd en de luchtpijp die meestal in de herfst of vroege winter optreedt. Deze ziekte komt bij de meeste patiënten voor in de vroege jeugd, met name tussen zes maanden en drie jaar. Dezelfde virussen die een verkoudheid veroorzaken, leiden ook tot pseudokroep. Een blaffende hoest en een piepende ademhaling zijn typische symptomen van valse kroep. De diagnose gebeurt eenvoudig via een lichamelijk onderzoek, en slechts in ernstige gevallen is verder diagnostisch onderzoek nodig. De behandeling verloopt bij milde symptomen thuis, terwijl patiënten die ernstig zijn aangetast, in het ziekenhuis een ondersteunende behandeling via medicijnen krijgen.

Oorzaken pseudokroep

Valse kroep bij kinderen ontwikkelt zich bij virale infectieziekten met een hoog besmettingsgevaar zoals influenza (griep) (meest voorkomend). De besmetting gebeurt zeer snel door besmette druppeltjes die in de lucht terechtkomen bij het hoesten en niezen.

Symptomen: Blaffende hoest, benauwdheid en piepende ademhaling (stridor)

De patiënt heeft aanvankelijk symptomen van een verkoudheid (milde infectie met symptomen aan neus en keel) zoals een verstopte neus en een loopneus. Deze symptomen gaan gepaard met koorts. Daarna volgt een hevige droge, blaffende hoest die meestal s nachts begint. Hij voelt zich ook benauwd. Net onder de stemspleet ontstaat een vernauwing (gedeeltelijke afsluiting) van de luchtpijp doordat de binnenbekleding gezwollen is en meer slijmproductie vrijkomt. Hierdoor heeft de patiënt een schorre, hese stem en maakt hij een zeer moeilijk brullend, fluitend krassend of piepend geluid bij het inademen (stridor). De kracht en het volume van geluiden bij het ademhalen zijn afhankelijk van de mate van zwelling van de binnenkant van het strottenhoofd. Bij patiënten die ernstig getroffen zijn, is de luchtpijp volledig afgesloten. Deze situatie is een medische noodsituatie waarbij een spoedoperatie nodig is.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk en diagnostisch onderzoek

Artsen stellen meestal de diagnose van pseudokroep door te luisteren naar de typische blaffende hoest en de stridor. De arts bekijkt de andere symptomen en observeert de patiënt om te kijken of hij zich steeds zieker gaat voelen of dat de stridor verergert. Hij kijkt ook of het borstbeen, de tussenribspieren en de subcostale randen (randen onder de ribben gelegen) zich terugtrekken. Is de patiënt erg ziek, dan krijgt hij een röntgenfoto van de nek. Dit is nodig om een eventueel vreemd voorwerp in de keel, een peritonsillair abces en epiglottitis (ontsteking van het strotklepje) uit te sluiten

Differentiële diagnose

De arts verwart valse kroep mogelijk met epiglottitis (ontsteking van het strotklepje). Epiglottitis is echter een ernstige bacteriële infectie veroorzaakt door Haemophilus influenza, type B. De symptomen hiervan komen sneller tot uiting, de patiënt moet hierbij niet hoesten maar hij heeft wel vaker afgesloten luchtwegen. Bij epiglottitis klinkt de stridor zachter. Hoge koorts en een ziek gevoel zijn zeer gebruikelijk bij epiglottitis, want de patiënt is niet in staat om speeksel door te slikken.

Behandeling valse kroep

Behandeling thuis (milde symptomen)

De meeste van virale pseudokroep zijn mild en daardoor is een behandeling thuis voldoende. Door het inademen van vochtige lucht voelen kinderen zich vaak beter. Ook pijnstillers zoals ibuprofen of paracetamolverlichten de symptomen. Kinderen moeten veel drinken om uitdroging te voorkomen, en voldoende rusten.

Behandeling in het ziekenhuis (ernstige symptomen)

Een ziekenhuisopname is noodzakelijk bij patiënten met ernstige symptomen. De arts zet voornamelijk corticosteroïden in om de zwelling te minderen. Dit zijn medicijnen met een sterke ontstekingsremmende werking. De patiënt inhaleert tevens een zoutoplossing zodat het slijm (sputum) verdunt en hierdoor gemakkelijker uit het lichaam verdwijnt. Verder drinkt de patiënt met een lepel alkalische oplossingen om het effect van de oplossing op het slijmvlies te verbeteren. Daarnaast schrijft de arts mogelijk een antihistaminicum voor. Een spoedoperatie is tot slot nodig wanneer de luchtweg volledig geblokkeerd is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pseudokroep of valse kroep, symptomen en behandelingPseudokroep of valse kroep is een erg ongevaarlijke kinderziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Een piepende stem…
Geneeskundig methodiek over pseudo-kroepPseudo-kroep is een virale ontsteking van de keel (stembanden, luchtpijp, grote luchtwegen), waardoor kinderen een luide…
Wat te doen bij een Pseudokroep aanval?Wat te doen bij een Pseudokroep aanval?Pseudokroep is een virale ontsteking van de bovenste luchtwegen. Wanneer een kind voor het eerst een peudokroep aanval k…
Pseudokroep: oorzaak, verschijnselen en behandelingPseudokroep: oorzaak, verschijnselen en behandelingWie een kind meemaakt met een aanval van pseudokroep, en hier nog niet eerder mee te maken heeft gehad, kan er erg van s…
Pseudokroep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognosePseudokroep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEen kind wordt wakker, is benauwd, kan moeilijk inademen en heeft een blafhoest. Mogelijk is er sprake van pseudokroep.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • About croup, http://kidshealth.org/en/parents/croup.html, geraadpleegd op 8 augustus 2016
  • False croup in children symptoms and treatment Source: http://medicineinfo.net/false-croup-in-children-symptoms-and-treatment.html, http://medicineinfo.net/false-croup-in-children-symptoms-and-treatment.html, geraadpleegd op 28 augustus 2016
  • Longen En Ademhalingsstelsel, Auteur: Digest Readers, Uitgever: The Readers Digest, Overige betrokkenen :Elly van der Meijden, Saul Berkowitz, ISBN: 9789064077890, uitgave: september 2010, blz. 151-152, geraadpleegd op 28 augustus 2016
  • Signs & Symptoms, http://kidshealth.org/en/parents/croup.html#, geraadpleegd op 28 augustus 2016
  • Treatment, http://kidshealth.org/en/parents/croup.html#, geraadpleegd op 28 augustus 2016
  • Valse kroep, http://www.kindengezin.be/gezondheid-en-vaccineren/ziek/valse-kroep/, geraadpleegd op 28 augustus 2016

Reageer op het artikel "Pseudokroep of valse kroep: Blaffende hoest met benauwdheid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 16-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!