InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Arachnodactylie: Lange, slanke en gebogen vingers

Arachnodactylie: Lange, slanke en gebogen vingers

Arachnodactylie: Lange, slanke en gebogen vingers Arachnodactylie is een symptoom waarbij de vingers onevenredig lang, slank en gebogen zijn in vergelijking met de rest van de hand. De vingers hebben dan het uiterlijk van de poten van een spin. Arachnodactylie is mogelijk aangeboren maar dit ontwikkelt zich eveneens soms na de geboorte tijdens de kindertijd of op volwassen leeftijd. De aandoeningen die arachnodactylie veroorzaken zijn vaak ernstig van aard. Indien onbehandeld resulteert dit ernstige lichamelijke of geestelijke schade. Een patiënt met arachnodactylie heeft daarom steeds een professioneel medisch onderzoek nodig om de aandoening te identificeren en zo nodig te behandelen.

Synoniemen arachnodactylie

Arachnodactylie is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • Achromacrie
  • Dolichostenomelie
  • Spinnenkopvingers
  • Spinvingers

Oorzaken: Symptoom van onderliggende aandoening

Lange, slanke vingers zijn soms normaal en staan dan niet in verband met medische problemen. In sommige gevallen echter, is arachnodactylie een teken van een onderliggende ziekte. Diverse ziekten leiden tot aangeboren arachnodactylie, of arachnodactylie die zich in de eerste jaren van het leven ontwikkelt.

Aangeboren contracturale arachnodactylie

Bij deze erfelijke aandoening die tevens gekend is als het Beals-syndroom of het Beals-Hecht-syndroom, heeft de patiënt een lang lichaam met lange ledematen, vingers en tenen. Ze hebben bovendien vaak permanent gebogen gewrichten (contracturen) aan de vingers en tenen, de enkels, de knieën, de heupen en de ellebogen. Hierdoor ervaren patiënten met aangeboren contracturale arachnodactylie bewegingsproblemen. Ook andere skeletafwijkingen komen voor. Af en toe zijn ook het hart en de spijsvertering aangetast. Meestal komen patiënten met deze aandoening reeds in de kindertijd te overlijden.

Homocystinurie

Bij deze erfelijke stofwisselingsziekte ontstaan afwijkingen aan de ogen, het bloed en het skelet. Andere identificeerbare fysieke kenmerken zijn onder andere lange, dunne ledematen en vingers, gebogen knieën, holvoeten, en problemen met het gezichtsvermogen. Homocystinurie veroorzaakt een verstandelijke beperking en hart- en vaataandoeningen wanneer de diagnose en behandeling niet tijdig gebeuren. De behandeling bestaat uit vitaminen, supplementen en voedingsaanpassingen.

Syndroom van Marfan

Bij het syndroom van Marfan, een bindweefselaandoening, ontwikkelt een patiënt symptomen aan het hart (verwijding van aorta), de ogen, het gezicht, de longen en het skelet. Kinderen geboren met het syndroom van Marfan zijn meestal groot voor hun leeftijd en ze hebben lange ledematen, vingers en tenen. Deze kinderen lopen het risico op het ontwikkelen van (ernstige) hart- en longafwijkingen. Voor het behandelen van de hart en longgerelateerde afwijkingen zijn medicijnen beschikbaar. Verder krijgt de patiënt en een bril of chirurgie voor de oogafwijkingen.

Symptomen: Lange, slanke en gebogen vingers

Het belangrijkste symptoom van deze aandoening is enkel het uiterlijk van de vingers. Ze zijn erg lang en slank en ook enigszins gekromd. Bij sommige patiënten zijn de vingers buitengewoon flexibel, zodat de vingers tot 180 graden naar achteren buigen. Arachnodactylie is over het algemeen een indicatie van een onderliggende ziekte waardoor de vingers abnormaal lang groeien.

Diagnose en onderzoeken

De arts voert meestal een lichamelijk onderzoek uit en stelt de patiënt ook vragen inzake zijn medische geschiedenis. Bij sommige patiënten is er namelijk sprake van een familiale geschiedenis van een syndroom. Daarnaast wenst de arts te weten of de vingers reeds lang waren bij de geboorte of dat deze later zijn ontstaan. Mogelijk heeft de patiënt eveneens andere symptomen die de arts wenst te kennen. Normaal gezien zijn diagnostische onderzoeken onnodig, tenzij sprake is van een mogelijke erfelijke aandoening. Dan gebeurt ook een genetisch onderzoek om de diagnose van de aandoening te bevestigen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Contractuur van Volkmann: Misvorming aan handContractuur van Volkmann: Misvorming aan handDe contractuur van Volkmann is een progressieve aandoening waarbij na verloop van tijd de hand, de vingers en de pols bl…
Greig-syndroom: Afwijkingen aan hoofd, vingers en tenenGreig-syndroom: Afwijkingen aan hoofd, vingers en tenenBij het erfelijke Greig-syndroom heeft een patiënt afwijkingen aan de vingers en tenen en aan het hoofd en gezicht. Poly…
Knipmesvinger: als buigen van de vinger moeizaam gaatKnipmesvinger: als buigen van de vinger moeizaam gaatEen knipmesvinger wordt veroorzaakt door een vernauwing van de peesschede waardoor de vinger niet meer te strekken of te…
Marfan-syndroom: Symptomen aan hart (aorta), ogen en skeletMarfan-syndroom: Symptomen aan hart (aorta), ogen en skeletHet syndroom van Marfan is een skelet- en bindweefselziekte die vooral het hart en de bloedvaten, het skelet en de ogen…
Clinodactylie: Kromming van de vingers of tenenClinodactylie: Kromming van de vingers of tenenBij clinodactylie treedt een zijwaartse verkromming op aan één of meer vingers of tenen. Door deze afwijking is de vinge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BQmUB2010144, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Arachnodactyly, http://umm.edu/health/medical/ency/articles/arachnodactyly, geraadpleegd op 16 juli 2016
  • Arachnodactyly, https://en.wikipedia.org/wiki/Arachnodactyly, geraadpleegd op 16 juli 2016
  • Congenital contractural arachnodactyly, https://ghr.nlm.nih.gov/condition/congenital-contractural-arachnodactyly, geraadpleegd op 16 juli 2016
  • Homocystinurie: Erfelijke stofwisselingsaandoening, http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/173153-homocystinurie-erfelijke-stofwisselingsaandoening.html#behandeling, geraadpleegd op 16 oktober 2016
  • Marfan-syndroom: Symptomen aan hart (aorta), ogen en skelet, http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/172457-marfan-syndroom-symptomen-aan-hart-aorta-ogen-en-skelet.html#behandeling-skelet-en-bindweefselaandoening, geraadpleegd op 16 oktober 2016
  • What is Arachnodactyly, http://www.wisegeek.com/what-is-arachnodactyly.htm, geraadpleegd op 16 oktober 2016

Reageer op het artikel "Arachnodactylie: Lange, slanke en gebogen vingers"

Reactie

Schrijfsels (infoteur), 05-01-2019 19:20 #1
Goed dat dit symptoom met een artikel onder de aandacht wordt gebracht.

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vinger- en teenafwijkingen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!