InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spierpijn: Hoe ontstaat het en wat kan ik hiertegen doen?

Spierpijn: Hoe ontstaat het en wat kan ik hiertegen doen?

Spierpijn: Hoe ontstaat het en wat kan ik hiertegen doen? Spierpijn ontstaat wanneer je de spieren in je lichaam overbelast. Dit gebeurt meestal bij het sporten omdat de spieren hierbij intensief gebruikt worden. Spierpijn wordt in een aantal verschillende categorieën opgedeeld. Soms wordt er spierbalsem gebruikt om deze aandoening te behandelen. Spierbalsem werkt echter alleen op de oppervlakte van de huid. Een warming-up kan de kans op het krijgen van spierpijn daadwerkelijk verkleinen. Op welke manieren kan ik nog meer de kans op spierpijn verkleinen? Wat is een spierverrekking?

Spierpijn

Soorten spierpijn

De wetenschappelijke benaming voor spierpijn is 'myalgie'. Spierpijn is in twee verschillende categorieën in te delen. Je kunt namelijk last hebben van 'vroege spierpijn' of 'verlate spierpijn'.

Vroege spierpijn

Vroege spierpijn ontstaat tijdens, of kort na het sporten. Als je intensief sport is er een verhoogde aanwezigheid van melkzuur. Melkzuur ontstaat wanneer glucose wordt omgezet naar energie. Deze afvalstof kan overvloedig in het lichaam aanwezig zijn wanneer de lever te weinig tijd heeft om de afvalstof te kunnen verwerken. Hierdoor verzuren je spieren. Het is echter niet wetenschappelijk bewezen dat het gevoel van spierpijn hierdoor wordt veroorzaakt.

Verlate spierpijn

Verlate spierpijn ontstaat pas minstens een dag nadat je veel inspanning hebt verricht (meestal 24 tot 48 uur). Het ontstaat vanwege kleine spierscheurtjes die ontstaan zijn vanwege het sporten. Deze spierscheurtjes zijn niet schadelijk voor de gezondheid. Het lichaam zorgt er geheel automatisch voor dat de scheurtjes hersteld worden. Tevens worden er extra spiervezels aangemaakt dan er oorspronkelijk aanwezig waren. Er kan sprake zijn van een ontsteking als de spierpijn na een week nog niet over is. In dit geval is het aangeraden om een huisarts te raadplegen.

Spierverrekking

Een spierverrekking valt niet onder de bovenstaande categorieën en ontstaat meestal bij een verkeerde beweging. Dit kan onder andere ontstaan na een val, een onnatuurlijke beweging of andere beweging waarbij er een blessure kan ontstaat. Een spierverrekking kan net als bij 'normale spierpijn' bij de getroffen spieren pijn veroorzaken. Er kan hier sprake zijn van een verzwikking, verstuiking, verrekking en/of scheurtjes in de spieren.

Warming-up & cooling-down

Een warming-up en cooling-down kunnen ervoor zorgen dat je spieren soepel blijven. Hiernaast kan het soms spierpijn voorkomen. Deze langzame en minder intense oefeningen bevorderen de bloedsomloop. Dit zorgt ervoor dat afvalstoffen zoals melkzuur en ammoniak efficiënter afgevoerd worden.

Spierbalsem

Spierbalsem zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat je spieren warm worden. De balsem zorgt er echter voor dat alleen een dunne laag van de huid met 33 graden wordt verwarmd. Hierdoor wordt de bloedsomloop aan het oppervlakte gestimuleerd, echter heeft dit geen direct effect op de spieren. Er zit namelijk tussen de spieren en de huid nog een vetlaag waar de spierbalsem niet door heen kan dringen. Spieren hebben overigens een temperatuur van ongeveer 37 graden, wat 4 graden warmer is dan het effect van de spierbalsem aan het oppervlakte van de huid. Sommige spierwrijfmiddelen zijn echter ontstekingsremmend wat herstel bevordert. Sommige pijnstillers kunnen eveneens een ontstekingsremmend effect hebben.

Perceptie

Het warme gevoel van spierbalsem kan de pijnlijke sensatie van de spierpijn slechts verminderen waardoor het lijkt of de spierbalsem direct invloed heeft op de spieren. Het nadeel hiervan is dat een sporter hierdoor minder naar de pijnsignalen van zijn spieren kan luisteren en hierdoor een verhoogde kans heeft om blessures te krijgen. De sporter overbelast zijn spieren namelijk wanneer hij door gaat sporten.

Rust

Het is belangrijk om voldoende rust te nemen zodat je spieren de tijd hebben om te herstellen. Je kunt de doorbloeding stimuleren door af en toe lichte stretchoefeningen te doen. Dit kan voor een sneller herstel zorgen. Voldoende nachtrust is eveneens zeer belangrijk, aangezien je spieren tijdens de nachtrust extra snel herstellen.
© 2017 Tijger3, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het signaal van spierpijnHet signaal van spierpijnWe kennen het allemaal wel, vaak soms naar aanleiding van sporten, maar het kan ook door andere oorzaken ontstaan. Waar…
Alles wat je moet weten over spierpijnHet is gezond om regelmatig te gaan sporten. Zo blijven we fit en op gewicht. Of kunnen we zelfs de nodige kilo’s afvall…
Sporten met spierpijn: goed of slecht?Sporten met spierpijn: goed of slecht?Als je spieren zwaarder belast dan ze aankunnen, krijg je last van spierpijn. Vooral bij beginnende sporters komt dit we…
Verzuring van spierenVerzuring van spierenVerzuring van spieren ontstaat voornamelijk bij sport maar kan ook ontstaan door een stofwisselingsziekte. In de meeste…
Spierpijn, zelf verhelpen of toch naar huisartsSpierpijn, zelf verhelpen of toch naar huisartsSpierpijn kan heel lastig zijn maar verdwijnt in zeer veel gevallen vanzelf wat een kwestie van tijd is. Soms is het ech…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenStax College / Wikimedia Commons
  • http://Optimaal Sporten/sporten/werking-spierbalsem-op-spieren.asp
  • https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/spierpijn/item38517
  • http://www.pijnwijzer.com/soorten-pijn/je-hebt-een-verstuiking-of-verrekking
  • https://www.gezondheidsnet.nl/spieren-en-gewrichten/je-spierpijn-verzachten

Reageer op het artikel "Spierpijn: Hoe ontstaat het en wat kan ik hiertegen doen?"

Infoteur: Tijger3
Gepubliceerd: 12-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!