InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Trillende vinger: oorzaken van spiertrekkingen in de vingers

Trillende vinger: oorzaken van spiertrekkingen in de vingers

Trillende vinger: oorzaken van spiertrekkingen in de vingers Het trillen van de vingers of trillende vingers lijkt misschien een alarmerend symptoom, maar het is vaak een onschuldig fenomeen. Een trillende vinger of duim is veelal het gevolg van stress, angst of overbelasting. Spiertrekkingen in de vinger of een trillende vinger komen relatief vaak voor doordat veel mensen intensief gamen en appen. Hoewel het trillen van de vingers in de meeste gevallen mild van aard is, kunnen sommige gevallen wijzen op een ernstige zenuwaandoening of bewegingsstoornis. Raadpleeg bij twijfel de huisarts.

Oorzaken van een trillende vinger

Het trillen van vingers is een symptoom dat kan worden uitgelokt of veroorzaakt door een aantal mogelijke factoren of stoornissen. Veel voorkomende factoren die onwillekeurige vingerkrampen of spiertrekkingen kunnen veroorzaken zijn de volgende:

Spierpijn

Overbelasting en spierspanning zijn veel voorkomende factoren die het trillen van vingers kunnen uitlokken. Als je veel met je handen werkt (bijvoorbeeld in de bouw als metselaar of ijzervlechter) of dagelijks urenlang op een toetsenbord typt, veel videogames speelt of urenlang aan het appen bent, kun je last krijgen van spiervermoeidheid die kan leiden tot trekkingen van de vingers.

Vitaminetekort of mineralentekort

Het ontbreken van een aantal essentiële voedingsstoffen kan van invloed zijn op hoe je spieren en zenuwen functioneren. In geval van een kaliumtekort, een vitamine B-tekort, een magnesiumtekort of calciumtekort, kun je last krijgen van trillende spieren en vingers.

Dagelijks voldoende drinken voorkomt uitdroging / Bron: Luminast/Shutterstock.comDagelijks voldoende drinken voorkomt uitdroging / Bron: Luminast/Shutterstock.com

Uitdroging

Je moet voldoende drinken om een ​​optimale gezondheid te behouden. Waterinname zorgt ervoor dat je zenuwen correct reageren en dat je een normale elektrolytenbalans behoudt. Uitdroging zorgt voor allerlei verstoringen en kan een factor zijn bij het voorkomen van vingertrekkingen en spierspasmen.

Carpaaltunnelsyndroom

Het carpaaltunnelsyndroom (CTS) is een klachtenpatroon dat wordt veroorzaakt door een beknelling van de zenuw die loopt in het midden van de arm. Deze aandoening veroorzaakt tintelingen, gevoelloosheid en spierspasmen in je vingers en handen. Carpaaltunnelsyndroom treedt op wanneer druk wordt uitgeoefend op de medianus zenuw ter hoogte van de pols.

Ziekte van Parkinson

De ziekte van Parkinson is een progressieve neurodegeneratieve aandoening die van invloed is op je motoriek. Hoewel tremoren veel voorkomen, kan deze ziekte ook lichamelijke stijfheid, stoornissen bij het schrijven en spraakveranderingen veroorzaken.

Amyotrofische lateraal sclerose (ALS)

Amyotrofische laterale sclerose (ALS) is een zenuwaandoening die de zenuwcellen vernietigt. Terwijl spiertrekkingen een van de eerste tekenen zijn, kan het uitmonden in pierzwakte en verlamming. Er is geen remedie voor deze ziekte.

Hypoparathyreoïdie of trage bijschildklieren

Hypoparathyreoïdie is een aandoening waarbij de bijschildklieren te langzaam werken en te weinig hormoon aanmaken. Deze ongewone aandoening zorgt ervoor dat je lichaam ongewoon lage niveaus van het parathyroïde hormoon uitscheidt. Dit hormoon is essentieel voor het behoud van de calcium- en fosforbalans in je lichaam. Hypoparathyreoïdie kan klachten geven als spierpijn, spiertrekkingen en spierzwakte.

Syndroom van Gilles de la Tourette

Het syndroom van Gilles de la Tourette is een ticstoornis die wordt gekenmerkt door onwillekeurige, repetitieve bewegingen en vocalisaties (geluid). Enkele van de gemeenschappelijke tics zijn spiertrekkingen, grimassen, snuiven en schouders ophalen.

Behandeling van spiertrekkingen in de vingers

Een trillende vinger houdt vaak na enige tijd vanzelf op. Als je symptomen echter aanhouden of verergeren, is het verstandig om een afspraak te maken met je huisarts door een diagnose en een ​​mogelijk behandelplan. De behandeling van spiertrekkingen in de vingers hangt uiteindelijk af van de onderliggende oorzaak. Courante behandelingsopties zijn onder meer:
  • medicatie
  • fysiotherapie
  • psychotherapie
  • spalken of tapen
  • steroïde of botox-injecties
  • diepe hersenstimulatie
  • chirurgie

Prognose

Het trillen van vingers is geen levensbedreigend symptoom en op zichzelf niet gevaarlijk, maar het kan wel een aanwijzing zijn voor een ernstiger onderliggende aandoening. Als je langdurig last hebt van een of meer trillende vingers of duim, maak dan een afspraak met je huisarts, zeker als dit ook nog eens gepaard gaat met andere klachten en symptomen. Vroege diagnose kan ervoor zorgen dat je snel kunt aanvangen met een behandeling en dat is vaak gunstig voor de prognose van een ziekte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vinger uit de komVinger uit de komEen klein ongelukje kan al voldoende zijn en de vinger is uit de kom. Bij sommige mensen komt dit zelden voor, bij ander…
Eerste hulp bij een gekneusde vinger of teenEerste hulp bij een gekneusde vinger of teenDe vingers en de tenen zijn de meest kwetsbare ledematen aan ons lichaam. Met een keertje flink stoten heb je al een kne…
Een gebroken vingerEen gebroken vingerEen gebroken vinger kan iedereen overkomen. Vaak komt het doordat je ergens achter blijft haken of je stoot een van je v…
Hokkende vinger, snapping fingerHokkende vinger, snapping fingerEen hokkende vinger of haperende vinger komt soms spontaan bij baby's voor, maar het meest bij volwassenen. De oorzaak i…
Pijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzakenPijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzakenHeb je last van een zeurende, tintelende, stekende of irriterende pijn in de hand of pols? Wat kunnen de oorzaken zijn?…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pogrebnoj Alexandroff, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/tremor
  • https://www.healthline.com/health/finger-twitching
  • https://www.neurochirurgie-zwolle.nl/patienteninformatie/zenuwletsels/carpaal-tunnel-syndroom/
  • https://wijzijnmind.nl/psychipedia/gilles-de-la-tourette
  • Afbeelding bron 1: Luminast/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Trillende vinger: oorzaken van spiertrekkingen in de vingers"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Spierkrampen
Medische informatie…
Schrijf mee!