InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Plasproblemen (mictiemoeilijkheden): Problemen met urineren

Plasproblemen (mictiemoeilijkheden): Problemen met urineren

Plasproblemen (mictiemoeilijkheden): Problemen met urineren Urineproblemen ontstaan mogelijk door fysiologische factoren, zoals de leeftijd, de anatomie en de hormonale spiegel. Mictieproblemen komen eveneens tot stand bij een (neurologische) aandoening, een infectie en drank- of medicatiegebruik. Mictiemoeilijkheden zoals vaak plassen, nadruppelen en 's nachts urineren zijn soms erg vervelend voor de patiënt waarbij hij mogelijk veel ongemak ervaart. De uroloog noteert de symptomen, onderzoekt de patiënt en voert zo nodig bijkomende onderzoeken uit. Op deze manier behandelt hij de problemen met de urinelozing. Indien nodig behandelt de arts ook de onderliggende oorzaak.

ís Nachts urineren: Nycturie

Bij nycturie staat een patiënt minimaal twee keer per nacht op om te wateren. Dit gebeurt bij o.a. een nieraandoening, hartinsufficiëntie, varices (spataderen) en een verlamming van de onderste ledematen. Ook bij de overgang en een zwangerschap is dit symptoom regelmatig zichtbaar. Daarnaast leiden sommige medicijnen tot het nachtelijk urineren. Fysiologisch komt nycturie voor wanneer de patiënt erg veel drinkt ís avonds.

Acute retentie

De patiënt is bij acute retentie plots niet meer in staat om de blaas te legen. Hij ervaart hierbij hevige en dikwijls pijnlijke plasdrang. Diverse oorzaken zijn bekend voor dit probleem, zoals een blaasobstructie (verstopping van de blaas), een neurologisch probleem of een zwelling van de blaas (door uitstelgedrag van het plassen). Urineretentie beschadigt de blaas en leidt dan tot chronisch nierfalen.

Moeilijke start

Wanneer een afvoerkanaal verstopt geraakt, is een moeilijke start van het plassen vaak het eerste symptoom. De patiënt gaat veelal druk uitoefenen op de buik om de mictie op te starten.

Nadruppelen: post micturition dribbling (PMD)

Wanneer urine in de urinebuis achterblijft, gaat de patiënt nadruppelen. Dit is te wijten aan een vernauwing van de urinebuis, verslapte bekkenbodemspieren bij prostaatproblemen, een uitstulping in de urinebuis, een prostaatvergroting of een moeilijk doorgankelijke plasbuis als gevolg van te strak zittend ondergoed bijvoorbeeld. Ook radiotherapie en chirurgische ingrepen leiden mogelijk tot nadruppelen.

Onderbroken plasstraal (mictiestroom)

Soms stopt een plasstraal plots om dan even later weer op te starten. Dit komt bijvoorbeeld voor bij een blaassteen (harde ophopingen van mineralen in de blaas) die voor de blaashals rolt. Hierbij ervaart de patiënt erg veel pijn. Ook een andere obstructie (verstopping) veroorzaakt mogelijk een onderbroken mictiestroom.

Plots en dringend wateren: Urine-urgentie

De patiënt moet hierbij plots en dringend plassen. Het gevoel van moeten plassen is onweerstaanbaar. De blaas is hierbij overactief of geïrriteerd. Indien de patiënt te laat op het toilet zit, is sprake van urgentie-incontinentie.

Vaak plassen: Pollakisurie

Bij pollakisurie urineren peuters, kinderen en volwassen abnormaal of frequent tijdens de daguren (> 8 keer). Soms moeten patiënten zelfs elke vijf of tien minuten plassen. Frequent urineren komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes, en kleuters en kinderen zijn ook vaker getroffen dan volwassenen.

Pollakisurie gebeurt in deze omstandigheden:
  • een kleinere baas
  • een overblijvend restant urine
  • een gedeeltelijke obstructie (verstopping) als gevolg van een prostaatvergroting
  • een ontsteking van de blaaswand (door een tumor, een vreemd lichaam of een infectie)
  • verlittekening van de blaaswand (door radiotherapie, blaasontsteking (interstitiële cystitis), tuberculose)
  • een overactieve blaas
  • stress
  • urine-incontinentie: Sommige vrouwelijke patiënten met incontinentie plassen gewild erg vaak omdat ze op deze manier urineverlies trachten te voorkomen.

De behandeling is afhankelijk van de oorzaak.

Weinig urineren

De patiënt plast hierbij maar één of twee keer per dag. Dit komt vrij vaak voor bij patiënten die nierdialyse krijgen. Soms is dit uit gewoonte door het toiletbezoek uit te stellen omdat bepaalde toiletten vuil zijn op school of het werk bijvoorbeeld. Hierdoor ontwikkelt de patiënt een residu en een zeer grote blaascapaciteit.

Zwakke plasstraal

Wanneer een verstopping van de urinebuis plaatsvindt, trekt de blaasspier met meer kracht samen. Wanneer dit samentrekken verminderd is, ontstaat een zwakte van de urinestraal. De zwakke urinestraal vindt ook plaats zonder obstructie van de urinebuis. De zwakke plasstraal is niet altijd eenvoudig om te beoordelen; zeker niet wanneer dit geleidelijk optreedt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prostaatproblemen behandelenProstaatproblemen behandelenHet prostaat maakt deel uit van het mannelijk geslachtsorgaan. Prostaat problemen komen vaak voor bij mannen met de leef…
Prostaatproblemen? Zittend plassen is beter!Er wordt gesuggereerd dat het uitmaakt hoe je je lichaam houdt tijdens het plassen. De ene houding is namelijk 'urodynam…
Blaassteen, wat is dat?Blaassteen, wat is dat?Blaasstenen zijn (kleine) steentjes die in de blaas zitten. De afmeting kan variëren van enkele millimeters tot wel enke…
Pijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tipsPijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tipsPijn bij het plassen kan samengaan met een branderig, stekend gevoel dat erg hinderlijk is. Plasklachten bij de man kunn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chriskeller, Pixabay
  • Break the wall of silence - Battle the taboo about urine, http://www.urocomfor.com/en/news/mictionnals-problems, geraadpleegd op 29 augustus 2016
  • Nadruppelen na het plassen, https://www.depend.nl/nadruppelen-na-het-plassen, geraadpleegd op 29 augustus 2016
  • Pollakiuria - Frequent Urination In Children & Adults, http://www.pollakiuria.com/, geraadpleegd op 29 augustus 2016
  • Retentie, http://www.lofric.be/nl-NL/Gezondheid-van-de-urinewegen/Veel-voorkomende-urineproblemen/Retentie/Acute-urineretentie, geraadpleegd op 29 augustus 2016
  • 's Nachts vaak plassen, oorzaak en behandeling (nycturie), http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/156022-s-nachts-vaak-plassen-oorzaak-en-behandeling-nycturie.html, geraadpleegd op 29 augustus 2016
  • Urologie, Auteur: Jean-Jacques Wyndaele, Uitgeverij: ACCO Uitgeverij, Publicatiedatum: 23 september 2009, Pagina's: 232, ISBN: 9789033476372, blz. 47-48 geraadpleegd op 29 augustus 2016
  • Wat is urine urgentie?, http://nl.allerf.com/wat-is-urine-urgentie/, geraadpleegd op 29 augustus 2016

Reageer op het artikel "Plasproblemen (mictiemoeilijkheden): Problemen met urineren"

Infoteur: Miske
Laatste update: 16-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urine-afwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!